Mispel

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Mispel

Legg inn av Grauten »

Er det noen som har vært borte i mispel. Er usikker på hvilken art det er, Men har tilgang på
ganske mange fine emner. Kompis har ryddet litt i hagen. Treet virker blytungt, og er tettvokst.
Er litt i tvil om jeg skal bruke noe energi på det. Det kan jo vise seg at det har gode egenskaper i kompresjon. Noen som vet noe?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Sted: Kristiansand

Re: Mispel

Legg inn av Lurz »

Mispel, ifølge nederlandsk :shock: wikipedia samme som Mespilus germanica.
Kommer du videre noe sted herfra: http://en.wikipedia.org/wiki/Mespilus_germanica
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
torkis
Mester

Legg inn av torkis »

Jeg fant noe mer.
Det begynner å nærme seg bue :)
The Medlar is a relatively slow-growing tree, which means that the wood is rather hard. In earlier days, this wood was used to make spearpoints, clubs and fighting sticks for the hunt and for warfare. Later the wood was used for making parts of windmills, especially some of the turning wheels.
http://plantarium.wordpress.com/2009/10 ... germanica/
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Var nede hos kompis og hanket inn en del emner. Fant da ut at vi her snakker om søtmispel, som ikke har vært beskjært før. Har vokst i 30 år uten at noen har satt saksa i den. Dyppet endene i Heydi fuktsperre(den røde) og nå ligger de til tørk. Takk for tipsene, jeg får forsøke meg på en bue etter hvert, bare må! :twisted: Et eller annet sier meg at dette blir selvpining! :lol: Kommer tilbake med utførlig rapport, evnt. så tar jeg med meg bue til Tangen i september.
pejo
Nybegynner

Legg inn av pejo »

Hvordan går det med mispelbuen? Står noen slike hekker rundtom som kan ha godt av noe tynning :wink:
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har planer om å prøve ut mispel her og. Mange lange fine stammer :)
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Gjorde en liten test med den groveste stokken, og dro av barken.
Helladussen, etter 2 mnd var treverket fortsatt søkkvått, og emnet sprakk
noe instinnigranskauen i propellfasong. Må nok ta en litt roligere tilnærming her gitt :evil:
Fjerne ei stripe med bark her og der, og la det tørke over tid. At treverket er tettvokst er det ingen tvil om, kan tyde på veldig bra kompresjonsegenskaper, og et eller annet sier meg at det er seigt som fy. Men først tøøøøørke! :evil:
Brukeravatar
Brage
Mester
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Jeg har begynt på en bue i søtmispel. Det er tungt ja! Det er en stund sida, og jeg la den vekk.
Emnet mitt hadde også masse propell, så det er "vrient" :lol: å jobbe med.
Har en busk i hagen som naboen ikke er så begeistra for, men stokkene blir ikke så tjukke.

Jeg tørka den med bark på. Tror jeg.
MartiN
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Spennende ! Jeg har aldri vært borti mispel. Høres ut som om det er vanlig med propellvekst ? Prøv å rette med damp, det er utrolig hvor mye man kan rette opp.
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Enig med deg der Hardwood, men med mispel virker det som om vi snakker om PROPPELVEKST! Det jeg har
sett så langt er de værste vridningene jeg har vært borte i. Tror jeg splitter emnene på bandsaga, eller bare durer
i vei med øksa og ser hva som skjer. :twisted:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Hehe... det er nok bare erfarne buemakere som vil seg selv så vondt at de vil lage bue av slike emner 8) Selv vet jeg ikke om jeg tør å hugge mispel. I avisene her står det at pærebrann, en plantesykdom forårsaket av en bakterie, er blit et problem på vestlandet. Mispel er første vertsplante, og mattilsynet har beordret storstilt hugging..... pærebrann er noe herk og kan fort ta knekken på frukttrær bl.a. Nei, nok av andre trær heldigvis.
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

:twisted:
Svar