110+ bueprosjekt
Moderator: GreenMan
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: 110+ bueprosjekt
Ingen problemer å lage tunge flatbuer, men jeg ville nok brukt av aska du skal ta ned seinsommer/høst. (Om det er som du sier at årringene i plankematerialet svinger litt). Ask med inntakt ytterste årring i ryggen trenger absolutt ingen backing for noe anna enn om det skal være til pynt ellet kammo..
Det lønner seg å høre på nidrinr. Han har kompetanse på treverk. Bruk et bra askeemne med minst mulig kvist på ryggen. 

attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
så du ville ha saga aska slik at du har den ytterste åringen i ryggen på heile bua? å ikkje slik at du får rette åringer?nidrinr skrev:Ingen problemer å lage tunge flatbuer, men jeg ville nok brukt av aska du skal ta ned seinsommer/høst. (Om det er som du sier at årringene i plankematerialet svinger litt). Ask med inntakt ytterste årring i ryggen trenger absolutt ingen backing for noe anna enn om det skal være til pynt ellet kammo..
men viss barken på treet har grodd litt inn i treet heilt ytterst da? har sett at det er mange store tre som blir slik.
Hvi ytterste årring er skada er det bare å jobbe seg ned til neste. Ask er ringporøs så det går faktisk veldig greit å dele årringene fra hverandre. Jeg har gjort det på to askestokker som jeg tørka med barken på, og blei litt ivrig med kniven når jeg skulle barke de
men det er enklere å bare finne et tre som ikke har skader i barken
Hvis du bruker askeplank så er det mye enklere å finne planker med rette årringer en en som du kan følge en årring på.

men det er enklere å bare finne et tre som ikke har skader i barken

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
-
- Master bowyer
Har ikke vært borti at barken har grodd inn i treverket, men kranglete bast har jeg vært borti 
-Bruk en skarp kniv til å fjerne barken ned til basten, så baksida av kniven eller en sløv kniv til å fjerne basten. Bruk heller en time ekstra på å være litt nøye med jobben på ytterste årring, så slipper du å jobbe deg ned til neste. Det er ikke så altfor slitsomt å gjøre det heller på ask om det blir nødvendig, men det er godt å slippe. Noen ganger er det en fordel å ta ned et par årringer for å finne de beste årringene, men det er noe man kan ta etterhvert. Om det er ei stor ask du skal ha ned, pleier det å bli mer enn et bueemne av det.
-Jeg har bemerkelsesverdig liten knekkprosent på buer med ytterste årring som rygg, men betydelig høgere på buer med stående årring..

-Bruk en skarp kniv til å fjerne barken ned til basten, så baksida av kniven eller en sløv kniv til å fjerne basten. Bruk heller en time ekstra på å være litt nøye med jobben på ytterste årring, så slipper du å jobbe deg ned til neste. Det er ikke så altfor slitsomt å gjøre det heller på ask om det blir nødvendig, men det er godt å slippe. Noen ganger er det en fordel å ta ned et par årringer for å finne de beste årringene, men det er noe man kan ta etterhvert. Om det er ei stor ask du skal ha ned, pleier det å bli mer enn et bueemne av det.
-Jeg har bemerkelsesverdig liten knekkprosent på buer med ytterste årring som rygg, men betydelig høgere på buer med stående årring..
nei rekner med at det blir mange bueemner:) den aska som jeg var borti nå hadde barken grodd seg inn i 2-3 åringer. Men hva med buken da. Har hørt at noen har brukt ask til rygg å hassel til buk men vet ikkje vor effektift dette er. noen som har testa eller vet noe om det? Men med flatbue er kansje ikkje buken like utsatt?
hassel i buk?? Heller motsatt tror jeg
Hassel er veeldig elastisk og gjør seg nok best i ryggen.

-
- Master bowyer
Må nok ha vært motsatt ja.. Ellers ville det bli som å parkere en trailer oppå en moped.. -Men hassel er såpass god i strekk at den nok kan brukes som backing, uten at ask egentlig trenger det... Ask er allerede sterkere i strekk enn kompresjon fra naturens side, og kan sjøl brukes som backing til treslag med høgere kompresjonsstyrke. (Eik f.eks..)
Takk moen men pliz ikke snakk tel meg sånn jeg føler meg som en 1 klassing
Zeida: Når det handler om buesnekring, så er du som en 1. klassing å regne!
Jeg er 26år og har laga min del buer, men hvis Moen hadde sagt det han sa til meg, ville jeg kun ha sagt tusen takk for hjelpen!
Tonefall og kroppsspråk kommer ikke fram på forum, og høflighet i skriftspråk blir derfor ekstra viktig, så passe språket sitt Zeida
Jeg er 26år og har laga min del buer, men hvis Moen hadde sagt det han sa til meg, ville jeg kun ha sagt tusen takk for hjelpen!
Tonefall og kroppsspråk kommer ikke fram på forum, og høflighet i skriftspråk blir derfor ekstra viktig, så passe språket sitt Zeida

Beklger jeg var litt gretten hadde sittet 7timer i buss fra Piteå.
hehe
7 timer i buss kan ta knekken på det meste av humør ja 8)

Ja det er ikke det beste hehe