110+ bueprosjekt

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Stiode
Nybegynner

110+ bueprosjekt

Legg inn av Stiode »

Har bestemt meg for å prøve å lage en "krigsbue". satser på over 110pund.
Er i tvil men tror at en kraftig flatbue er å foretrekke framfor en langbue
Såg en film som heter scorpion king for litt siden :P på den filmen er det ei flatbue som jeg liker disignet på. men er usikker på forsterkinga på ryggen. tenkte å gjør noe annnet der for tror det er best..
noen som har noen tips? tenkte å ordne den av askeplank og selfølegelig forsterke so mye jeg kan.
slike buer skal bare bøyes i lemmene og skaftet skal vare stift ja? :?

http://img2.timeinc.net/ew/dynamic/imgs ... pion_l.jpg
http://moviesmedia.ign.com/scorpionking ... k19-sm.jpg
http://images.allmoviephoto.com/2002_Th ... ng_019.jpg

veldig takknemlig for svar.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Re: 110+ bueprosjekt

Legg inn av Zeida »

Jeg har ikke så mye peling på krigs buer men det høres spennende ut skal følge med.
LYKKE TIL!! :D
Stiode
Nybegynner

Legg inn av Stiode »

Da har jeg vert på saga der jeg skulle få en askeplanke som kansje kunne brukes til bue.
men åringene buer og svinger. men så tenkte jeg om jeg tar bannsaga å sager etter åringene bua blir skeiv. men åringene går fra nock til nock. men om jeg damper bua så spenner den opp intil et vinklstål langs hele lengden slik at den blir rett vil det gå?

bare en tanke som kom inn i hodet mitt :wink:
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Om du skal lage krigsbue ville jeg brykt litt tid og leita etter et emne uten årringer som en norsk landeveg, eller aller helst et emne du henter sjøl.. Skal du bruke ask, vil jeg anbefale deg å varmebehandle buken. Skal du lage den som en flatbue, bør den fortsatt være lang nok til å tåle trekk på 32".

Er emnet bra nok trenger du ikke backing, men om du ikke har et optimalt emne vil jeg anbefale å bruke noe som hjelper litt.
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Stiode skrev:Såg en film som heter scorpion king for litt siden på den filmen er det ei flatbue som jeg liker disignet på. men er usikker på forsterkinga på ryggen. tenkte å gjør noe annnet der for tror det er best..
En +110# bue av Skorpionkongens type, hadde utvilsomt vært interessant! Det spørs om det er gjennomførbart i en håndvending ...

Buen ser ut til å være en avart av noe kinesisk-mongolsk-midtøstensk-oggudvethva, og bør vel neppe tas helt bokstavelig. Den så ellers ut til å ha en særdeles god egenskap: Uansett hvor mange ganger S. mistet den, var den alltid for hånden når han trengte den! I sannhet en prisverdig egenskap for ethvert redskap!

Uansett, den som har til hensikt å bygge en slik, har to muligheter:
1) Trekjerne med glassfiberarmering på rygg og buk. Ikke så vanskelig, men arbeidskrevende. og vanskelig å beregne styrke.
2) Gjøre det skikkelig, men horn og sener. Mer arbeidskrevende og enda vanskeligere å beregne enn 1). For den spesielt interesserte, som gjør klokt i å finlese på forumene ATARN og PaleoPlanet om hvordan man bygger hornbuer.

Nå var det slett ikke meningen å ta motet fra noen! Sett igang og prøv! Og disse buene er fryktelig moro å skyte med!

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Stiode
Nybegynner

Legg inn av Stiode »

næi motet mitt har du ikkje svekket. har trua på det her. :D men det med askeemne blir vanskeligere enn jeg trodde vartfall akkkurat nå. Men jeg har 3-4 ask som er en ca 15 meter høg som skal ned i sommer/høst. så tror at det kansje kan få ut et bueemne da;) men skal se om jeg kan bruke av den planken jeg har(mer som øving). men uansett hvor bra askeemnet er. så er det vel tryggere og bedre Og forsterke ryggen og buken når buen skal vare godt over 100#. men hvor mye koster det for hornlaminater da?

sener hvor bra er det til ryggbacking i forhold til moderne materialer? og et vanskelig spørsmål men hvilken lengde og dimensjoner tror dere buen må ha for å ha og tåle en slik dravekt? og denne buen har litt recurve ytterst i lemmene hvill den holde seg bare ved damping når det skal vare en slik sterk bue eller vil den rette seg ut til slutt? mange spørsmål, men vil finne ut mest mulig før jeg kaster meg på dette tidskrevende arbeidet :P

takk for alle svar
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

2 ting: 1 horn DYRT. 2 Sener funkner fint og ser bra ut :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

horn fra Highland horn er ikke så dyre... ihvertfall ikke utifra hva du kan få ut av de. Sammenligner du med pris på god glassfiber og brukerutstyr også er ikke forskjellene så store, arbeidsmengden derimot.... og strigling av alle de senene :shock: hvis du skal lage hornbue type littsånn kineser på 110#+ så hadde jeg regna med å bruke noen år på å jobbe meg fram til et eksemplar dugandes bue... men du verden for ei bue :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Hehe de der hornene er dyre vis du ikke finner en bra plass å kjøpe. vor kan jeg finne barlind? vet jeg ikke finner det her oppe men hvor i norge?
Sist redigert av Zeida den 23 jun 2010, 22:56, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Zeida skrev:de der horene er dyre vis du ikke finner en bra plass å kjøpe.

hahaha :lol: :lol: tidenes skriveleif :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

:lol: Man betaler ikke for sånt. Det er gratis stort sett over alt. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Stiode
Nybegynner

Legg inn av Stiode »

hehe, ja var ikkje verst den feilen der næj :lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

damm det var ikke bra skal fikse det lol
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Sett ut i fra økonomien til en på 12 år, er det sikkert knalldyrt. Men som Christian skriver, er ikke horn dyrt i forhold til f eks glasslaminater.
Zeida: Noen tips til deg..og andre som nettopp har funnet ut at buer er tingen.
1. Lær deg å lage en bue av f eks plank/list. Har du ett snekkerverksted i nærheten, vil du sansynligvis få ei ok list som duger. Spør etter ask, bøk eller eik med rette årringer. Det er MYE lettere å lære den veien! Billig er det også.
2. Hør på de som har laget noen tonn buer. Her inne finnes det all den hjelp du mått trenge. Ingen vits å finne opp kruttet flere ganger.
3. Glem alt som har med horn, barlind, glassfiber å gjøre... Det vil bare gi deg syltynn lommebok, og 99,9% sikkert ingen bue (som funker)
4. Sørg for at du har riktig verktøy til jobben. En tillerstokk, rasp, skarp spikkekniv, og gjerne ei god håndsag er egentlig hva du trenger. Plusser du på litt pussepapir er du i mål.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Og det er ingen stor sak egentlig, å lage en 100 + bue som flatbue. Det er nesten alltid langbuer det er snakk om når det lages så sterke heltrebuer. Det trenger ikke å være slik. I Bogemakarlauget her, har en av oss laget en flatbue på 70 pund og en på ca. 100. De er laget av alm yteved med FETE årringer ( 5 - 6 mm ) og varmebehandlet i buken. Bare å legge på litt i bredden i hele lengden, og lage buen tykkere. Men det er nok ekstra viktig at emnet er godt.
Svar