Plains:D

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Re: Plains:D

Legg inn av nidrinr »

Har netopp fått tak i enda litt mer litteratur om indianerbuer jeg også, så det kan hende det blir noen korte og breie med dekor fra mjøsa og snart :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

oioioi :twisted: vi gleder oss :mrgreen:
Litteratur? hva da??
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Husker ikke i farta hva bøkene heter, men skal sjekke når jeg kommer hjem fra jobb
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Dette med senebacking. Hvordan går du frem. Og fortell litt om reflex deflex design. Blir mer og mer nysgjerrig. Spesielt indianerbuer. Dette er jo ren vitenskap. Rene mordvåpnet på kort hold. :mrgreen: :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Senebacking:

Steg 1: Skyt en elg
steg 2: Ta ut senene...

men sener er morro å jobbe med altså! Også får jeg alltid en god følelse av å bruke noe av elgen som ellers bare blir kasta.
Jeg kan dele litt sene erfaringer :roll: når jeg har tid til å skrive litt mer utfyllende.

Angående r/d så er det virkelig noen kloke hoder som har spikka pinner i fordums dager. I tbb står det at langbuer blir mer stabile og bedre å skyte med etter at de har fulgt strengen litt. Da har bua fått litt deflex, blitt litt "roligere" men også mista litt kast. Bøyer vi tuppene litt den andre veien så for bua tilbake tidlig dravekt og kast øker igjen.
På korte buer blir fordelene enda flere! Buer rundt 50"/130cm med 40#+ styrke er hyperaktive å skyte med!! Korte, lette lemmer som forstørrer alle små ujevnheter ved skytinga di. Kombinert med de korte trekklengdene som kommer med stakking gjør ting enda verre... Meeen, hvis du legger i en skikkelig medbøy i grepet, sånn 10-15cm, så fjerner du stress fra grepet og du kan trekke bua til lengder som tilsvarer ei bue som er 10-15cm lenger! men siden strengvinklene i tuppene er såpass store er selvfølgelig stakkinga helt grusom.. Så vi kjører på med motbøy i tuppene og redusere strengvinkel, og dermed også stakking, og ender opp med ei KORT men absolutt skytedyktig bue :wink:

Den siste R/D bua mi var før bøying ca 50# på 18", men siden den bare kunne trekkes 18" så traff jeg jo ikke bakken engang og den skøyt ikke fort heller siden den hadde så kort plass å overføre kraft til pila. etter bøying og litt finpuss ligger den på 38# ved 26" og skyter piler helt... tilfredsstillende :wink: også får den akkurat plass på hattehylla i bilen :mrgreen:
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

All bøying gjør jeg forøvrig ved å varme opp en del av emnet med pistol også bøye det over kneet til jeg er fornøyd. Hvis jeg ikke blir fornøyd så legger jeg det bort, kjefter litt på det, og fortsetter neste dag. Noen ganger går emnet tilbake igjen til den formen det hadde før det blei bøyd til hvis emnet blir for varmt. Så bøy et område av gangen og la emnet kjøle seg litt ned mellom hver gang.

Alle teorier representert i mine forrige innlegg er selvfølgelig kun basert på egne erfaringer og vill synsing :wink:
MalaWolf
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av MalaWolf »

Vakker bue. Gleder meg til senesnurralongen :)

jeg kom til å snuble over denne: boken om indianerbuer på Google.. - så har du ytterligere litt inspirasjon å hente
Svar