Flamsk streng

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Re: Flamsk streng

Legg inn av Bowman »

Hei

Sliter veldig med å få på strengen på holmegårdsbuen min. Synes ikke jeg kan fjerne så mye mer på buken nå. Da blir det en pinglebue. Den er vel allerede blitt betydelig svakere enn jeg hadde håpet. Det viktigste for meg er at den ikke knekker. Buen er vel omtrent cva 165 cm mellom nokkene. Synes den metoden med å tre seg inn i buen å bøye med ryggen fungerer dårlig på en så kort bue. Beinet er i veien og jeg er dritnervøs for at det skal si knak, knekk og bras......Det er vel bare det at jeg er uerfaren og har knekt to buer fra før. Men buen skal vel ikke være så myk at man kjekt og greit bare bøyer litt og vips så er strengen på plass. Man må vel bruke litt krefter. Jeg får visst bare begynne å pumpe jern :mrgreen: Men alvorlig talt. Lengden på strengen: buen er 161 cm mellom nockene. Muligens litt kort, men sånn er det bare. Mange indianerbuer er jo absolutt i den løypa der. Kan jeg ikke bare bruke en streng som er ca 150 cm?

:?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Skulle ikke være langt unna en ok lengde på strengen det. Men strengmateriale og styrke på bua har endel å si.
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Finnes ikke noe skumlere en å strenge ei bue etter du har knekt noen :wink: Iblant er det faktisk hodet ditt som gjør strengingen vanskeligere en det den er. Hvis du setter på en lang tillerstring og trekker opp bua så ser du at bua fint tåler å bli bøyd mye mer en det du gjør når du strenger den. Det hjalp meg ihvertfall. En annen løsning er å lage to nokkpunkter til slik at du kan bruke en buestrenger.
For korte buer anbefales ofte push pul metoden istedenfor å strenge bua rundt beinet, jeg klarer ikke å strenge bua til nevøen min engang med denne metoden, men det kan jo hende du får det til :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Hvis man strenger på denne måten, er det ikke noe problem å klare ganske kraftige buer. Opp til rundt 100# går greit. Problemet begynner da buen blir lang. Da bruker jeg som regel "push and pull"
Sakset fra Tradbow sine sider..
Bilde
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Hei og takk for svar. Push and pul har jeg brukt i andre sammenhenger så det kjenner jeg til. Men det er jo godt mulig at det er overførbart til andre områder.
:D Fra spøk til alvor. Har akkurat laga en lang nok tiller. Holmegårdsbuen må litt mer ned på noen steder ja. Skal driste meg til å legge ut noen bilder. må bare finne usb kabelen til kamera. :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar