Smidde greier
Moderator: GreenMan
Re: Smidde greier
Haha ! Det blir FITA - runde med vikingspyd.... Kjempebra, Lien ! Da må jeg gå i gang og lage skaft til ! Hva egner seg ? Noe lett, eller tvert i mot noe sterkt tre ? Flott !!!
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Jeg har tenkt å bruke eik eller askeskaft til spyd, uten at jeg skal brukes som noe fasit på området. Kun tenkt ut fra at jeg vil ha et litt tungt og solid skaft.
- GreenMan
- Snikende platebein
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Gå for ask. Erfaring fra blankvåpenkamp er at dette er seigere enn eik og tåler mest. De aller fleste innen blankvåpenmiljøet bruker furu og de knekker som fyrstikker. Mitt askespyd har levd i tre sesonger uten at det har blitt svekket. Mener å huske at noen en eller annen gang (veldig sikker kilde du...) har funnet bevis på bruk av ask i spyd.nidrinr skrev:Jeg har tenkt å bruke eik eller askeskaft til spyd, uten at jeg skal brukes som noe fasit på området. Kun tenkt ut fra at jeg vil ha et litt tungt og solid skaft.
PS: skal du ha kastespyd gjelder det stikk motsatte. Lette tresorter takk.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
"Sann bueskyting er enkel"
ja, da lager jeg skaft av noe lett !
Lien : hvilken diameter må skaftet ha for å passe i spissen ?
Lien : hvilken diameter må skaftet ha for å passe i spissen ?
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Om du vil ha noe lett som samtidig holder kan du bruke rogn. Det er hardt, tåler å bøyes, og har ikke så høg egenvekt.
Diameteren er ca 2,5cm, men vent med å spisse skaftet før du har spissen. la det heller vere igjen ca 6-7cm med 2,5 dimensjon i spissen.
Nidrinr : Rogn er en god ide !
Lien : Den er fin
Lien : Den er fin
Har nettop montert ny essa og prøvde den i går. resultatet ble 3 stk laminerte "viking" kniver og 2 stk kastespyd spisser. også bilde av kniven din Nidrinr, etter siste finish. tar med en del til vårjakta, så det blir anledning til å kjøpe litt av hvert.
Bilde av essa rett etter montering. det er denne jeg kommer til å bruke på middelalderfestivalen, men skal selvsagt ta av både hjul og vifte og montere en replica av en gammel blåsebelg funnet her i området. ser desuten ikke så fin ut nå som den har vært i bruk.