Vanvittig Hickory

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Vanvittig Hickory

Legg inn av Hardwood »

Jeg kjøpte en Hickoryplanke av Oddbjørn på Tangen, og i dag begynte jeg på flightbue av den ene halvdelen av planken. Jeg synes den var så utrolig tung og kompakt, så jeg regnet ut egenvekten; 1.00 ! :shock: :shock: Riktignok er den 11% enda, men det vil knapt gjøre noen forskjell. Bare se på de fete, kompakte årringene, og endeveden ser rett og slett ut som glass der jeg har skåret med båndsaga ! Er dette vanlig kvalitet ??? Virker utrolig bra !
Hickory.JPG
(107.45 kiB) Lastet ned 1405 ganger
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Re: Vanvittig Hickory

Legg inn av Oddbjørn »

Hei igjen. Hvis egenvekten er 1,00 er den nok noe over gjennomsnittet.
Skimakeren jeg kjøpte disse plankene av fortalte at man kunne kjenne hvilke av plankene som var seigest og sterkest, han mente da de tyngste, så det ser ut som du tok ut et godt emne. Det fine med dette sterke treslaget er at man ikke behøver å være nøye med å følge årringene. Det er vel ikke for ingenting at det fortsatt regnes som det beste til økse- og sleggeskaft.
Treslaget holder lenge på fukt sammenlignet med andre treslag så man får belage seg på lenger tørketid.
I følge Dan Perry som regnes som lengeskytings guru nr. 1 er hickory det beste til helveds lengdesk. buer.
Han sier at for å få ut det maksimale kan fuktigheten godt være ned på 6 %.. Lykke til. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tøøft 8)

Med rett design på den stålbjelken der, så skulle den fint klare 300+.

Kan skrive under på det med fuktigheten. Husker godt hvordan Oddbjørn-hickoryplanken min tapte seg raskt under NM06. Den likte ikke ei helg i fuktig vær. Men duverden for et solid materiale!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Herlig ! Takk for de tipsene. Godt å høre det med at man ikke trenger å følge årringene i samme grad med hickory; har lurt på å skrape ned ryggen til en årring, men jeg har ikke metallfreseverktøy :lol: Årringene ligger litt skrått som dere ser på bildet, men ellers er det uten tvil perfekt ! Oddbjørn, jeg er veldig fornøyd med planken !
Kviljo : Hvilken lengde tror du jeg må ha på buen ? Satser på 80 pund og 28 - 29". 160 cm, kanskje, hvis den stive håndtaksdelen blir kun 20 cm og lemmene 2" ved fade ?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

For resten kjøpte jeg nylig en svær hickoryplanke hos de som før het "Tre og finer" i Bergen. Egenvekten på den er 0.85. I følge litteraturen er nå også det over gjennomsnittet. Planken er ca 3,5 m lang, og 2" x 6". Den kostet ca. 650 kr. De har mer igjen i Oslo.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

At årringene ligger på skrå har ikke noe å si, så lenge de ikke er så skrå at det er fare for at noen av årringene skal løfte seg opp.

Korte buer retter seg ut raskere enn lange, og korte piler har mindre luftmotstand enn lange. 370-metersbuen min er 58-59", skutt med 25-27" piler. Helst har jeg lyst til å gå ned til 23" piler, og justere ned buen i forhold til det.

63"/160cm og 80# @ 29" kan gå, men da ville jeg latt den ha 2" bredde minst ut til 2/3 av lemmene, også resten så smale som mulig. Men det er litt vanskelig å si på forhånd. Du må nesten se det an litt i forhold til hvordan buen oppfører seg under tilbøyinga. Om den holder seg ganske rett, så kan man smalne den av litt ekstra midt på lemmene og eventuelt korte den inn litt. Begynner den å følge strengen, så får man enten sjekke fuktigheten, eller gjøre den litt tynnere. Trikset er jo som alltid å stresse treet akkurat nok.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Ok ! Kanskje jeg skal lage den neste buen enda kortere, da. Jeg trenger jo ikke å trekke pila helt til kinnet.
Svar