Emnesanking - Einer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Tjarand
Bueskytter

Emnesanking - Einer

Legg inn av Tjarand »

I slutten av mai skal jeg over til Vestlandet i anledning 60-årslag i familien. På stedet (Kvinnherad, svaberg opp til 800 meters høyde ...) er det mye bra høytvoksende einer og jeg tenkte å ta med øks i bilen og se om jeg finner noe med lite kvist. Men så har jeg lest at det er dumt å hogge emner til bue midt i vekstsesongen. Jeg vil tro at det er svært mye fuktighet i busken rundt de tider og at jeg vil slite med oppsprekking i et emne som sikkert er litt utfordrende.

Noen innspill fra tømrerene?

Det er i tillegg både kristtorn og barlind i overflod i området så om vestlandsfyllesjuka ikke er for hard så kan det bli reine tømmerbilen på tilbaketuren.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Re: Emnesanking - Einer

Legg inn av Kviljo »

Hogg i vei, bare husk å ta med ei flaske trelim til å forsegle endene med. Vekstmessig er det nok viktigere å hugge ringporøse treslag før sevja stiger, men den ekstra fuktigheten om våren utgjør ikke noe problem for tørkinga. Om du lar stokkene tørke over noen år med barken på, kan du være tilnærmet 100% sikker på å unngå tørkesprekker. Det er mulig å tørke de raskere - søk eventuelt på forumet.

Så er det vel på sin plass å minne om at barlind bør høstes med respekt. Selv om det finnes noen lommer av barlind der det kan være en del, så er bestanden totalt sett ganske begrensa. Med fornuftig hogst kan man sikkert ha en levedyktig bestand på sikt, men det skulle ikke være noe problem å ta livet av enkeltbestander heller... :?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar