tak for svarene syntes vel ikke jeg er specielt tålmodig, men er projektet interessant så..
billederne først, jeg har desværre fået taget nogen billeder efter rådningen så det får vente til jeg startet igjen
Jeg leste at jeg kunne regne med en effektivitet på 5%, det må være erfarne folk der får det til min var nærmere 2. Så for at få 20 gram fibre, og altså nok til en streng måtte jeg bruke 1kg tørret nesle hvilket rundt regnet er 10 kg fersk, den pose jeg bærer på er ikke på nær nok
Etter at ha fået dem hjem skal de bundtes, tørres og renses.
Da kommer vi til den vanskelige del, rødningen. Under rødneprocessen skal stengerne ha rendende vand(eller dug), oksygen og varme.Jeg byggede en "rødnekasse" av en pressening, lagde neslerne opi og fyldte med vann så de var akkurat dekket, vannet blev skiftet hver dag. Det vanskelige er hvor lenge de skal ha, stengerne skal rådnes så mye at "køddet" løsner let fra fibrene, men uten at fibre tager skade. Jeg prøvede fra 3 til 8 dage men kan ikke komme med nogen konklution, da jeg blev bedre til resten av processen efterhvert og derfor fik bevaret flere fibre.
For at få fibre må stengerne først brydes, skjettes og deretter hegles. skal skrive mere om dette når jeg får billeder av dette. Ellers er strengen ordnet på samme vis som Christian viser i sin snurralong, med 3 kordeller og vokset.
kim