Fin story, Grauten. Selv julegodt har sine baksider.
En onkel prøvde det samme i sine ungkarsdager, bortsett fra at han brukte åpen spritbrenner. Lokket på apparatet spratt av da trykket ble for stort, ren etanoldamp steg opp, bredte seg til sidene i rommet og sank deretter ned til den nådde flammen. Han slapp unna med andregrads forbrenning i ansiktet, håret ble reddet av capsen fra Felleskjøpet og en av plankene som var spikret for kjellervinduet ble knekt. Øyenbrynene begynte å vokse igjen etter noen måneder - men de har nå ellers sett litt gammelmannsbustete ut.

Alt i alt må det vel kunne kalles flaks.
Slapp selv unna med seks timer på operasjonsbordet som trettenåring, etter at jeg skulle lage en liten nyttårssalutt. To øyenleger jobbet på skift med å grave kruttslam av netthinnen min. Slapp unna med litt redusert syn på ene øyet i et års tid. Av og til er lykken bedre enn forstanden - heldigvis.
Eneste jeg av egen erfaring kan si til alle som skal prøve seg som pyroteknikere, er at sikkerhetsregler ikke er oppfunnet for å ødelegge moroa, men for å hindre at moroa ødelegger deg. Live and learn...
mvh jamar