jamars krokete påunn

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
jamar
Mester
Sted: Tromsø

jamars krokete påunn

Legg inn av jamar »

Nå har jeg omsider våget å spenne opp flightbuen fra treffet etter varmebehandlinga. :D

Bilde

Syntes først tilleren virket skjev, og begynte å pusse på nedre lem (til høyre) for å jevne ut, helt til jeg skjønte sammenhengen. Tuppen på nedre lem har en motbøy som ikke reflekteres i øvre, derav skjevheten. Jfr. sammenligning nedenfor. Det som ser ut som hengsel på øvre lem, er en forhøyning i årringen. Tror ikke den er så graverende som den ser ut.

Bilde

Burde jeg gjøre noe med dette? Er ikke helt lysten på å dampe inn motbøy på øvre lem også. Og varmebehandling med varmepistol (2.3 á 3 timer) er definitivt det kjedeligste jeg har gjort så langt, MED GOD MARGIN !!! Sit-ups er morsommere, og det gjør jeg ikke i utide. Er heller ikke helt klar for å rette ut motbøyen. Jeg liker den. Har dette noe å si?
Skulle måle styrken på badevekta (har ikke fjærvekt). Brukte en gammel pil spinet til 30-35 pund som utgangspunkt. Får rette en bestilling på skaft til Klåpbakken. Den knakk på rundt 23" så jeg får finne på noe bedre. Jeg klarer å trekke buen helt opp uten å føle meg ubekvem, så fryktelig kraftig er den ikke. Helst vil jeg bare ut i skauen og prøve, men får vente til jeg har piler som passer. :cry: Takk til hele hurven på treffet, forresten - for alle gode råd og hint. Jeg er jo ennå langt unna å ha knekt ti buer, så jeg er jo fortsatt for amatør å regne.
mvh jamar

mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Re: jamars krokete påunn

Legg inn av Kviljo »

Cool :)

Om du har nedre lem til høyre, så må det der være en så god tiller som det er mulig å få. I alle fall med tanke på fordelingen oppe og nede. Det øvre lemmet skal jo uansett bøye litt ekstra, for å kompansere for at man holder buen lavere enn midten og at man trekker litt over midten på strengen. På fullt trekk burde den jevne seg helt ut.

Du har fått de ytre lemmene til å bøye såvidt også? Hvis ikke ville jeg smalnet dem helt til du såvidt kan se at de begynner å bøye på fullt trekk. Da er du sikker på at de er så lette som du kan bli. Bare pass på at de ikke blir ustabile sidesveis.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Buens midtpunkt er ganske nøyaktig en tomme over midten av grepet. Og tuppene bøyer - såvidt det er...
Kom til 15 kilo (dvs 33 pund) da pila knakk på 23". Vet ikke om det gir meg så mye som 40#@28", men det er omkring der jeg håper det havner.
Strengen er lin (seff 8) ). 2 x 9 tråder med ca 5 kg bruddstyrke. De to første strengene røyk i den flamske løkka under brutalitetsprøven Are foreskriver, så jeg la inn en liten forsterkning. Stygt men sterkt sa mannen, han bøtte brokji med vidju.

Har det noen hensikt å bruke polerstål på ryggen før finish, slik det foreskrives til fx barlind i TBB1? Er litt usikker på hvordan jeg skal velge å avslutte den estetiske biten.

mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Sterkt ja, hehe!

På de harde tresortene har det ikke så stor effekt med glattebein. På barlind kan man gå rett fra sikling til glattebein, men du må nok over på sandpapir for å glatte denne.

Jeg bruker sikling i sterkt sidelys for å jevne ut overflata, før sandpapir og olje.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Skjønner ikke helt hvorfor du bruker pilskaft til å måle på badevekta.
Ta ei lekte på ca en meter, lag et hakk i ene enden til buestrengen. Merk av på lekta den dralengden du vil ha, huk buestrengen i hakket og sett andre enden av lekta på badevekta, press buen ned til merket og du har pundstyrken.
Buen ser fin ut. Oddbjørn.
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Blir morro å se denne skyte :)
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Oddbjørn: forklaringa var nok så prosaisk som mangel på egnede plankestumper i heimen. Gadd ikke sage opp en 2"x4". Nå er imidlertid det overvunnet og buen målte 19 kg på 71 cm. Mao passelige 42#@28".
Nå blir det litt finish og så skal jeg vel få testet den neste helg, håper jeg. Må fletche litt...
mvh jamar
Svar