Varmebehandling
Moderator: GreenMan
Varmebehandling
I et forsøk på å bli kvitt en smule stringfollow på holmegaarden jeg begynte på under treffet på Tangen, bestemte jeg meg for å varmebehandle buken. Nyinnkjøpt fuktighetsmåler viste over 12% selv en måned etter hjemkomst, så det kan jo forklare hvorfor jeg fikk trøbbel. Spente den nok opp litt for tidlig på tilleren. Det tok sine gode to timer, og bukdelen holder nå en luftfuktighet på alarmerende 0,0%. Må nok hvile seg et par uker. Har brukt varmepistol langs buken, men ikke på den ytterste delen av tuppene (som jo er atskillig tykkere enn bredden). Har det egentlig noen hensikt å varmebehandle disse også, siden de i utgangspunktet ikke bøyer noe særlig?
mvh jamar
mvh jamar
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Varmebehandling
Jepp, de vil bli lettere og stivere. Du kan da også ta av enda mer ved der for å gjøre dem enda lettere.
Takk, Daniel. Det var halvannen time ekstra (puh...). Det er formodentlig verdt det, enda så kjedelig det er å stå med varmepistol lengre tid enn det tar å tørke et par sokker. Så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet, og ikke spenne den opp etter ti minutter som vår glade venn, herr Moen. Det kule med å ikke være pionér er jo at man har muligheten til å lære av andres tabber.
mvh jamar
mvh jamar
Tok den ned fra tilleren der den tilbrakte natta med strengen over ryggen. Nå har den en nydelig motbøy. Om et par uker blir det strenging og tiltagende innskyting. Tror jeg tar det langsomt, dette her.
Finnpussing på tuppene og sånt får komme etter innskyting.
mvh jamar
Finnpussing på tuppene og sånt får komme etter innskyting.
mvh jamar
-
- Master bowyer
Hehe, godt å se hva mjøstrær blir til
Den ser ut til å bli ei kjapp bue!
Den ser ut til å bli ei kjapp bue!
Håper det beste. Den var bare ikke like kjapp å få ferdig. Men, men - hastverk er lastverk osv. I mellomtiden prøver jeg å fjerne to årringer på det lønne-emnet jeg hadde med hjem. Alle sprekkene var selvfølgelig i det som var den naturlige ryggdelen. Prøvde først å fylle sprekkene med superlim, men ga opp for sent. Limet gjør det ikke lettere å skrape. Du anslo to ettermiddager for å gjøre en slik årring-jobb, Daniel, men når man får ti minutter nå og da, så går selvfølgelig dagene. Blir det langbue, mon tro?
mvh jamar
mvh jamar
-
- Master bowyer
Lønn fungerer utmerket til langbue. Spesielt med varmebehandla buk.