Fant non nyhyhydelige emner av hassel i dag og har hørt veldig mye fint om treets buevennlighet. Men det virker som om man er enig i at det ikke er så godt i kompresjon.
Spørsmålet som poppa opp oppi hue mitt var om senebakking var no vits? Altså bækking gjør at bua tåler litt mer bøying, kan være kortere, gir litt reflex osv. men det gjør jo ikke no for kompresjonsbiten. Så er det dumt å bruke en kompresjonssvak tresort til senebuer? Det er spørsmålet
Sener og hassel?
Moderator: GreenMan
Sener og hassel?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Re: Sener og hassel?
Definitivt. Om du ikke skal lage en ekstremt kort bue. Bedre å bruke sener på einer eller eik, f.eks.
Hassel er vel blandt de treslagene som er sterkest i strekk.
Hassel er vel blandt de treslagene som er sterkest i strekk.
Varmeherd buken på hasselbuen, det gjør susen! Og lag buen gjerne litt bred, men glem senene.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Ok. Har en stokk på 180cm og en på 120cm. Det blir nok en lang ELBish og to korte apachekroker.
men nå har jeg jo en haug sener jeg ikke har bruk for da... jaja, får lage strenger ut av de da
men nå har jeg jo en haug sener jeg ikke har bruk for da... jaja, får lage strenger ut av de da
håhåhå jassåja men alltids mulig med litt bytting veit du
De senene jeg har nå er virkelig fine! Skjært ut og tørka under ei uke etter at elgene blei skutt. Sjøl de tjukkeste senene er nesten gjennomsiktige og gir fibre i hele lengden uten å ryke eller flise seg opp Når en bruker 30min på t-banen hver vei til jobben, da må man jo ha noe å finne på, så til nå har jeg lagd 3 strenger.
noen strikker, jeg lager buestrenger av elgsener
De senene jeg har nå er virkelig fine! Skjært ut og tørka under ei uke etter at elgene blei skutt. Sjøl de tjukkeste senene er nesten gjennomsiktige og gir fibre i hele lengden uten å ryke eller flise seg opp Når en bruker 30min på t-banen hver vei til jobben, da må man jo ha noe å finne på, så til nå har jeg lagd 3 strenger.
noen strikker, jeg lager buestrenger av elgsener