"Build -Along" - bambus/massaranduba r/d bue
Moderator: GreenMan
Kviljo
Jeg hadde lest om siklingsoppsett av Dean Torges og i TBB og i Werkbuch Holz og sikkert flere steder. Og var j.. fornøyd, det virka som bare det.
Så snakket jeg med en instrumentbygger, verktøy, tre, bla-bla, han viste meg så hvordan en skal sette opp en sikling, det var nyttig ja!
Men eggen han satte opp er fremdeles bedre enn noen jeg kan lage.
K
Jeg hadde lest om siklingsoppsett av Dean Torges og i TBB og i Werkbuch Holz og sikkert flere steder. Og var j.. fornøyd, det virka som bare det.
Så snakket jeg med en instrumentbygger, verktøy, tre, bla-bla, han viste meg så hvordan en skal sette opp en sikling, det var nyttig ja!
Men eggen han satte opp er fremdeles bedre enn noen jeg kan lage.
K
Gulvtiller og tiller på lang streng ser OK ut, på tide med kort streng. Tør ikke å ta mer før jeg kan kjenne dravekta på kort streng.
Velger å lage nockforsterkning med en gang (mye pga at strengen jeg laget er litt for lang..)
Laminerer av rosewood og hjortegevir
sager begge i tynne skiver med bakksagen
Etter litt finpuss med filen ser de slik ut.
Klare til å limes på
K
Velger å lage nockforsterkning med en gang (mye pga at strengen jeg laget er litt for lang..)
Laminerer av rosewood og hjortegevir
sager begge i tynne skiver med bakksagen
Etter litt finpuss med filen ser de slik ut.
Klare til å limes på
K
Etter litt mer skraping, trekking og intense diskusjoner med meg selv er den klar for kort streng.
Kriteriet mitt er at jeg ikke skal kunne se (bli enig med meg selv) at den ene lemmen bøyer mer eller mindre, eller at noe sted bøyer for mye eller for lite.
For R/D buer av denne sorten er jeg kommet til at en tiller som er nesten "sirkulær", er best, da bøyer den framoverbøyde midtseksjonen av lemmene litt mer enn rot og tipp.
Litt skraping senere. Kan noen se forskjell?
Nå nærmer jeg meg, den er nå 14.5kg (32#) på 18" så har kurs for omtrent 55 eller 60#, ikke så mye å gå på når jeg skal til 45#@28" egentlig. Kunne nok gått til kort streng før. Tror det skal gå, men jeg er altså lurt av (for gud vet hvilken gang) at buer med setback (hviler med tippene foran midten) er veldig tunge i begynnelsen av draget og så ikke "laster opp" like mye som en vanlig bue. Det er jo det som gjør den "myk" å dra opp.
Uansett, pause, jeg må tenke, buen må gå seg til, jeg drar den 100ggr til ca 20". Kommentarer til tiller mottas med takk.
K
Kriteriet mitt er at jeg ikke skal kunne se (bli enig med meg selv) at den ene lemmen bøyer mer eller mindre, eller at noe sted bøyer for mye eller for lite.
For R/D buer av denne sorten er jeg kommet til at en tiller som er nesten "sirkulær", er best, da bøyer den framoverbøyde midtseksjonen av lemmene litt mer enn rot og tipp.
Litt skraping senere. Kan noen se forskjell?
Nå nærmer jeg meg, den er nå 14.5kg (32#) på 18" så har kurs for omtrent 55 eller 60#, ikke så mye å gå på når jeg skal til 45#@28" egentlig. Kunne nok gått til kort streng før. Tror det skal gå, men jeg er altså lurt av (for gud vet hvilken gang) at buer med setback (hviler med tippene foran midten) er veldig tunge i begynnelsen av draget og så ikke "laster opp" like mye som en vanlig bue. Det er jo det som gjør den "myk" å dra opp.
Uansett, pause, jeg må tenke, buen må gå seg til, jeg drar den 100ggr til ca 20". Kommentarer til tiller mottas med takk.
K
Et forresten:
Når e nlime ropp en bue som jeg gjøre her, med en tynn flis til backing på en nokså tjukk planke, og atpå til av et tungt og solid treslag, så blir det ferdige emnet rettere enn en tror fordi planken som blir buk er stiv og retter det hele ut.
Når en så rasper og skraper den tynnere og tynnere under tilleringen får den faktisk MER reflex, selv om en bøyer og står i, fordi buk-planken blir tynnere og mindre stiv.
K
Når e nlime ropp en bue som jeg gjøre her, med en tynn flis til backing på en nokså tjukk planke, og atpå til av et tungt og solid treslag, så blir det ferdige emnet rettere enn en tror fordi planken som blir buk er stiv og retter det hele ut.
Når en så rasper og skraper den tynnere og tynnere under tilleringen får den faktisk MER reflex, selv om en bøyer og står i, fordi buk-planken blir tynnere og mindre stiv.
K
-
- Bueskytter
- Innlegg: 63
- Registrert: 11 jan 2006, 13:18
- Sted: oslo