Limspørsmål / håndtak som løsner
Moderator: GreenMan
Re: Limspørsmål / håndtak som løsner
Takk ! Snekkerjobben er grei for en sløydelærer, men hva med det elektriske ? Plassering av lyspærer ? Lufting ? Og jeg kan vel bruke flere 60 W pærer ?
Lufting? Her skal det ikke luftes Jeg har satt 4 stk 100w nede på "bakveggen" Skal ta ett bilde og legge ut.. Jeg får som sagt ca 90-98 grader nedi der med 4x100w. Det er bare å pepre kassa med sokler, så går det bra. Jeg brukte en 500w til å begynne med. Det ble fryktelig varmt, og kassa ble svart innvendig. Men hvis du kler den inni med 6 mm gips, så tåler den jo litt ekstra varme. Og en liten ting til...jeg bruker ALDRI kassa hvis jeg ikke kan være i fabrikken å passe på.. Hadde senest i går ett tilfelle hvor den ene buen falt ned og ble liggende oppå den ene pæra. Det ble hull igjennom bua på 1-2 timer... Lukta vondt, også
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Piskadeusen ! Jammen bra du holder deg i nærheten når du bruker kassa. 90- 98 grader ? Det var varmt. Tror jeg begyner "safe" med 4 x 60 W..... det var nevnt 65 grader i databladet, så det må vel være greit. Hadde vært kjekt med bilde også, her skal det snekres i morgen den dag !!! Har finér klar !
I varmekassa mi bruker jeg ikke lyspærer, men har et langt varmeelement av den typen som er sylindrisk og har riller. Det står i bunnen av kassa og jeg har koblet til en termostat som regulerer varmen slik jeg vil ha den. Det er en fordel at lufta sirkulerer inne i kassa og siden varm luft stiger opp tror jeg det blir litt sirkulasjon når varmeelementet står på bunnen. Noen buemakere har ei lita vifte i kassa. Hvis jeg skal lage ei ny kasse kommer jeg til å lage en åpning som passer akkurat til en liten vifteovn som blåser varm luft inn i kassa, grunnen til at det er fint med sirkulasjon er for å ha jevn temperatur i hele kassa, kan ellers bli varme punkter rundt lyspærene. man kan ha aluminiumsfolie mellom lyspærene og buen. Oddbjørn.
Kan nevne at ei slik lang kasse veier en del og det er greit å få stuet den vekk når den ikke er i bruk, hvis man da ikke har all verdens plass. Jeg kjøpte 4 stk dreibare hjul hos Claes Ohlson og skrudde fast et under hvert hjørne slik at kassa kan kjøres rundt og stues vekk under en benk eller liknende. Også fint som Ola-bil for ungene.. Oddbjørn.
Det var gode tips ! Det skal jeg ha i bakhodet, men for meg blir det viktig å lage en enkel kasse fort, siden jeg lager mange buer nå. Og jeg tar heller sjansen på litt mindre varme. I mellomtiden får jeg holde utkikk etter termostat o.a. 8)
Er de "rilleovnene" å få kjøpt enda? Svigers har ett par liggende i garasjen sin, men det mangler en del før jeg får satt klørne i de.
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Jeg vet ikke om de er å få kjøpt lenger, den jeg har i den lange kassa mi har nok noen år på baken.
I fjor fant jeg en helt ubrukt en på et loppemarked, kort variant som skal i ei kortere kasse, fabrikkmerke, Elektra.
Termostaten jeg bruker er fra en varmtvannstank. Jeg bruker epoxy fra Bjørn Bengtson i Sverige og den skal herdes ved 50-60 grader. Oddbjørn.
I fjor fant jeg en helt ubrukt en på et loppemarked, kort variant som skal i ei kortere kasse, fabrikkmerke, Elektra.
Termostaten jeg bruker er fra en varmtvannstank. Jeg bruker epoxy fra Bjørn Bengtson i Sverige og den skal herdes ved 50-60 grader. Oddbjørn.
Moen : Ett bilde sier mer enn ..... 150 Watt ?.. (vaktmestern på skolen har to kasser av disse, som han ikke kan bruke. 8) 8) 8) )