Bue

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Bue

Legg inn av ingos »

Hei buskyttere,
Dette har nå fristet meg så lenge at, i går ble jeg nødt til å gå ut i garasjen å lage en bue. Det er et bjørkemne jeg har, som er tørket i ca.9år og den knakk i kvisten ved første forsøk:-(
Av restene som ble igjen, lagde i dag en barnebue og den har greidd seg bra så langt. Den ligger nå til opp spenning og pyntet med gullbånd fra min datter.
Dette er et skikkelig prøv/feil forsøk:-)
Nå skal jeg ut i skogen og lete etter nye emner, altfor fint vær til å sitte inne i.

Hva slags tresort bør en velge til bue/pil? Lønner det seg å tørke emne før begynner å jobbe med de?
Gode råd motas med stor takk.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Bue emne

Legg inn av ingos »

Det stod ingen ting om einer som emne til bue og er det egnet?

Det virker som mine bjørke emner er for tørre og vil ikke bøye seg noe særlig, noen råd?
I love Mac!

Inongogaror
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Hvilke løvtresorter vokser det der du bor? Alm? Ask? Rogn? Hassel? Alle disse egner seg bra til buer. Glem bjørk i første omgang! Du kan lage gode buer av einer, men det egner seg nok best til buer som ikke er for tunge, barnebuer, f.eks.

Jeg tror det er ganske mange som grovformer buen før treet er tørt, men den må være skikkelig tørr før du begyner å bøye på den og gjøre den ferdig.

Lykke til!
Sist redigert av nilstor den 03 nov 2007, 18:51, redigert 1 gang totalt.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg er nettopp kommet hjem fra skogen og der vokser altfor mye, orr, furu, gran, bjørk og einer. Rogn burdet finnes i nærheten, så jeg får letere videre i morgen.
Hvorfor glemme bjørk?

Må bare spørre om skal lære noe mere:-)
I love Mac!

Inongogaror
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Bjørk tåler kompresjon dårlig.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Takk for infoèn:-) Leteaksjon i morgen. Bjørka jeg holder på med virker så inne i h.... stiv og tørr ikke bøye for mye, da tror jeg at den kommer til å knekke.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Er det noen som har kjennskap til denne buen, lekker å se på.
http://archery.cwadv.com/onepcrecurve_darkarcher.html
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Fin å se på, og funker sikkert helt fint.

Men det er jo mye artigere med en bue man har lagd selv :wink:

Bjørk er ikke det beste buematerialet man kan bruke, men det fungerer. Bare gjør buken 100% flat, og la gjerne buen være bortimot 2 meter lang. Og jeg tror faktisk du kan gjøre lurt i å velge et lite tre, med diameter på 6-7cm faktisk.

Ellers er ask- og eikeplanker også ypperlig buemateriale.

(Nils, tror du ikke hasselmonsteret ditt burde være et godt utgangspunkt for en bjørkebue?)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg er helt enig at bue som er selvlaget har en egen sjarm og ikke minst noe å være stolt av:-)
Jeg kommer nok til å satse på en langbue

Hvordan er einer som emne?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det største problemet er å finne einer som er rett nok og stor nok. Men har du tilgang på god einer, så ville jeg uansett ikke lagd mine 10 første buer av slike emner, for da kommer du garentert til å angre i etterkant. Det er bedre å begynne med noen mindre gromme emner i begynnelsen :)

Men kutt gjerne ned eineren og forbered den på lagring, så har du et supergromt og tørt emne om 2-3 år :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg fant et eineremne i dag og skal påføre lim i endene i morgen:-) En kamerat av meg har mange emner i einer på hytta og de skal jeg få til uka, så dette blir bra etterhvert.
Finner jeg flere emner i einer, så blir de saget fort ned. Bjørke emner skal snart tas ned, for å langtidstørke. Lønner det seg å ta av barkern/never med engang?
I morgen skal jeg lete etter rogn og jeg håper det finnes i nærmiljøet. Vi lagde mye buer av rogn når vi var små og jeg skjønner ikke hvorfor jeg stoppet:-)

Kviljo: Det var mange fine buer på hjemmesidene dine og de så fristene ut, skulle hatt en bue i går:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg ser du holder till i Drammen, da burde det ikke være vanskelig å finne en fin Ask eller to, det står et par fine oppe på Konnerud som jeg går og sikler på hver gang jeg er der, men har ikke turt å ta de enda :lol:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Eineren ville jeg tørka med barken på, lim på endene og eventuelle kvister, og over minimum et år.

Bjørk er det flust av, så der kan man eksperimentere litt friere etter min mening. Jeg ville skrella av barken med en gang. Flott materiale som kan brukes til mye rart. Etter å ha skrellt av barken ville jeg begynt med øksa og grovhugd emnet slik at det ser ut som en flatbue. Så ville jeg tatt det inn i varmen og latt det tørke minimum tre uker, for så å begynne å bøye buen.

Etter det jeg har erfart er ikke rogn spesielt mye bedre enn bjørk faktisk. Det kommer sikkert mye an på vekstforhold og slikt forsovidt.

Om du legger litt arbeid ned i det, så er jeg sikker på at du har en selvspikka bue så fort det er desember, men det er bare å gi en lyd om du vil ha en bue :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Hvordan bue vil du foreslå til en nybegynner og jeg vil gjerne ha en som jeg kan vokse med? Pakkeløsning med piler?
Jeg skal på mandag være med på treningen til Drammens klubben, gleder meg som en unge:-)
I love Mac!

Inongogaror
Låst