tab eller hanske?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Rune
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 12 okt 2007, 21:44
Sted: VESTNES

tab eller hanske?

Legg inn av Rune »

Jeg har bestilt meg en langbue og lurer på om det er mest vanlig å skyte med tab eller hanske? Jeg har aldri skutt med en langbue før. Jeg har derimot skutt med recurve i fire år, og er derfor vant med tab. De stevnene jeg har vært på har ikke blitt overrepresentert av tradskyttere akkurat, men jeg mener å huske at de skytterne brukte hanske.
Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

Jeg bruker hverken... enten skyter jeg uten noenting eller så surrer jeg sportstape rundt fingertuppene.
Har testet ut både tab og hanske men syns jeg mister følingen med strengen da.

Så det er vel smak og behag hva man velger.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Är du van med tab ska du utan tvekan fortsätta med det.
Mindre ont i fingrarna, mycket billigare och kanske ett renare släpp.

Jag däremot klarar inte skjuta med tab så därför använder jag handske.



Det enda är väl att det inte får vara någon arbetande del av metall i taben. En metalplatta som man lägger strängen mot antar jag är godkännt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Og jeg klarer ikke å skyte med hanske, derfor bruker jeg tab!

...når jeg skyter med tyngre buere enn hovedbuen min (rytterbue) på 35 pund. Helt enkel hjemmelaga skinnlapp med to hull til langfinger og ringfinger.
Med rytterbuen gjør jeg som Litz, ikke noe, eller en skjelden gang sportstape hvis jeg begynner å bli sår. Jeg synes også at jeg mister følelse med strengen.

Her snakker vi helt klart smak og behag og hva en er komfortabel med :D
"If it breaks you get to keep both parts"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Beskytt fingrene dine! Det kan skje verre ting enn at du får såre fingertupper eller mister følelsen med strengen, du kan miste følelsen i fingertuppene, særlig hvis du skyter tunge buer uten beskyttelse. Jeg har en ringfingertupp som fremdeles er litt nummen etter noenogtjue skudd uten fingerbeskyttelse med et par tunge buer, selv over et halvt år etter! Men dette kan også skje med lettere buer over tid. Bruk tab eller hanske! Følelsen i fingertuppene er mer verdt enn som så!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Rune
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 12 okt 2007, 21:44
Sted: VESTNES

Legg inn av Rune »

Her er vel smaken som baken. Jeg skal prøve hanske og tab, for å finne ut hva som passer for meg. Ser for meg buebygging i fremtiden , så dette skal bli gøy!! :D :D
Svar