Bilder av bark ønskes!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Deto »

For å sanke litt bue emner nå som det ikke går an å se på bladene hvilken tresort det er hadde det vært fint å få sett bilder og beskrivelse av våre bue-tresorter.
Barkebilder :)
Bilder , illustrasjoner eller linker til andre sider (som har bra bilder) hadde vært til god hjelp.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av nidrinr »

Om du finner rette fine stammer, bare ta bilde og post det her på forumet så får du svar :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Hardwood »

Så lenge det ikke er snø, kan du likevel identifisere de fleste trær ved å se på løv på bakken rundt treet. Men gjør som Nidrinr sier, ta bilder. Så skal vi hjelpe så godt vi kan.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Christian »

for å artsbestemme tresorter om vinteren trenger man bilder av smågreiner med knopper. Det er der de mest synlige forskjellene ligger.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Deto »

Uten å poste noe bilde her tror jeg at noen av de rette fine stokkene jeg tok med hjem er Lind. :oops:
Veldig porøs i veden , langt melom årringene , hvit grønnaktig og bøyer veldig mye på midten(stresspunkt).
Den knakk heldigvis før jeg fikk satt øksa i den. :lol:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Hardwood »

Lind har litt spesiell innerbark. Den kan dras av i lange remser og brukes til å lage bl.a. tau. Når det gjelder materialet, vil jeg ikke anbefale det til bue. Du er i alle fall nødt til å varmebehandle buken ( innsiden). Jeg har laget en bue av lind en gang, og det er ganske seigt og spenstig, men trevirket tåler lite kompresjon. Begynn heller med alm, ask, bøk, eik, lønn eller rogn .
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2384
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Are »

Hva med å kjøpe en nyttig liten bok som er litt lettert å ta med seg ut i felt enn det en laptop er :P
Jorarn skrev:"Våre skogstrær"
Ragnar M. Næss; Svein Grønvold
64 sider, ISBN: 9788252926712
En hendig liten bok til å putte i lomma når man skal på tur. Gir god hjelp til identifikasjon av de vanligste norske treslagene (39 arter). Boken har både sommer og vinternøkkel, som gjør det mulig å identifisere arter også om vinteren. Nyttig både for nybegynnere og mer erfarne.
Anbefales
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Deto »

Bra! skal sjekke den ut.

Jeg har en liten bok men den viser sikkert 200 fler arter enn jeg trenger , dessuten har den for små og dårlige bilde.
Den heter Trær og er fra cappelens naturhåndbøker.

Denne boka du refererer til her har den bra bilder? Hvor mange av hver art?
tregubbe
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 28 mai 2010, 02:07
Bosted: MELHUS
Sted: Medalhus

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av tregubbe »

Her er noen nyttige bilder av knopper på forskjellige edelauvtrær: http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/nettflora/
Desverre sitter greinene øverst på treet i tett skog, så det er vanskelig å være sikker før man kapper. Sliter med å identifisere noe jeg tror er en almeskog, rett ved huset i ei sørvendt li.

Det jeg tror er alm:
- Lange, rette stammer i tett skog.
- Har fint oppsprukket bark, selv på relativt unge trær. Mørkebrun/grå, nesten litt rødlig i sprekkene, grågrønn lenger oppe.
- Fjærformete greiner, spredt, ikke 2 og 2. Lange ender.
- Mørk kjerneved (har kappet et par)
- 4-5 mm tjukk bast, 5mm+ årringer.
- Knopper ser ut til å stemme med bilder
- Veldig seigt, må kappe igjennom hele stammen.

Barken er hovedforskjellen. Osp er grovere oppsprukket. Resten av trærne er glatte.

Kan Alm forveksles med noe annet som har fint oppsprukket bark, eller hva er det som ellers skiller alm fra andre lauvtrær?

Bark på ask er glatt og grønnaktig(unge trær, diameter 10-15 cm), Lønn er brunere og flere små rynker.
Ask er lett igjenkjennelig på knopper. Tynn bark, ingen kjerneved.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av nidrinr »

Høres veldig ut som du har snubla over no bra alm :)

-Selje er nok det jeg tenker på som lettest kan forveksles med alm, men man ser lett forskjell på ungbark.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Hardwood »

Enig med Nidrinr. Her onkring er det mange STORE seljetrær, opp til nesten 1 m i tverrmål. Voksen selje har sprukken bark som nok kan ligne på alm. Men lukt på almen når den er nyskåret. Lukter ofte litt surt/kvalmende..... :? 8) Høres ut som en spennende skog ! ALm da gitt
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av nidrinr »

..Har du lokalisert en hel skog med alm mangler du ikke emner på en stund :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Zeida »

Hmf.... det er dårlig med alm her untatt tuntre da og jeg vet ikke hvor happy de blir hvis jeg sager det ned :P
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Christian »

Hvis det er et stort tre, kan du bruke greinene. Det er max indianer :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
tregubbe
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 28 mai 2010, 02:07
Bosted: MELHUS
Sted: Medalhus

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av tregubbe »

Blir seljetrær høye? Høyden på "skogen" er ca 15 m. Lange rette stammer, ingen greiner før topp i tett skog. Ett prakk å få ned, da de krasjer med andre trær og blir hengende. Får sjekke knopp og lukt. Har et mindre seljetre i hagen, men det har ugjevn uppsprukket bark. "Alma" er mer fin og gjevn. Kan jo prøve å legge ut noen barke+knopp bilder etterhvert, evt legge det i en egen tråd på det med identifisering vinterstid for nybegynnere.
Svar