Bueemner

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Bueemner

Legg inn av Hardwood »

Det er jo årstid for emnehenting, så jeg tenke jeg skulle slenge inn et par bilder av noen av emnene jeg har hentet i det siste. På bildet ser dere fra høyre : 3 stk alm (fra samme tre), 2 stk einer og en eik.
Almen har passe tykke årringer ( 5 - 6 mm) og noe motbøy på to av dem. Det bredeste eineremnet er fra en 11 cm bred og 90 år gammel einer. Det har 3" motbøy ,er 220 cm langt og er kvistfritt 8) Det tynneste er ca 6 -7 cm bredt og.....110 år !!!! Det er vanvittig mye einer her på vestlandet, og mange av dem er rette og fine.
Så mange trær, så liten tid..... :D
Emner.JPG
(54.66 kiB) Lastet ned 2998 ganger
Emner 3.JPG
(105.16 kiB) Lastet ned 2998 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueemner

Legg inn av Kviljo »

Der har du mye moro :)

Heftig alder på den tynne einer-stokken :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bueemner

Legg inn av Moen »

...eller frustrasjon.. Hehe...

Vil ikke så treng kulde som det er her om dagen (-30) være en fin tid å hugge emner? Tenkte da på fuktighet og tørketid. Har ett svært felt med stor, rett ask som skal være nede før våren. Aska skal sages til plank, så bark som sitter som limt, tenker jeg ikke på.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueemner

Legg inn av nidrinr »

Ta godt vare på den einern :)
Her i traktene må det som Frode nevner bli litt hyggeligere lesning på gradstokken før emnene frister oss ut fra ullpleddet forran peisen. Vant til at det kryper ned mot 30 blå, men når vi nå starter på 4. uka med full pust fra kong vinter er det snart på tide med litt mildvær. Kunne det bare ha blitt såpass at første talet på gradstokken snart kan være 1, vil det kunne bli mulig å hente litt her og :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bueemner

Legg inn av Moen »

Eneste emnene jeg henter ute n?? er ved! Brrrr... :shock:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueemner

Legg inn av Hardwood »

jeg tenkte jeg skulle prøve en engelsk langbue på ca 50 pund av den eldgamle eineren. Har du tro på det, Daniel ?
Det er kaldt her også, gitt. Vanligvis er det ikke mer enn noen få kuldegrader her om vinteren, med en og annen dag ned mot 15 - 20 minus. Men i den siste uka har det ligget jevnt på 20 - 25 minus. Brrrr. men lufta blir tørr og fin, Merker det i verkstedet mitt ! Fuktmåleren sier 37 nå.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueemner

Legg inn av nidrinr »

50# går nok helt bra. Om du lager den opp mot 2 meter lang vil jeg tippe den tåler opp mot 100#. Så tettvokst og kvistfri einer er ikke noe man finner hver dag :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueemner

Legg inn av Hardwood »

Kult, det skal bli gøy. Jeg vet ikke om det er uvanlig med så tettvokst einer jeg, hadde bare en tur på et par timer og gikk forbi kubikkmetervis med fjelleiner. Så det er nok å ta av.Men den eldgamle vokste høyt oppe mot tregrensa, mens den andre vokste nede ved bygda.
Er eineren sterkere når den er tettvokst ? Barlinden er vel i alle fall det, har jeg skjønt. Jeg har kun laget en flatbue av einer før. Designtips på ELBen ? Satser på 2meter+. Har lest at einer kanskje bør backes, fordi den er litt svak i strekk ?
Senebacking kanskje ? Er spent på om den vil ta mye stringfollow, slik langbuen jeg lagde av ask gjorde. ( Kun yteved, kanskje ikke lurt)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueemner

Legg inn av nidrinr »

Såpass tettvokst einer kan du nok tenke på og behandle som om det er barlind av litt slakk kvalitet. Om du lager den 2 meter lang, og passer på å få med mest mulig kjerneved i buken (om mulig), vil den nok ikke ha behov for backing om du sikter på 50#. Skal du opp over 75# kan det være en ide med et steinbittskinn, råhud eller sener.

(Einer knekker ikke, den eksploderer...)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueemner

Legg inn av Hardwood »

Hehe... det kan jeg tenke meg. Testet en bit, og den var sterk men knakk plutselig og fullstendig. Men den ga seg i strekk, ikke kompresjon.
Det blir null problem å ta med mye kjerneved i buken; yteveden er bare 5 - 10 mm tykk. Blir gøy, bare jeg får av barken på en skånsom måte. Sitter som limt !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueemner

Legg inn av nidrinr »

Jepp, det er et pirk... :?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bueemner

Legg inn av Zeida »

Hat barken på einer har hatt den liggan i badekaret i mange dager men den neker å løsne sitter med superlim det er jeg sikker på :(
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueemner

Legg inn av Kviljo »

Høvel og sikling!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bueemner

Legg inn av Zeida »

Ja det sei du no! :D No har eg holdt på i sekkert en time å skrapa og styra med kniven, uten å få vekk alt. Men har da også splitta den for bare etter 10 min etter av barking sprakk den noen plasser. Var no Hæ****s mye spenn i den der så eg splitta den. Hadde eg latt den stå over natta så hadde eg våkna med en stor stokk med sprekker :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bueemner

Legg inn av Christian »

Høres ut som om den hadde trengt barken sin litt lenger :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar