Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Griffin »

Jag tänkte mest på i höjdled alltså, men dom kanske är ganska smala i tjocklek så då går det ju fint.


o stakkars lilleman på handen :(
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Hahh.. Lille Max-Tinius var med pappa på stubbe-jakt i dag. Glemt var au på hånda.. :D
Joda, buene blir født på rekke og rad.. Om jeg bare hadde hatt en bue å skutt med selv også :wink: Nå etter påsken blir det nok lite buebygging, og heller mye "riktig" arbeid. Slik er det å være periodearbeider.. Men den neste buen skal jeg prøve litt forskjellige typer ører.
Jeg òg tror at ørene kunne vært mye tynnere og smalere. Og ikke minst mindre tre over strengehakket. Og kanskje er det som du sier, Griffin.. Kanskje ørene er laget med tanke på kraftige buer? Tror også at jo tynnere ører, jo mere nøye må en være med å holde de rette. Men vridningen kommer ikke i ørene, men i festet mellom ører/bue(ben) Så hvis du laminerer ørene, så tror jeg de kan gjøres veeeldig tynne. Og treet over nockene er jo bare å gjøre det tyngre. På mine siste buer, er det ca 30mm over nockene. Kassai har en bue (Truls har en makan på veggen sin, også) som det er lite treverk på det nederste øret, og en hel del mere oppe. Why? Lukas Novotny lager sine buer med glassfiber over/under ørene, og sparer nok en hel del vekt på dèt..
MEN...når vi snakker om å spare vekt.. Det skinnet bidrar ikke til noe lettere buer. Merker stor forskjell på før og etter skinnet kom på.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Griffin »

Så länge du har samma bredde vid fästet så borde det gå bra, jag tenker mest av allt på det träet som är över och under stränghacket. Djupet så att säga.

Ja skinnet slöar nog ner, men du kan ge bågen en snabbare tiler som denna:
Bilde

Med ganska lite böj så får man en fin hävstångsprincip.
Nu ska jag tilägga att den där bågen hade en del hansschock.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Dypet på ørene har helt klart noe med hvor stabile sideveis de blir. Men med laminering bør det gå fint å kutte drastisk ned på den.

Jeg har vært utpå jordet mitt å skutt litt i dag. 273 nøyaktige laser-meter med 98#`ern.32" langt, 3/8" skaft med 2" shield og spiker-spiss..:D
115# askebuen fra Nidrinr gikk 197meter med den samme pila. (har bare èn) Den buen må bare få hornforsterkninger og fastflight streng!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Hehey :D Hvor mye veier pila?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Har ingen peiling på hvor mye den veier. Har ikke annet en badevekt :? Kanskje Nidrinr har slik fancy vekt? Skal spørre han når han kommer hjem fra Finnmark turen sin. Eneste jeg har sjekket på den er balansepunktet. Og det er ca 2" foran midten.. Kanskje knepet 200m med lettere spiss? Og fjær. Askebuen er også veldig tung/tett. Kan vel ikke være stor fordel, det heller?
Men tilbake til piler. Er det en ide å lage en del piler og prøve seg frem, eller finnes det en mal/formel for hvordan pilen skal være. For meg som ikke har peiling virker det lettest å sende en håndfull piler, og så sortere.. Men det er kanskje ingen super-idè?
SilentG2
Mester
Innlegg: 377
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av SilentG2 »

Jeg har en slik fancy kjøkkenvekt som er digital moen.. Skal komme innom med den neste gang jeg er på tangen jeg.

Kanskje skal jeg nedover i morgen eller søndag
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Grunnen til at jeg spurte er at det vanligvis er hensiktsmessig med 3-6 grain pilvekt pr. pund buevekt.

Høy densitet i treet er nesten alltid bra. Ipe-bambus-saken min synker nok om jeg kaster den på sjøen. Vanlige langbuer er somregel ikke egnet for lengdeskyting. De liker helst tunge piler.

Tønneform og polert overflate er grovt sett det man trenger for lengdepiler. Evolusjons-måten er en god framgangsmåte for å finne piler som går langt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Hahh.. Jeg har jo en vekt fra gamle lade-dager.. Bare jeg visste hvor... :?
Jeg har noen ganske stive (120#), lette furuskaft liggende. Kanskje jeg skal prøve noen seriøse piler. Moro når det drar laaangt :wink:
Ligger balansepunktet mest mulig i midten også? Eller skal de være bittelitt fremtunge?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Det er enklere å få de til å fly skikkelig om de er litt framtunge, men stort sett er det best at de har balansepunktet midt på.

For å få til en god tønneform kan man "tille" pilene også. - på samme måte som en bue, bare man ikke bøyer for mye. Slik er man sikker på at det ikke blir unødvendig vekt på pila.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Da ble det litt tid til å sikte langt og teste piler for lengde. Lengste pil landa vel på 220-230 meter.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Og bildene jeg tok av deg da, Nidrinr? Ble det ikke noe av de??? Ta en titt på sidene til stange kommune/kart/flyfoto, åsså tar du linjalen og måler sånn ca..
Men til å være hurtiglagde piler uten mål og mening, er jeg strålende fornøyd.. 1000 ganger mere moro enn å pælme 60 piler i ei halm-matte! Jeg skal definitivt lage noen "ordentlige" piler i morgen.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Det ryktes at du skyter 115 pund uten arm- eller fingerbeskytter? AuauAU :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Joda, har de bildene også.. Men det var ikke like seriøse forsøk. Pilene mine var tross alt bare gamle søppelpiler med reduserte fjør, stort sett med spine passende barnebuer på rundt 30#. Med kun 55# gikk det ikke lenger enn rett over 150 meter. Hadde et par litt stivere, men altfor korte 26" piler (også skrotpiler med reduserte fjør), som fikk prøve seg på 80#'ern jeg fikk av Eirik, som landa rundt 180 meter. (Batteri på kamera gikk, så det ble bare bilder av fruebua.)

Bilde

Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Det ryktes at du skyter 115 pund uten arm- eller fingerbeskytter?
Tåler litt vi fra Tangen, vet du :wink: Neida, det har bare blitt sånn. Den første arm-beskytteren jeg lagde klarte jeg ikke å ha på/feste på meg selv, så jeg ble sinna og kastet den...siden har det bare blitt sånn.. Digg med litt smerte òg.. Litt viking, liksom :D
Svar