Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, motsatt ja :) Jo, det gikk med et par bilder for å få ett skarpt i halvmørket.

Fingrene er jeg ikke redd for. 70 pund går fint, men ikke 95 altså, hehe.

Joda, på bildet fra siden av bøyer den for mye på nedre lem. Om du ser etter ei gang til vil du se at jeg har snudd buen opp ned på det andre bildet, og da ble den fin igjen, hehe. Heldigvis er buen helt symetrisk :)

Limte den sammen med rundt 2" reflex (om jeg husker rett), og nå er den omtrent helt rett, med litt reflex i grepet, og litt stringfollow der den er breiest.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Funkar det inte med uppsträngare som har "fickor" längst ut så man slipper laga 2 hack?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Mjooda, men på slike engelske hornnokker som stikker langt utforbi tretuppen inni liker jeg ikke slike. Jeg forestiller meg iallefall at det ikke vil være helt helselig å bruke en slik. Men på andre typer nokker kan det sikkert fungere fint.
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jau, jeg begynte å tille denne sene/ask/eik-buen sist helg. Dette var siste bilde før den knakk. Dvs. aska knakk under senelaget. Hadde bare lagt på ett tykt senelag, så jeg burde vel ikke forvanta annet heller. Men det er slik man lærer, og det er bedre å lære på denne med eikebuk enn en med hornbuk.

Senelaget har jeg revet av, så senene kan jeg heldigvis bruke på nytt. Men det var litt trasig egentlig, for buen kunne blitt temmelig grom, om jeg bare hadde tatt meg tid til å legge på noen ekstra senelag. :roll:

Bilde
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Den som ikke har opplevd at et prosjekt knekker eller finner på noe anna tull enda, har enten ikke laga mange nok buer, eller ingen i det hele tatt :wink:. Heldigvis lærer man noe av det nesten hver gang. Har ikke helt telling på hvor mye som har endt opp som ved av mine prosjekter...
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det er en spenstig rekurvering du hadde der Ivar

Jeg er kanskje pessimistisk, men jeg tviler på at buen hadde blitt grom selv om den hadde overlevd. Siden eika i buksiden jobber på et såpass kort område tror jeg nok den ville kollapset der i stedet hvis du hadde bendt den til fullt spenn. Mulig jeg tar feil.

Lykke til neste gang
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Ja, det var en spentig bue du har laget og den virkelig fin. Liker godt recuverte buer og jeg har lyst til å lage en slik bue selv.
Hvilke mål er du har ved nocken og innover?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det ville nok vært på grensen, men jeg hadde tenkt til å stoppe så fort det første kompresjonsmerket kom. Og den viste ikke antydninger til det. Den fulgte heller ikke strengen på det stadiet den kom til før den knakk. 28" trekk hadde den ganske sikkert ikke tålt, men jeg tror nok 25-26 kunne vært mulig.

Uansett, den buen har vært igjennom mye rart, og jeg har lært enormt av den. Så den har fått plass på veggen likevel :P

Tuppene på en recurve bør være litt breie for at de skal være stabile, men denne var ikke mer enn omtrent 2,2cm brei der recurven begynner, og ut til rundt 1,3cm tupper.
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Hvor er det enkelste stedet å få tak i sener?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

kjekk side :)
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Extrem böj på recurverna. Fett.

Väldigt fin form på den bågen.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

HA!

Da jeg skulle opp til Trondheim for lengdeskytinga i høst klarte jeg å klemme en barlindbue i bildøra. Knekk! Hyl og vræl, hehe.

Men nå har jeg limt den sammen, surra med silke og låst tråden med lim. Og nå i kveld har den faktisk holdt fullt trekk med vekta - 83# på maks trekklengde med vekta. :D Det gjenstår jo ennå å teste at den holder å bli skutt med. Det blir jo noe ekstra vibrasjoner da, men dette ser lovende ut 8)

Bilde
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Duverden, den holdt! - og nå er jeg utrolig nok på vei til å kunne håndtere buen for et par skudd også :D

Mens noen kommer og noen gjenoppstår, måtte én ta farvel i dag. Den gikk ned med seilet til topps, og gav et fint pang som en siste takk. En bjørk/kirsebær tovedsbue, limt med 2-3" reflex. Den holdt på 2" reflex helt til siste slutt, og skaut som en helt! Den var omtrent 65# ved 28", 75" lang, og varte drøyt 40 skudd. Men det var 40 imponerende skudd! Den må ha vært en av mine raskeste buer for normale piler. Steike fin var den også, med flammer i kirsebæret mot den hvite bjørka. Og steike for et smell! Et skikkelig brak, med påfølgende flise-regn. R.I.P.
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

He-He

Det er forbasket at en aldri får de bue-eksplosjonene på video...

Hvordan røk bjørke-kisebærbuen? Feilet bjørka?

K
Svar