Nilstors buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg ser på dette som ren utprøving, av materialer, krokbuers natur, egne ferdigheter. Skal nok lage en skikkelig sammensatt bue en gang, men da kan det jo være greit å ha litt erfaring med "kunststoffbuer" før man barker ivei med ekte vare!

Neste krokbueprosjekt blir nok en tyrkisk "look alike", kortere, og med mer uttalt motbøy. Men først spørs det om det må bli en ny langbue ...

Litt hverdagsfilosofi på tampen:
Man blir sittende med huset fullt av buer, og så kan man bare bruke en om gangen!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Nilstors buemakeri

Legg inn av nilstor »

Har hatt det litt moro i det siste med å skyte på jernplate med 120-punderen (håper den ærede leser bærer over med at den er glassfiberarmert! Men nå begynner suget etter en skikkelig engelsk krigsbue å bli merkbart!).

Standard feltspiss er vel heller ikke det helt rette i denne sammenheng, men det blir jo hull av det også. Pilene veier forresten rundt 38 gram, og er litt for myke, etter merkene på buen å dømme. Jernplata (takk til Jadda!) er 1 mm tykk, skyteavstand rundt 8 meter eller så.

Man må vel skaffe meg panserbrytende spisser, og lage krigspiler som evner å gjøre skikkelig vei i vellinga! Hvor får man tak i bodkins best og billigst?

Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Nilstors buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Cool 8)

http://diyarchery.co.uk/ selger noen fine 1/2" maskinerte brynjebrytere. Samme type som jeg hadde med opp i fjor.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar