2-komponent lim-spørsmål

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Kviljo »

...for det er sikkert linbackinga som er grunnen til det... :D

Nå må ingeniøren ta seg sammen :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Christian »

Kan vel hende vel... Je e førskolelærer, je trur på eventyr! :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av KEn »

Er temmelig overbevist om at den skeive planken, med årrringer som løper ut i hytt og pine, ville funnet et sted å knekke hadde hadde ikke ryggen hatt 3mm tjukt med lin-strå på seg. Men sikkert er det jo ikke.
Har imidlertid sett dårligere tillede buer med tøy-lapper over "hengsler" som ganske sikker hadde knekt om ikke tøyet tok strekkreftene.
Også sett flere plankebuer fly til fillebiter (mine og andres) pga. småfeil i ryggen som den minste backing ville holdt på plass - at buemakeren hadde sett nevnte feil og fikset ville seff også hjulpet.

Uansett så var vel den enkleste backingen nevnt, her tidligere som i TBB - tynn luft.

K,
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

He he...tegningen av Einar T, ja..ypperlig eksempel på forståelsen av begrepet "stacking"...
nok det...siden jeg ikke får noen kommentarer på bruk av lærbeltet mitt som backing så er det altså et umulig prosjekt?
Så det er fett i dacron? ok...men hamp og uvokset lintråd er rimelig lett å få tak i..tenk deg utfordringen for mange...ikke dere dedikerte RRbuebyggere...(heerrejemini pilbildene...du er flink Kviljo) men "folk flest" som har en Maxbo 4 mil unna og som vil lage en tolvtommeltotterbue i "helga"...og du skal gi råd...fiskeblærelim og råhud...nei...Maxboprodukter...epoxy på Statoil..ørlite til
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av KEn »

Tror lærbeltet ditt er for tungt til å være noe gøy,
Så det er fett i dacron? ok...
ikke fett, voks, men det har samme effekt på lim.

12-tommeltottbuemakere kan jo bare bruke el-verktøy en stund så minker det fort.. - ikke sant Moen og Lauvsland 8)

K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Moen »

12-tommeltottbuemakere kan jo bare bruke el-verktøy en stund så minker det fort.. - ikke sant Moen og Lauvsland 8)
Og det skulle bety??? Minker fort på antall tommeltotter, eller fingre?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Kviljo »

Mjoo, om linbackinga er 3mm tykk vil den nok holde nede en del fliser. Men da er det i alle fall snakk om mye dau masse på buen :shock:

Skulle jeg anbefale ei buebyggeroppskrift for en nybegynner ville jeg tipset om å finne ei grein eller en tynn stamme av ask, bjørk, hassel, eik eller lønn, og gitt instruksjoner på hvordan man lager en flatbue. De treslagene med en årring på ryggen skal det veldig mye til for å knekke, og har ikke behov for ryggforsterking. Tror det er bedre å lede folk i riktig retning først som sist, selv om det kanskje innebærer noen ekstra timer jobb, enn å gi de ei oppskrift på en bue som andre bueskyttere vil smile av.

Det krever mer trening å velge ut riktig planke til å lage plankebuer av, enn det krever å finne et rett kvistfritt emne av bjørk eller ask i skogen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av nidrinr »

-støtter den!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av nidrinr »

-Fint å slenge med rogn, alm og hegg i lista over tresorter det lett kan bli bue av. Til og med svartor har jeg nå sett dugandes bue av. Bare be folk styre unna osp så går det som oftest bra med de fleste løvtrær. Første bue er sjelden en xxl# bue uansett. Det er faktisk veldig ok å lage bue av 3-4" seljestammer hvis bua ikke skal være så tung (opp til 35# funker fint). Lett å jobbe i er det også.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Følger dere ikke med i tiden?? 90% av alle norske 12åringer vet ikke forskjell på en gran og furu...dette er alvor!!
Sløyden legges ned...her er det mye penger å spare....les siste "Buestikka" der jeg treffer en 14årig moderne bueskytter...som lurte på om de hadde buer i gamle dager..og hva dem ble brukt til...kun 2 av 23 trønderungdomsbueskyttere hadde hørt om Einar Tambarskjelve!! Skogen er tømt for barn, de sitter som ensomme "konger" og helter, fete og forlatt med "Guitar Heroes" eller et eller annet Play-Stasion mordergreier..om vi kan gjøre "ørlite" for barn (som er det viktigste vi har)..så ville det være flott...vi eldgamle og dere unge voksne startet alle i skogen...liker denne til Olav Aukrust: "Emne gut det lyt du ha....hugsar eg han farfar sa"...vel vel..det var et hjertesukk...web og forum og greier er bra..men vi treffes også, helst med all verdens av tid, her har NL en viktig oppgave...
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av KEn »

Nåja, vet ikke om jeg hadde fått med meg Einar Tambarskjelve da jeg var 12 jeg heller, Olav Hellig, Palestina, Nebukadnesar, Salomon og Josef den gjengen derimot + muligens litt matematikk og engelsk...
Før satt unger inne og tegnet når det regnet, nå spiller de data, er det så nøye. Min egen snart-5-åring drev da og "fanget slanger i skogen" (stålorm i et kjerr bak huset) i fjor sommer, til mammas forskrekkelse, så de sitter nå ikke bare inne. Måtte jo også stoppe noen nabogutter (og min egen)da de skulle på jakt - etter katten til en annen nabo, med buer jeg har lagd til dem... Hytter er det i trærne bak byggefeltet og noen 10åringer gikk gjennom isen her om dagen :shock: , alt er ikke bare PC
Her har vi og hatt og har ungdommer i klubben som har bygd buer på sløyden! De siste har visst funnet ut av det selv (Lauvsland et al), men sist var de noe hemmet av en sløydlærer som trodde en skulle spikke buen ferdig, og så strenge den og begynne å skyte :roll: Ble ikke buer av det gitt, men guttene skyter recurver med knæsje midstykker etc... Greit nok

At selv voksne ikke ser forskjell på treslag er et faktum. Ikke alle som har interesse av det. Det er ikke et ungdomsfenomen,

For å fortsette diskusjonen så er min erfaring med 1. gangsbuemakere på tur i skogen for å hente tre forholsdsvis begredelig - de kommer tilbake med tynne kvistvrak av barlind og einer, propeller og kvistete ask. Hassel er jo bare til barnebuer så den får stå :?

Store deler av landet mangler dessuten helt skogdannelse av trær annet enn marginalt brukbare til buer. Da jeg var 20 hadde jeg neppe sett hverken ask eller lønn, og rogn var småbusker og nåde den som hogg ei alm, stod vel 10 stykker i "Almlia"! Selv her på Sørlandet hvor både ask og lønn danner skog, og rogn kan være et digert tre, og eik er ugress, er det muligens enklere å droppe innom Monter på vei hjem fra jobb og kjøpe en eikeplanke.
De fleste klarer å ta en grei en bare de har fått færrest mulig kriterier. "INGEN kvist, og HELT rette striper av årringer på bredsida", Furuplank klarer 100 ganger oftere dette kravet enn eik og blir OK buer om de er brede nok. (For det andre problemet itl 1. gangsbuemakere er ofte at noen har innbilt dem at flatbuer er mindreverdig så de må lage ELB)


K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av nidrinr »

Hva man som 12 åring veit og ikke henger nøye sammen med interesser.. Spør en 12 åring om et tema som interesserer, og du vil kunne hale ut mengder av detaljert informasjon. Noen unger er interessert i dataspill og filmer, noen i fotball, noen i ditt og noen i datt, og heldigvis noen i skog og trær, buer og historie.
Interesser kommer og går, det er langt fra slik for alle at det man er interessert i på slutten av barneskolen er det man vil bruke masse tid og krefter på som voksen. Men det skal sies at veldig mange barn (og voksne for den saks skyld), som prøver å skyte med bue liker det. :mrgreen:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Jada...helt enig..hvorfor skal man vite noe som helst om naturen...overlevelse ..nå handler det om hvorledes man beskytter pcen mot hacere...(OBS: OBS:kast ut acrobat reader...den har sikkerhetshull:-) eller omvent..hvorledes man tar over andres pc/nattbank/kode....(min er veldig enkel, 7 svarte prikker)...

...det var bare et lite hjertesukk...i fjor lærte jeg 80 speiderledere å lage hurtigbuer..(med støtte fra NBF) jeg har sørget for speidermerket i buelaging/bueskyting...mange flotte ungdommer..uff det ble selvskryt... (Speideren hadde allerede speidermerket i WEB-design og GPS..he..he...men ikke BUE)
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av woodstick »

.....og vi her inne er vel de som var indianere når vi lekte cowboy og indianer skulle jeg formode. Mulig vi er litt sneversynte he-he
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av nidrinr »

Hehe, ja regndager leste vi Sølvpilen og ellers var det ut å leike.. -Tider det :D
Svar