Stefflus' buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Hardwood »

Strengen tåler nok mer hvis du unngår knuter. Jeg lager strengene slik recurveskytterne gjør, i prinsippet har du to stenger i den avstanden som lengden på strengen skal ha. Så surrer du tråden fra en stang til den andre, rundt og rundt slik at strengen blir en sammenhengende løkke. Bare å knipe løkkene sammen i endene med surringer. Endene låses i surringene. Den proffe måten gjøres med fire stenger, slik at du får trådsurring også inne i løkkene. Kan godt ta bilder og legge inn hvis du er interessert, har laget en enkel jigg. (Kan selvsagt kjøpes, men koster en del)
Men... siden du har lintråd, vil du sikkert helst gjøre det på den historiske måten...kremt :mrgreen: Har aldri lært meg flamsk teknikk, men det er sikkert sterkt det også !!!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

jojo, stemmer jo det. Men hvis du bare unngår knuter som "knekker" fibrene i tråden så går det bedre. Skulle heller skrivi "surre fast tråden i bøtta" :wink:

10 tråder holder sikkert helt fint på 31#. Jeg mener det er sånn at en streng skal tåle 4 ganger buevekt eller no. Så hvis du finner bruddstyrken på tråden din er det bare å gange den opp.

Får å bruke min 40# buestreng som eksempel: Buevekt er 40# 40x4 = 160 Tråd ryker på 14 pund (ca 6kg) 14x12 = 168
Altså gir en streng med 12 tråder som holder 14# hver en trygg streng til ei 40# bue. Det holder sikkert med 3 ganger også, men jeg hater strenger som ryker! :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

Hardwood: Eller endless loop som det også kalles :wink: Jeg har laga noen sånne av lintråd også og det blir veldig fine strenger det også. Mange asiatiske buer hadde slike strenger. Mener det er bilde av en endless streng av tarm :shock: i en av tbb. Fordelen med de er at du slipper den fjæringsefekten du kan få av en flamsk streng som er tvinna for hardt. Bakdelen er at du ikke kan justere lengden så mye som med en flamsk streng.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Hardwood »

Flott, det er en god veiledning.
Jeg gjorde en interessant oppdagelse rett før NM ute; en bua jeg skjøt med på historisk runde, har dacronstreng. Den strekker seg ganske mye. Jeg spinet pilene med den strengen på bua. Så tenkte je å prøe med Fastflight.... herregud :? Da stemte ikke spine i det hele tatt lenger. Grei lærdom ! Bua ble nok sterkere og kjappere, men faktisk ikke like god å skyte med. Så da holdt jeg meg til 5 - 50
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Hardwood »

Jøss, så mange feil i teksten... :mrgreen: Maskina mi leverer ikke alltid bokstavene jeg trykker på..jaja. B-50 heter det selvsagt
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

Lin av god kvalitet vil gi strenger som strekker seg mindre en b-50, det vil forsåvidt sene- og råhudstrenger også, men de må strekkes ut først.. Jeg har ihvertfall ingen planer om å begynne med dacron igjen, siste gang jeg brukte b-50 var for å lappe sammen ei bukse :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Hardwood »

haha ! Sikkert fornuftig. Men Stefflus : Hvordan går det med heggebuen ? Jeg har laget buer av minst 15 forskjellige treslag, men enda ikke hegg. Fortell !
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 211
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

@Hardwood: Ja det er vel gjerne en sånn "usurra" bunt som sitter på zeida's rytterbue.. så det er endless loop altså, trodde de surra og spleisa det siste øyet. Ser gjerne en bildeserie om tillagningen, stort sett alle googlesøk på buestreng ender i bilde av ei slik spikerfjøl, uten at jeg blir så mye klokere på hvordan den brukes :lol:

Ah heggebuen ja, det er den jeg skal ha linstreng til nå. Lurer på å kalle den "Old Hag" :P
Driver å bygger finish med linolje, og det tok lengre tid enn det skulle fordi det siger gjennom skjellakken noen steder, ergo må jeg mette treet med olje der før jeg kan bygge jevn finish.. :(
Men du skal da få bilde når den er ferdig, gjerne akkompagnert av piler og med romantisk bakgrunn
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Stefflus' buer

Legg inn av nidrinr »

Har du noen planer om å grille buken på heggebua? Hegg er glad i grilla buk.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

Kjøp deg tbb2, der er der et helt kapittel som virkelig gir deg alt du trenger å vite om strenger! Den der spikerfjøla er for å måle opp tråder til flamske strenger.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 211
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

@Nidrinr:
Jeg hadde planer om grilling ja.
Men så prøvde jeg på en bit med skré, tok lang tid med varmluftspistol.. bøyde, og fant at hegga ga seg i strekksia. så prøvde jeg på en bit som ikke var varma, ga seg fortsatt i strekksia. Da tenkte jeg liksom at det ikke kunne være noe å hente..? Kanskje hvis jeg hadde backa buen at det hadde mere for seg?

@Christian:
Ja tbb2, 3, og 4 er neste innkjøp, etter å ha lest tbb1 fra perm til perm flere ganger de siste 3 ukene :D
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2383
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Are »

Er litt nysgjerrig på tråden din. Hvilken type 25/3 er det. Barbour leverer nemlig flere forskjellige kvaliteter f.eks satin, soft og waxed. Det er ikke sikkert det såtr noe sted på spolene.

Selv har jeg brukt satin og 25/3 har jeg jeg tatt mange bruddprøver på og endte da opp på 6 kg. tregning av antall tråder du da bør bruke finner du i strengemakerartikkelen
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 211
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Nei, står ikke noe på den.. bortsett fra "HUCV" og "198 tex"
Det fins vel neppe noe søkeregister for lotnummer, det er isåfall 7835614 :lol:

http://www.bowstock.co.uk/acatalog/Linen.html
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Hardwood »

Hegg heter faktisk "Bird cherry" på engelsk / amerikansk. Hvis den a seg i strekksiden uten først å få kompresjonsmerker i buken, synes jeg det høres ut som om rygen må ha hatt svakheter. F.eks. svinger i emnet som har vært kuttet da buen er formet. Eller at ryggen også kan ha blitt grillet under varmebehandlingen. ?
Jeg er spent på hvordan hegg føles å skyte med, noen amerikanske buemakere sier det er fantastisk.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 211
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Mjo, men tenkte "Old Hag" var tøffere siden emnet har stått bortgjemt så mange år, + at jeg er glad i skikkelig teite "oversettelsesfeilordspill" typ "He didn't get custody of the kids because he wasn't far enough" :lol:
"Birdie Bow" kunne gått, men mangler noe :wink:

Ang. ryggen har du rett, treet har hatt rett fibervekst i sin ungdom, men så fått noe vridd fibervekst slik at ryggen er svekket. Som sagt tidligere, denne buen burde vært backa, men jeg ville at min første skulle være en selvbue. Og er egentlig ganske fornøyd med 31#@28".

Jeg har lite sammenligningsgrunnlag, men jeg liker hegg, og kommer til å bruke det igjen. Har begynt på en Piggyback bow av bjørk, og syns det er vanskelig å se årringene - poeng til hegg i så måte. Og så syns jeg hegg har en behagelig og bestemt "sproing". For ikke å snakke om en behagelig og bestemt duft :lol:
Svar