Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jeg henta inn noen emner i einer basert på at besteforeldregenerasjonen fortalte så mye om einerbuer, og at det visstnok var favoritten til Ishi. (Derfra denne kortbua er inspirert) Jeg trur at noe av grunnen til at det ikke var mer brukt, rett og slett er det at einer stort sett er en kvistete busk med vridning og rar fasong. Denne har ikke fulgt strengen en millimeter enda. (men den er relativt brei hele vegen og blir ikke brukt med så langt trekk.) Ut fra hva jeg har erfart har einer en relativt kompresjonssterk kjerneved, så om du får med den i buken så blir det ei bra bue. Varmebehandle buken har også gitt bra resultat på den ene jeg har gjort det på.

Det lages noen buer i einer i ny og ne rundt om i verda, sjekk f.eks paleoplanet.

Jeg holder også på med en kvistete sak som skal bli ei langbue i einer (Hadde den med på NM). Den er jeg egentlig mer spent på om holder...

Uansett har jeg mange emner i einer nå, så det blir vel en god del buer å prøve seg fram på. 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Påskeferie i Finnmark. Litt nord for Kautokeino der 99,9% av alle trær er fjellbjørk. Vel, da får man se hva man kan få til med snøscooter, øks, samekniv, bål og fjellbjørk :)

Jeg henta inn tre stokker med minst mulig kroker og kvist, en tynn til "hurtig barnebue", og to jeg tenker skal få ligge å tørke til neste tur nordover.




Turen emnene ble henta på:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde




De to minste emnene. Den største stokken ble lagt opp på loftet til tørk uten å splittes.

Bilde

Bilde



Etter litt spikking på det minste emnet, ble det hengt opp til tørk ikke langt unna pipa.

Bilde



Og her satt de andre og grilla pølser mens jeg grilla bue.. :)

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

..Og barnebua ferdig mot slutten av påska! :D

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

En liten titt i uthuset avslørte et knipe tørka reinsener :D

Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Godt det også er andre som brukte "ferien" sin fornuftig :wink: Ser ut til at du har hatt en flott tur.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Utrulig godt å sitte ved et bål og spikke bue med kun øks og kniv .. Det føltes bra 8)
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Griffin »

cool båge! :D
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Truls med bogen »

mmmm....grillet bue...Snakket med en eldre samisk"doudsji-expert" i Karasjok, han sa at samisk-buemakeri var ganske glemt, men skimakeri var fremdeles nogenlunde bevart. Han fortalet at når man fant et godt emne, kuttet det ned la det til tørk under en tørr steinhelle eller inn i en liten tørr hule...så kunne man bare hente det til neste påske om man hadde anledning. Tok du kontakt med Even Bjørsmo, sjefen for Norsk-Samisk Langbuelag i Karasjok? De er en 10-12 entusiaster der..du finner endel samiske skifer-pilspisser i kjelleren på museet i Karasjok..
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Var ikke innom Karasjok, jeg var ikke i Kauto engang. Var bare i Mierunjavre. Kan hende det blir en tur til Karasjok når vi skal oppover til sommern.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjøsbuer

Legg inn av SilentG2 »

Velkommen tilbake gamle ørn.

Trodde du likte bedre å komme deg rundt uten slik motorisert styroplank greie jeg...?

Vel vel vel

Vi får finne en tid til å samle emner, gjerne nå snart slik at ikke sevja kommer for langt og det tar 2 år å tørke kvisten
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Hvis du ser litt utafor scooter`n så ser du ski-spora hass Daniel... :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hehe, liker bedre å gå på ski je, men det var utrulig kjekt å hente emner med snøscooter..
Emnetur til lørdag (trur je), sleng seg på den som vil :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Coolt! 8)

Det er lite som kan sammenlignes med det å ha god tid og lage bue ved bålet.

Er litt spent på hvor tung den bjørka er i tørr tilstand. Logikken tilsier at den burde være litt grom.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Var usikker (eller spent er vel mer riktig), på finnmarksbjørka jeg også.. Lurte litt på hva mørketid- midnattsol gjør med årringer og egenskapene til trærne der nordpå.. Men barnebua var mye striere enn jeg ville tippa på ut fra bare det visuelle. Hadde ingenting jeg kunne måle den på eller med, men jeg vil tippe den er tett oppunder 30# rundt 20" trekk.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Også en alm jeg skal finne på noe artig med.. Måtte bare legge ut bilde, sjekk årringene!! -Ekte Tangentre 8)

Bilde

Bilde
Svar