Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Steike den var tøff!! :D

Jeg var også sikker på at den var i full størrelse :oops:

Elegant design, og ikke av den enkleste sorten kan man vel si. Det ser ut til at du har fått de reflexede/motbøyde delene til å bøye pent. Det er det jeg kvier meg mest for. Limte du den med deflex?

Tror du har gode muligheter i grenen "lengdeskudd med lettest mulig bue" med den der 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg innrømmer uten videre at der gikk jeg fem på inntil jeg så videoen!

Dette later til å bli den nye norske (svorske ...?) folkesporten: bueskyting på stua! I tillegg det ideelle våpen for å jakte på hybelkaniner og stuegriser (sesong hele året!)!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Haha hybelkaniner ja...då har jag att göra jämt :lol:

Kviljo nej den är inte limmad med deflex det är stringfollow. Jag behandlade den ganska ovarsamt vid första strängning så den tog en del set. Jag har problem att få till denna fasongen på stora buer så jag övade lite på denna.

Den borde gå 50 meter med flightpilar. :o
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Varför knäckte denna bågen :?:

Jag provade mig på en hybrid.

Det är ett laminat med hickory rygg, purpleheart i mitten och valnöt i buken.
Den är 190cm lång. 3.3cm på det bredaste.
1.5cm tjock i lemmarna.

Den är formad som en holmegård fast med lite recurv i topparna och den är deflexad i hela sin längd.

Den knäckte innan jag ens kommit till strängning. Jag hade lång sträng på den och böjjen såg väldigt fin ut när bågen var vid nästan stränghöjd. Ena recurven var lite lite sned och jag anade en liten bump i magen så jag strängade ner och korrigerade smått. Böjde den ett par gånger mot marken som jag brukar och *pang* jag uppskattar vikten till ca 40#

Bilde

Den paralella delen är lika tjock i hela sin längd (1.5cm) och den avsmalnande delen mot dom statiska topparna är taperad.

Working limb part är 41cm, semiworking är 24cm och statisk är 18cm.

Bilde

Knäcken:
Bilde
Bilde
Bilde

Jag vet att en holmegård behöver bredd, men jag har ju gjort den så lång så det borde inte vara problem vid så lätt vikt? Jag kan inte förstå hur en elb skulle fördela påfrestningen bättre.

:cry:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Okay, ikke deflex nei, men det er kjekt å vite med tanke på valnøtt. Den ville sikkert skyte nærmere hundre med noen velpolerte chopsticks :wink: Man skal ikke kimse av små buer i lengdeskyting 8)

Ai, den buen ville ha blitt veldig lekker :x

En bue som har jevn bredde på lemmene må ha en ganske markant avtynning av lemmene for å stresse de likt, mens en pyramidebue kan ha jevn tykkelse og samtidig stresse treet jevnt.

Så om den delen av lemmene som skal bøye har jevn bredde og jevn tykkelse i hele lengden, vil de kun bøye innerst ved grepet.

Det kan være årsaken, men jeg har igrunnen mer tro på at det var hickorybackinga som ikke var bra nok. Det kan se ut som om hickoryen har et ganske "kort" knekkområde, som skulle bety at fibrene går ganske mye på skrå i laminatet akkurat der. Pusser/skraper du ryggen glatt kan man somregel se hvor lange fibrene er i laminatet.
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Ok men nu förstår jag ingenting.

Jag trodde holmegårds designen var att den böjjande delen *inte* skulle smalna av i tjocklek utan att den skulle vara exakt lika tjock hela längden.

Bilde

Det är ju så du gjort en av dina senaste bågar.

Jag vet att jag har en smal lem, men med mer längd så borde det funka......eller :?:

Sammtidigt är ju knäcken just vid handtaget, fast å andra sidan var böjjen väldigt väldigt fint fördelad över hela när jag hade den på tillerstocken. Det kan ha varit lite snålt med lim också när jag tänker efter.

Men jag fattar ändå ingenting :P
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Sen måste jag säga att jag börjar misgilla hickory ganska skapligt. Denna backingen hade stående årsringar och dom var istortsätt raka längs med hela biten (190cm)

Recurven jag gjorde till onsrud knäckte vid 29.5" drag och det var "skikkelig god" hickory.
Recurven till irun visade en tendens till att flisa upp sig på ryggen och den är bara på 20# det var också "väldigt fin" hickory.
Den ask/hickoryn jag gjorde som låg på 50# flisade också upp sig på ryggen och den bågen blev bara 20#

Min första båge håller iofs väldigt fint och Thereses recurv håller också bra men den dras bara till 27"

Jag har en bit "god" hickory backing här med liggande årsringar och en bit askbacking med stående extremt sällsynt fina och täta ringar.

Jag bara vet att den där hickoryn med liggande årsringar kommer knäcka. Jag väljer en bra bit ask över hickory vilken dag som helst eftersom man "!#¤%& aldrig ser på hickoryn om den är bra eller dålig.

:P
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det bildet der er feil.

Det fører som sagt til alt for mye bøy helt innerst mot grepet. For å få en rund eller aller helt eliptisk/progressiv bøy, må "parallelle" lemmer ha en avtynning fra grepet og ut.

En bue som er eksakt like brei i hele lengden, skal ha en veldig elliptisk tiller/være whip-ended for å stresse buen jevnt.

Hickory er fantastisk sterkt om fibrene er lange. Når man sjekker fiberretningen i planker med stående årringer, er det like viktig å sjekke fiberretningen inn og ut av ryggen, som sideveis svingninger som årringene viser. Selv om årringene er 100% rette, trenger ikke fiberretningen være god, siden den også kan svinge inn og ut av buens rygg-flate.

Den lille flightbuen min av hickory, som nå er pensjonert på grunn av kompresjonsmerker, har iallefall imponert meg flere ganger. Den bøyer helt ekstremt i tillegg til at den har liggende årringer og sikkert har 4-5 forskjellige årringer på ryggen.
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Joda hickory kan säkert vara fint, jag har väl haft en del otur.

Men menar du att din denna båge smalnar av i lemmarna?
Bilde

Får man fråga vad den har för tjocklek innerst vid handtaget och sen ytterst på den breda lemmen?

Vad har ytterdelarna för dimensioner när du ändå är på gång? :P
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Nei den smalner jo ikke i bredden, men den har en avtynning i tykkelsen :) Fra 13 til 11mm.

Tverrsnittet midt på de ytre lemmene er 11x19mm.
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Ok. Men det kanske var därför min knäckte då.

Jag ska testa att limma ihop den och sen smalna av tjockleken lite. Då blir den litte lättare också, kanske ännu en 30# bue :lol:
Tack för svaret.

Mina toppar är 10x15
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Jag limmade ihop den och smalnade av från 14-11

Såg fint ut med långsträng.

Så knäckte den när jag skulle stränga upp den.
Knäcken kom på samma ställe, fast inte exakt i limfogen.

Jag fick inte ens se bågen uppsträngad, det retar mig :x
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hvor tykk er den hickory du limte på ryggen? Hvis man bruker mindre
kompresjonssterke treslag i buken bør backingen være ganske tynn.
Hvis du har valnøtt i buken og en lemtykkelse på 12-14 mm ville jeg ikke ha hickory backingen mer enn 3-4 mm tykk. Limflatene bør også være godt tilpasset, det beste er å få kjørt de på en maskinhøvel. Ved epoxyliming kan man rufse opp overflatene litt før liming.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Ja det är det som är så konstigt.

Hickoryn är 3.5mm
Flatorna var helt plana.
Jag ruggade upp dom fint och gned med aceton.
Det fick härda i press flera dagar.

Presic som jag brukar...jag vettisjutton varför det inte höll denna gången. Jag kan ha snålat med limmet det är det enda jag kan komma på, men jag brukar alltid inspisera hela fogen så att det har tytit ut lim längs med hela buen inann jag ger mig med tvingarna.

Jag tror det var ett eller annat just på det området efterom det gav sig igen på samma ställe fast inte i fogen.
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Det er merkelig at buen knekker nesten før du begynner å bøye den,
selv en granplanke pleier å tåle det. Hvor har du kjøpt hickory?
I USA er det et dusin hickory slag, de to beste til buer, sleggeskaft o.lign.
er Shagbark og Pignut hickory. Selv har jeg brukt hickory i mange år
og en strimmel på 3-4 mm tykkelse kan man jo bøye satan ut av uten
at den knekker, selv om den har en del tverrved. Odbjørn.
Svar