Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Oddbjørn skrev:I følge de samme kineserne jeg nevnte ovenfor var det viktig at selv halvferdige buer ikke ble utsatt for luftfuktighet og skulle oppbevares i varmeskap. Jeg undres også på hvilken eller hva slags autoritet som sier at senelaget ikke må tørke i et vanlig oppvarmet rom. Jeg har ikke laget hornbuer, men lagde min første seneforsterkede bue for ca. 20år siden og etter det har det blitt noen fler. Noen har hatt kraftig reflex og alle har tørket i et vanlig oppvarmet rom, uten noe problem.
Det kan nok være hensiktsmessig å henge selv halvferdige buer i varmeskap, men ikke direkte etter at man har brukt lim på dem. Om man limer noe på en bue og så varmer buen opp igjen vil limet bli flytende og dryppe av buen. Det fine med limtypene man bruker på hornbuer er at det gelatinerer og dermed holder delene eller senelaget sammen mens limet tørker. Lim som får gelatinere før det tørker blir også sterkere enn lim som tørker mens det er flytende. På samme vis er lim som gelatinerer raskere, også sterkere enn lim som gelatinerer sakte eller ved lav temperatur.

I forhold til tørking av senelag bør buen oppbevares i temperatur som tillater gelatinering. For å utnytte senene ordentlig bør limet gelatinere så fort som mulig etter at man er ferdig med å legge senene. Dette gjør at senene holdes på plass når de begynner å tørke og dermed også krympe. Senebacker man med lim som ikke gelatinerer vil senene krypme uhindret inntil limlaget er tørt. Bruker man et lim som krever lav temperatur for å gelatinere vil det også være nødvendig å henge buen et kaldt sted. Bruker man derimot hudlim som gelatinerer ved romtemperatur, er det jo ingen ting i veien for å la buen tørke der den er.

Når det er sagt, så vet jeg ikke om det er hensiktsmessig å henge den så kaldt som 3-4 grader, for de limblandinger man bruker på hornbuer bør uansett kunne gelatinere, og helst så fort som mulig. Om det ikke har gelatinert etter en time eller to i 15 grader, bør man trolig blande inn mer lim som gelatinerer raskt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ja, det virker fornuftig. Hudlim gelatinerer ved rundt 30 varmegrader, litt avhgengig av konsentrasjon, slik jeg har forstått det. Altså vil dette vanligvis ikke være noe problem; å sikre gelatinering før tørking. Den limblandingen jeg lagde av fiskelim og hudlim gelatinerer ved 28 grader. I går fikk jeg en del ferske svømmeblærer fra storsei, og da lagde jeg en ny ladning. Jeg hadde lyst til å finne ut ved hvilken temperatur det rene fiskelimet ville gelatinere, og hør bare her : 16 grader !!!! Det er stor forskjell ! (Første ladning, varmet til 60 grader i to timer. En stor de av blærene er ennå ikke løst opp. De ble finhakket før oppvarming, og blandet med litt vann.)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

20130206_160628.jpg
(90.98 kiB) Lastet ned 2276 ganger
senelag NR. 2 er på plass, og tørt. Så er det bare å vente....noen måneder....
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Men du skal vel ha på flere lag? ;) Jeg ville forresten latt neste lag gå lengre opp på tuppene, så du er sikker på at det ikke løsner. Muligens ville jeg også lagt mer sener på sidene. Det ser litt nakent ut ved grepet?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

jeg burde vist frem et bedre bilde, litt vanskelig å se detaljer. Men det siste senelaget går helt ut til enden av tuppene. Du har sikkert rett i at det er for lite sener på grepet, men jeg aner ikke hvor mye det skal være der eller hvordan det skal legges på. Grepet er jo stivt nok, og pilpasseringen bør vel ikke røres ? Jeg vet ikke om det er nødvendig med enda et senelag, men kanskje. Tykkelsen på sal er nå mellom 12 og 13 mm. Er ikke det nok, tror du ? Kanskje jeg bør legge et tynt lag til og heller redusere tykkelsen på hornet om det blir nødvendig .
Jeg har nok fått litt lite lim i siste senelag : limet var bare 20 %, og forholdet ble ca 18 gram sener og 14 gram lim.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ah, ok, det er mulig det er nok da. Pilpasseringen er også dekket med sener? Tror det er lurt å innekapsle hele V-spleisen ved grepet, og ganske sikkert også limfuga mellom hornet og kjernen. Husk at det er grepet, eller fadene nær grepet som blir utsatt for mest stress på disse buene. Litt ekstra senevekt der gjør jo heller ingen skade på lengdene. Med et ekstra senelag vil du jo også kunne gi buen litt ekstra motbøy.

Sier det fordi jeg aldri selv har turt å anse en hornbue som ferdig etter andre senelag. - og det er ufattelig kjipt å knekke trekjernen under senelaget...

Las forresten i boka i går at limet i senelaget normalt utgjør mellom 30 og 50% av senevekta.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ops, akkurat det tenkte jeg ikke på; kanskje lurt å "pakke" trekjernen godt inn ja. Nærmere nøytralplanet. Dessuten tror jeg Adam skrev at flightbuer godt kan ha litt ekstra tykt senelag. OK ! Jeg går for et lag til, litt tynt da kanskje. Så får jeg dekt sprekkene i andre senelag ! Takk for infoen om grepet. Jeg skal legge mer sener der. Vil prøve å beholde smal pilpassering, maks 20 mm håper jeg, for denne buen vil ha lavere strengehøyde enn tyrkerne.
Takk for innspill, Ivar !
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Bare så det er nevnt : Elgsenene har jeg fra Moen ! Greit for dere å vite når jeg knuser 400 - metersgrensa med denne. Hahahahah :mrgreen:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Huff. da er senene sikkert avfetta i himkok og mjøsvann, pilene kommer til å vingle avgårde og lander nok omkring 100 meter. :mrgreen:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

hehe, de senene er da tatt fra lokal Mjøsælj, og er derfor 3 ganger sterkere enn alle andre æljsener...
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe... tenker det, ja. Og HERDET i Mjøsvatn
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ok, 2 måneder siden siste senelag...nok venting ! Det er tepelik-tid 8) Jeg lagde tepelikene i kveld, og gjorde buen klar for bøying. Men mens jeg stod der og forsiktig begynte å bøye buen ned på tepeliken, ble jeg så nervøs og usikker at jeg ga meg for i kveld. Det ligger såpass mye arbeid bak det å komme hit, at jeg må dobbeltsjekke at alt er riktig....grøss :mrgreen:
Buen har nå ca 2,5 - 3 mm sener ( 4 lag ), og ca 4 mm horn i salene der den skal bøye mest. Totaltykkelsen her er fra ca 13,5 mm til 12,5 nærmest tuppene. Hele buen veier ca 335 gram. Buen kjennes veldig stiv ut. Går for ca 80#26", men jeg tror jeg skal være glad bare buen blir skytbar i det hele tatt. Jeg har laget to nye lengdebuer mens jeg ventet på denne, så jeg har da backup; en stk senebacket barlind recurve, og en i osage med både sener og horn. (bilder kommer når de har fått streng på seg)
Jeg har oppbevart denne buen i 60% luftfuktighet noen dager, i håp om å unngå for tørr bue ( = knekk :? ) Mars måned har vært den tørreste på 100 år her på vestlandet ! Som dere ser på siste bilde er det en liten skjevhet som må rettes.
DSC_0512.JPG
(115.15 kiB) Lastet ned 2181 ganger
DSC_0513.JPG
(96.2 kiB) Lastet ned 2181 ganger
DSC_0514.JPG
(87.43 kiB) Lastet ned 2181 ganger
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Nå starter bua virkelig å ta form! Blir artig å se den skyte 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Dette går nok bra. Ut fra bildene tror jeg kanskje det svakeste punktet er overgangen mellom sal og tupp. Det ser litt tynt ut i forhold til resten. Det ville nok holdt om tuppene var så lange som på en tyrker, men jeg er usikker på hvordan det blir med lengre tupper. Jeg ville bøyd salene først, uten press på tuppene, og så bøyd buen over knærne flere ganger samtidig som du overfører presset utover tuppene litt etter litt. Skulle senelaget ønske å rive seg av trekjernen får du da kanskje et forvarsel og kan stoppe i tide.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Nå blir det spennende, lykke til og vi krysser fingrene. Oddbjørn.
Svar