Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1860
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

Nå er jo ikke den siste buen min en tyrker, så konstruksjon og geometri blir jo anderledse, så en kan nok ikke sammenligne direkte, men:
Buen min er 11mm sånn ca midt på buelemmene. Ca 4mm horn, ca 4mm kjerne, ca 3mm sener. Hornlaminatet tynner litt, fra ca 4mm ved håndtaket ned mot 3,5 ytterst.
Den er ca 123cm ntn og endte opp på ca 53# da den var ny.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk for de opplysningene Lars. Egentlig skulle jeg tro at utifra dine 11 mm så ville min bue kanskje hatt nok med samme tykkelse. Buen min er kortere, 100 cm, og vil nok bøye over et kortere område. Ca 15 cm bare. Hvor lang del av lemmene bøyer på din bue, og hvor bred er den ?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1860
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

Tror vel heller du skal bruke den kjente tyrkerbuen som utgangspunkt enn buen min. Men uansett så sjekka jeg den:
Tror vel den bøyer over en 20-25cm, litt vanskelig å vurdere akkurat hvor den begynner å bøye ut fra håndtaket, og hvor den slutter før øret. Bredde 3,8cm midt på buebeinet.
Fant igjen målene fra da jeg lagde den, den er litt tynnere enn jeg sa, litt under 4mm horn, veldig lite tynning utover, litt under 4mm kjerne, 3mm sene. Totalt 10,5mm midt på buebeinet.
Men en viktig forskjell er jo at du vil ha 85# @ 26". Buen min er målt på 28" Hvilken trekklengde er tyrkeren du går ut fra beregnet ved?

Fant igjen en formel som en posta av "jkekoni" på atarn for å finne tykkelse til (den neste) buen. Det forutsetter slf samme geometri:

Dobbelt så tykk bue gir 8 ganger så høy dravekt.
Hvis jeg ville lage en maken bue til min som var 85# istedenfor 53# så skulle jeg iflg formelen få:

Dravekt nybue 85# / dravekt gammelbue 53# = 1,60377....
1,60377.... opphøyd i 1/3 = 1,1705...

Tykkelse gammelbue 10,5mm x 1,1705... = tykkelse ny bue på 85# = 12,29... mm
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Artig formel :)

Men jeg er litt usikker på om jeg klarte å bruke den.. Jeg fikk da en tjukkelse på 2.325857 for den jeg vil lage, men i følge prinsippet om 8 ganger så tung for dobling av vekt skurrer det litt. Jeg sleit med den der "opphøgd i 1/3".. Fikk ikke helt kalkulatorn med på den.

Litt mer logisk tenkning tilsier oppi topplokket mitt at 15-16mm skulle stemme bedre. Jeg sikter på ei bue mellom 130 og 150#, med et trekk på 32".
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Du mener vel dobling av tykkelse, Daniel. Ja, det er en artig formel Lars. Har ikke brukt den selv, men den stemmer sikkert brukbart.De tyngste tyrkerbuene har visst tykkelse på 14 - 15 mm, så det er nok riktig Daniel. Kjør på !!!
Nå tror jeg at buen min er klar for første senelag..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Jepp, dobling av tjukkelse.. Jeg har bare et lite "rævsparkproblem".. Trenger i alle fall en kraftig ryddesjau før jeg kommer i gang. :roll:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1860
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

1/3=0,33333.... om det er lettere for kalkulatoren.
Kan ikke gå god for matmatkken, var aldri helt i 100 der :(
Men syns det ser ganske rimlig ut at når en bue på 53" er 10,5mm tykk, så blir en 12,29mm tykk 85#

Satte for morroskyld inn 8 ganger 53# = 424# som ønska dravekt, det burde jo gi dobbelt tykkelse om formelen stemmer:

dravekt nybue 424# delt på dravekt gammelbue 53# = 8
8 opphøyd i 1/3 ( eller 0,33333333....) = 1,999998614 i tykkelse på den nye buen.
1,999998614 / 2 = 0,999999307
Eller avrundet: Gammelbuer ca en centimeter tykk, nybue ca 2 cemeter

Det burde egentlig blitt 10,5. men det er jo veldig mye rare desimaler ute og går, og det er jo ikke så langt unna.
Det jeg ikke på noe vis kan garantere ut fra mine mattekunskaper er at ting stemmer ettehvert rsom "dravektkurven går oppover......
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Sikter på ca 15mm jeg.. Så får man se hva det blir :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Der fikk jeg jaggu somla meg til å bestille hønnbågåbibal.. Får håpe jeg er litt raskere med konstruksjon av ei slik bue enn jeg er med bestilling av litteratur.. :oops:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Flott ! Det tok 6 -7 uker før jeg fikk min. God bok, verdt å vente på :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

6-7 uker ja.. virker lenge nå, men da får jeg godt lesestoff til påskeferien :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Endelig : Første senelag er på plass !! 8) :? :shock: :D
Jeg synes det gikk sånn noenlunde ok, men jeg var litt nervøs og stresset, hehe. Jeg har kun backet en trebue med sener en gang før, og det var med Titebond hudlim på flaske, ble ikke vakkert men funka.
Jeg er rimelig fornøyd med de områdene av lemmene som skal bøye, her ligger senene ganske jevnt og rett. Jeg tror jeg kommer til å bruke mindre sener enn man bruker på tyrkere; der bruker man visst ofte opp mot 100 gram. Jeg brukte kun 10 gram her, pluss hudlimet da. Buen økte med 49 gram, hvilket betyr 49 - 10 = 39 gram lim. Limet er ca 25 %, så når vannet har tørket ut skulle det vel bli ca. 10 gram lim ?
Hvis jeg skal ha 3 lag sener, og det siste skal gå helt ut til nokkene, tipper jeg at jeg ender opp med ca. 50 - 60 gram sener.
Jeg var redd for å oppleve at limet skulle gelatinere for raskt for meg, så jeg varmet opp verkstedet til 24,5 grader. Hadde en ovn ved siden av buen også, og det funket fint; limet gelatinerte ikke før jeg var ferdig med jobben. Fiskelim/hudlimblandingen virker meget bra, man kjenner det når limet nærmer seg gelatinering. Hvordan ser dette ut synes dere som har peiling på senebacking ??
Jeg har satt buen i garasjen, er det ok ? Der er det litt fuktig og temperaturen er 3 -4 pluss.
DSC_0430.JPG
(74.71 kiB) Lastet ned 2444 ganger
DSC_0431.JPG
(81.07 kiB) Lastet ned 2444 ganger
Sist redigert av Hardwood den 01 feb 2013, 11:46, redigert 1 gang totalt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Det ser helt fint ut, kommer til å jevne seg ut når det tørker. Buen i garasjen? Hvis du ønsker å la den få tørke sakte og pent ville jeg heller brukt et soverom, som ofte er litt kjølig. Har lest om kinesiske hornbuemakere som hang de senebakkede buene i et skap med en liten trekullbrenner for å holde det varmt og tørt. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ser kurant ut det der, men jeg er enig i det du skrev om hva som kunne gjøres bedre :) Det første laget har nok ikke allverdens å si i alle tilfeller.

Varmeskap ser ut til å ha vært ganske vanlig praksis for de fleste hornbuetyper. Det er noe som gjøres etter at buen har fått siste senelag og har tørket helt. Men senelaget tørker bør buen ikke oppbevares for varmt, slik at limet kan gelatinere ordentlig. Da blir det visst sterkere. Polymeriseringen mellom limet og senene forsetter etter at alt er tørt, og den prosessen går raskere i et slikt varmeskap.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

I følge de samme kineserne jeg nevnte ovenfor var det viktig at selv halvferdige buer ikke ble utsatt for luftfuktighet og skulle oppbevares i varmeskap. Jeg undres også på hvilken eller hva slags autoritet som sier at senelaget ikke må tørke i et vanlig oppvarmet rom. Jeg har ikke laget hornbuer, men lagde min første seneforsterkede bue for ca. 20år siden og etter det har det blitt noen fler. Noen har hatt kraftig reflex og alle har tørket i et vanlig oppvarmet rom, uten noe problem.
Svar