Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det oppsummerer mitt inntrykk av den også, Øyvind. Pilspissene som var i bruk i bronsealderen er jo også såpass lette at det ikke er noe tvil om at buen kunne sende de ut med god fart. Den kan nok trekkes litt lengre enn 20 tommer, men jeg vet ikke om det er lurt å prøve. Uansett, en av de korteste pilene fra Jotunheimen er omtrent 20 tommer, så korte trekk har vært brukt til reinsdyrjakt. Det var ei jernalderpil, men...

Det kan godt tenkes at originalen har hatt reflex midt på. Enkelte av bildene av den, samt tegninga, ser ut til å indikere det. Såvidt jeg kan se er buen vridd nesten 90 grader, og alm kan være ganske villig til å slå seg med svingende fuktighetsinnhold. Derfor mener jeg at den lille reflexen den har ikke nødvendigvis er opprinnelig, og at det å lage den i rett variant er et trygt valg. Jeg håper originalen har fargenyanser på buken som kan indikere at den har vært varme-bøyd, eventuelt at reflex-formen er mer overbevisende når man ser buen direkte.

http://www.kviljo.no/bue/DSC_0090.jpg
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Verktøy er gøy. Her er en raritet: en tidlig Stanley 56 1/2", med fire tommer bredt blad :) Bak ligger en av Veritas sine varianter i normal størrelse :)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2383
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Are »

Artig. Er den i brukbar stand? Og skal du prøve deg i bøkkerfaget?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Den var i så god stand at den bare fikk en lett rens og litt voks, og litt honing av bladet. Har brukt den litt på et par buer, og den ser ut til å bli en favoritt når det kommer til grovforming. Snodig nok har den en såle som ikke er flat, men konkav i høvelens lengderetning. Bladet er ganske rundet i tillegg, så den tar kun på midten. Jeg tror den opprinnelig hadde rett egg, slik at den tok mest midt på og gradvis midre ut mot sidene.

På et eller annet tidspunkt ser jeg ikke bort fra at jeg prøver å lage et par tønner. Ser ganske interessant ut. Kommer jeg over flere relaterte verktøy blir det nok noe av. :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Sist søndag fant jeg litt tid til å gjøre ferdig et gammelt "hobbyprosjekt" som har blitt stående noen år. Den endte opp som en ganske ubrukelig trepinne på 150 pund ved 30 tommer. Den er 76 tommer lang mellom nokkene.

For den som har lyst er det mulig å prøve den på NM, og skulle man greie å trekke den opp får man gjerne skyte ei standardpil med den også :wink: Jeg stiller eventuelt også med standardpiler, for den som måtte ønske å sette rekord i klassen.

For spesielt interesserte er den også for salg :)

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av olethearcher »

150 pund!!! Jeg prøver gjerne et skudd jeg, mulig 150# er litt i meste laget, men da får jeg ihvertfall prøvd å "makse" i bue :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Konge. Bambus og Eik? Dette er en jobb for Eirik og Daniel. Da finner vi ut om de har trent og vedlikeholdt ferdighetene sine i året som var. Fin høvel forresten. Du begynner å få en fin samling nå. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg blir mektig imponert om noen greier å trekke den 30 tommer. :) Du må bare komme innom standen min på lørdag og prøve, Ole :) Den som greier å trekke den lengst skal få mulighet til å låne den på lengdeskytinga.

Stemmer at det er bambus og eik, Bjørnar. Kjekk kombinasjon. Den eneste ulempen med et to-lags laminat på en så tung bue som dette, er at eika er så stiv at det er vanskelig å legge inn særlig motbøy i den. Såvidt jeg husker ble den limt sammen helt rett, og nå følger den strengen litt under 2 tommer. Jeg lot meg imponere, selv om den jo har ganske så flat buk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av GreenMan »

Må nesten prøve å trekke den, men tviler at jeg kommer noe særlig over 26" ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Det der er en imponerende bue. Jeg har forøvrig en maken på gang parralellt med barlindbuen. Tviler på at den havner på 150, men den blir nok god for 110# . Jeg tror at jeg har litt motbøy i min. Er redd den blir borte under ferdigstillelsen. Helsafe krigsbue, hvis man er redd for at noe skal knekke. Disse buene er uknekkelige. :-) Kult grep du har lagt inn. Har den Mary Rose profil)

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2383
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Are »

Fin bue Ivar. Prøver gjerne et trekk på NM. Gjetter 14".

Siden høvelen er så bred, og konveks i såla og kalles coopers plane regner jeg den er beregnet på også å være konveks i bladet og brukes til å jevne tønner utvendig. Du får si fra, jeg har noen spesialhøvlrr til tønnemaking jeg også.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Jeg ska nok prøve, men jeg tviler på om jeg klarer å få den til 32".. Da er den sikkert nærmere 170# om den er 150 på 30". Formen min er ikke som den var i fjor. Året i år har vært relativt stusslig sett med bueøyne. Har ikke fått skøti med bue mer enn 2-3 ganger sida i fjor høst, så det kan nok fort hende denne heller blir et mål å strekke seg etter. Eirik kan ikke komme i år.
Uansett trur jeg det blir vanskelig å slå standardpilrekorden til Eirik som han satt i fjor. Tovedsbua han skaut med i fjor er skummelt effektiv med standardpiler. God medvind og slak neroverbakke i Tønsberg mot slak motbakke og ??? vind på Hamar...

Uansett, om noen tar rekorden er det morro. Da er vi snart lenger enn de beste i England med standardpila :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Da er man klar for NM igjen :)
Det ble ikke tid til å gi Bowman konkurranse i Barlindbuemakerkonkurransen, men det ble akkurat litt tid til å sette på nye "fjør" på et par gamle flightpiler. Fikk også lagt tre-fire nye som veier litt mindre enn de jeg brukte i fjor. Samtlige av pilene jeg skaut i fjor var over 200 grains, hvorav tre gikk 390-langt-ish. I år har jeg et par på 190 grains, ei på 144 og ei på 136. Om de oppfører seg fint og forholdene ellers er bra, tenker jeg det kan bli fine tall. Om bare armene kunne henge med også, for buen har tydeligvis blitt mye tyngre siden i fjor :lol:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Det var synd Ivar. Men jeg har vært både oppskjørtet og en smule engstelig for hvilket barlindvidunder du ganske sikkertville ha med deg fra sør. Så nå kan jeg puste lettet ut :lol: du har sikkert noe annet spennende å vise frem. Skal bli hyggelig å treffe deg og resten av miljøet igjen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

:lol: Gleder meg til å se Mary Rose-buen din! Håper flere har latt seg inspirere av den nye kategorien. Dette blir kjekt!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar