Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Hmm... Mere ferdigbiter? Ikke rart at folk ikke lengre klarer å lage noe selv. Å bygge en bue kan være så enkelt som at hvis du klarer å blande to deler epoxy...
Det er ikke å bygge en bue, men å lime en!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Hmmm, må prøve det igjen snart jeg også :) Lenge sida jeg har prøvd noe anna enn heltre...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Ikke helt ferdig med "Hill-syken".. 62", 30#@27" Actionbambus og Osage i buken. Nocker av bøffelhorn og kamelbein. Litt arbeid gjenstår, bla finpusse nocker og nytt skinn til grep.. M/ulldotter. Første gangen jeg prøver det, og ble rimelig overrasket over dempereffekten :wink: Skjønner godt at det der er strengt forbudt...not.. :roll: Buen er til JR, men pappa skal også ha èn. Basta!
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Har også laget en flatbue av rogn. Litt stygg, men skyter ganske godt.(skutt på ca 20m) Den er sånn ca 45#@28" og 65" lang. Skal fikse mere bilder senere.
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Stilig nokk! - og veldig pen bue!

Hva slags maskineri bruker du for å lage laminatene?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Takk.
Jeg bruker en slik... Vanvittig stort pusseaggregat. Bruker helt sikkert så mye strøm at det hadde lønnet seg å få laminatene fra USA...med taxi :? Og kløvsag. Båndsagen bruker jeg hvis jeg skal kløve Osage og andre dyre tresorter.
Bilde

Men jeg har laget en fresejigg også. Den er utrolig lett å bruke. Justerbar slik at jeg kan få den taperingen jeg ønsker. Freser først med en 20mm fres, og pusser etterpå med en liten genial pusserondel fra Biltema. (Festes i fresen) For at laminatene skal ligge rolig når jeg freser, bruker jeg en gammel støvsuger som suger de ned til anlegget. Har jeg ikke lagt ut bilder av den mon tro??
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Såpass kjekk sak ja :)

Hørtes interessant ut denne frese-greia. Tror ikke jeg har sett den her på forumet?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Den ser slik ut.. Og koster sånn ca 300 000.- mindre en aggregatet.. Dette er den faste jiggen min. Eneste forskjell er at den andre kan justeres. Og at anlegget er bredere (Ca 40mm) For å finne riktig tapering, brukte jeg PunyV`s metode med mange lag papirark..1-2-3-4 lag papir osv...
Bilde

Den støvsugerpatenten min ble ganske god. Jeg freser opp til 4 mm i slengen, uten at noe flytter på seg. Anbefales!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Ble jaggu ferdig med krigsbuen min òg.. Den havnet på 109#@29" Skyter bra, og jeg er fornøyd. Ikke bare vinstraku-buer her, ama :wink:
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Hehey :mrgreen:

Ask?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Yes! Den samme som jeg la ut her for en stund siden. Har fått en solid omgang varme..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Herlig! Varme er magisk :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Litt bilder fra det store rytterbueprosjektet. Syntes det var på tide å starte med buen, selv om det mangler horn i verkstedet. Det står for meg at bearbeiding av horn er noe jævli herk..!? Det største spørsmålet mitt er hvordan i all verden fester de hornslaminatet når det skal pusses/skrapes? Blir det 100% flatt etter damping?

Alle trebitene er på plass. Jeg har valgt å laminere "ørene" Damper de først for å få litt fasong før liming. Fruen trodde en liten stund at jeg holdt på med middagen.. Men der gikk hun fem på :wink: Dampkokt lønn og potet, liksom..
Bilde
Bilde

Bøy og tøy... Fikk en tegning av en "øremal" fra en dude på Atarn. Skal i alle fall bruke hansker når det andre øret skal bøyes.
Bilde

Kjernen får også litt bøy.
Bilde

Kan jeg bruke epoxy til å lime sammen grep, ører og kjerne? Eller er det strengt forbudt?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer.. **Hornbue**

Legg inn av Kviljo »

Bruk hudlim, så får du treninga med limet i tillegg til at du er sikker på at det ikke blir problemer med to forskjellige limtyper.

Det beste er å ikke dampe hornet. Det vil alltid nærme seg sin opprinnelige form, så det er bedre å bare sage laminatet rett ut av hornet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer.. **Hornbue**

Legg inn av Moen »

Javel. Så får jeg gjøre dèt da.. Tenkte jeg kunne lure meg unna nå. Hehe... Men når hornet ikke bør dampes, må vel trekjernen formes? Eller...? Den boka du nevnte må jeg nok få tak i, skjønner jeg.. Trodde jeg kunne lure meg unna den òg... :wink:
Jon T
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 17 aug 2009, 23:57
Sted: Karmøy

Re: Mr Moen`s buer.. **Hornbue**

Legg inn av Jon T »

Jeg er mektig imponert for noen fantastisk flotte buer dere lager..... helt imprignert jeg :)
Svar