Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Spennende. Jeg må nok slenge meg på bølgen etterhvert. Lurz, Kviljo og Hardwood deler rikelig på kompetansen sin. Takk skal dere ha. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

DSC_0416.JPG
(88.72 kiB) Lastet ned 2425 ganger
skjøten er av hvaltann (elfenben)
DSC_0417.JPG
(64.3 kiB) Lastet ned 2425 ganger
totalvekt så langt : 371 gram. Trekjernen må reduseres en god del i tykkelsen og finformes, så er det sener neste ! 8)
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Alv »

Det virker som veldig bra arbeid, men veldig fjernt fra slik en arbeidende buemaker gjorde det før (no offence), både med materialer og redskaper. Hva er det sterkeste og helt simpelt "beste" materiale til moderne buer, både når det gjelder buen, lim, festemekanismer snor og piler med - nylonfjær? - og en tupp av titan elller noe istedenfor flint? Og har dette håndverket endret seg dramatisk med mye bedre buer som skyter hardere, treffer mer nøyaktis o.l. i forhold til alt det andre som har skjedd? Eller er det stort sett enda de samme prinsippene?
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Alv, det siste du så her i denne tråden er materialer som tre, horn, bein og hudlim...som har vært i bruk i noen tusen år :wink:

Bjørnar, det kan være lurt å forme hornet og trekjernen mer som en elipse. Ved å gjøre sidene tynnere blir det mindre stress på limfuga. I tillegg blir det plass til å legge senene ned over hornet også på en fin måte.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk, Ivar. Jeg hadde ikke tenkt å beholde rektangulært tverrsnitt, dette var bare et mellomstadium. Jeg måtte bare avlegge rapport 8) Jeg synes det er greit å beholde det rektangulære snittet til jeg har nådd riktig tykkelse, og deretter runde av til ellipseform. Eller ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Flere veier til samme resultat :) En annen måte å gjøre det på er å justere tykkelsen på hornet før man limer det på. Tenkte bare det var verdt å nevne siden dette er noe som skiller hornbuene fra trebuene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Alv skrev:Det virker som veldig bra arbeid, men veldig fjernt fra slik en arbeidende buemaker gjorde det før (no offence), både med materialer og redskaper. Hva er det sterkeste og helt simpelt "beste" materiale til moderne buer, både når det gjelder buen, lim, festemekanismer snor og piler med - nylonfjær? - og en tupp av titan elller noe istedenfor flint? Og har dette håndverket endret seg dramatisk med mye bedre buer som skyter hardere, treffer mer nøyaktis o.l. i forhold til alt det andre som har skjedd? Eller er det stort sett enda de samme prinsippene?
:D Der tar du veldig feil Alv. Hornbuer er blitt laget hvertfall siden Shang dynastiet i Kina siden år 1700 før Kristus.
Dvs. i de siste 3700 år.

Og tro meg... det er ikke store forskjellen i måten Kviljo, Lurz eller Hardwood lager disse buene på i dag. "...både med materialer og redskaper...".
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Vel talt, Ivar og Dag.
I kveld har jeg kommet litt videre med hornbuen: tykkelsen i sal er redusert til nær ferdig tykkelse : ca 12 mm. Tverrsnittet er formet elliptisk, med mest krumming i ryggen. Vekten er nå 300 gram. Hornet er 4,5 mmm tykt. Det jeg er usikker på nå, er hva jeg skal gjøre med overgangen til tuppene. Skal jeg lage trekantet tverrsnitt som på kasan i tyrkerne ? Denne buen kan jo sies å mangle kasan, og at den bare har sal og tupp. Jeg synes det er alt for mye masse i overgangen enda, men er usikker på om jeg skal ta i bredden eller tykkelsen eller begge deler, og hvor langt ut senene bør legges. Buen skal bøye kun i de rette innerlemmene. Hva sier dere, Ivar og Lars ?
DSC_0423.JPG
(148.66 kiB) Lastet ned 2398 ganger
DSC_0424.JPG
(139.67 kiB) Lastet ned 2398 ganger
DSC_0426.JPG
(89.06 kiB) Lastet ned 2398 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

DSC_0427.JPG
(67.1 kiB) Lastet ned 2398 ganger
DSC_0428.JPG
(112.17 kiB) Lastet ned 2398 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Trekantet tverrsnitt er det som gir mest stivhet og stabilitet med minst masse. Jeg ville også latt senene gå helt ut til strengehakket, med en surring rett under strengehakket. - for å være sikker på at senelaget sitter ordentlig fast og at tuppene også har litt ekstra sikkerhet.

Det kule med sener er jo at de kan formes akkurat som du vil ha de, så her kan du jo faktisk lage tverrsnittet trekantet med to konkave sider på ryggen. Da sparer du enda litt mer vekt samtidig som du beholder stabilitet.

...men hvor mye masse du faktisk kan ta av i tuppene finner du jo ikke ut før du begynner å trekke i den... Der er det litt av ei utfordring, selv om du jo fint kan ta av masse på buken av tuppene etter at senene er ferdig tørka.

Tverrsnittet ser bra ut, forresten!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 211
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Stefflus »

Jeg har prøvd å følge med i svingene i buildalongene deres, men jeg har egentlig aldri helt fått fatt i hvordan dere liksom vet på forhånd hvor tykke de forskjellige lagene skal være. Hvis tilleren skal justeres må vel det skje på hornsia, og da er det vel ikke store feilen man egentlig kan rette opp før det blir for tynt ??
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Stemmer det. Det er ikke helt feil å si at buen bør være så godt som ferdigformet når man har lagt siste senelag - og det er jo lenge før man begynner å bøye den. Man henter mål og form fra originale buer, og da trenger man ikke å justere så mye. Hornbuene lar seg også justere en del med bare press og varme. Horn og sene er ganske plastisk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Stefflus og Bowman, det er nok Ivar som har vært pådriveren for min del og skaffet meg både materialer og informasjon som trengs til å lage hornbue. Takket være ham, er det kanskje mulig at min første hornbue faktisk blir skytbar :mrgreen: (men det er jo ikke sikkert) Gøy å prøve noe helt nytt ! Jeg brukte målene fra en kjent tyrkerbue på denne når jeg beregnet tykkelsen. Men likevel er det kun sånn omtrentlig, styrken kan variere likevel. Jeg tror kanskje jeg må redusere tykkelsen på trekjernen litt til for at den ikke skal bli for tung. Jeg ønsker meg ca 85#26". Da tror jeg at tykkelsen på lemmene bør være ca 13 mm i sal. Da satser jeg på : 4 mm horn + 6 mm trekjerne + 3mm sener. Høres det greit ut, Ivar ? Godt å høre at tverrsnittet ser ok ut.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Merker jeg må starte på ei hornbue snart..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Syntes tykkelsen høres fornuftig ut. Husk forresten at bredden på originalen også består av en del sene på sidene. Om du vil la salene ende opp med samme bredde som originalen, kan du fint forme kjernen to millimeter smalere. Den siste tyrkeren min skulle egentlig bli en lett bue, men etter 90 gram sener ble den temmelig svær likevel.

Flightbuene skal visst ha en større del sener på seg enn krigsbuene, så det er jo et fint påskudd til å lage kjernen mindre enn du tror den trenger å være, og så heller øke trekkvekta senere med ekstra sener.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar