Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg trenger til 6 piler. Oddbjørn har noe purple heart som kan brukes, men hadde vært stilig med bøffel. Kunne du sendt et par skiver i en konvulutt? Adressen min er Bjørnar Rønningen Skippergaten 2 3159 Melsomvik

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Christian »

Sender i morra :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Det var snilt. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Et par nye buer. Elb i Hickory og teak og en skikkelig bastard av en flatbue fra steinalderen. :mrgreen: "Meare heath lookalike"
Takk til Ivar Malde for skikkelig fine victorianske nocker og til Oddbjørn for laminater.

:D

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ai-ai ! Dette var virkelig flotte buer ! Men grøss for en jobb det må ha vært å surre flatbuen :? Hva er den laget av, hickory ? Tiller ser bra ut, også.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Fine buer, du er flink.Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hehehe, NICE Meare Heath 8) Surringene "gjør" den buen :) Den burde være sånn passe trygg mot knekk, hehe.

Teakbuen ser kjekk ut den også :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Takk. Langbuen er vel omtrent 190 ntn og landet på 64#. Den er rask. Teak var et spesielt treverk og jobbe med. Utrolig fettete og omtrent som å høvle geitost. Ikke sikkert at det er optimalt som buklaminat da det har åpenbart seg en rekke kompresjonsmerker i buken. Den knakk omtrent på midten under gulvtillering. Derfor det litt stygge grepet i surret hamp. Hadde dessverre ikke noe valg denne gangen heller. Neste langbue blir uten diverse surringer i grepet. Jeg var litt uforsiktig. :mrgreen: Ser ut som den har tålt limingen. Jeg har brukt "smooth on" . Jeg later som ingen ting og skyter med den den til den knekker. Den tåler ihvertfall 28" trekk. :D Gleder meg til neste langbueprosjekt med bambus og hviteik.
Meare heath bastarden er i hickory. Surringen var relativ enkel. Noen strimler med lær, litt kunstig sene, litt superlim og noen runder med kvistlakk. Jeg elsker juks. :-) Orginalen er analysert og karakterisert av forståsegpåere som en håpløs, ineffektiv og overbygd umuligbue. Den ser tøff ut men er nok noe slapp iforhold til lengden. Skulle vært morsomt og lagd den i barlind som originalen. Det er bare en buelem som er bevart i forhold til funnet. Noen mener den er knekt med vilje, at det kan dreie seg om en seremoniell overlagt knekk. Andre mener at den knakk på grunn av buemakerens tøying av grenser. Originalen har et perverst grep, med mye setback. Vanskelig å få til med en hickoryplank med 45 graders årringer. Jeg varmet inn litt refleks i grepet og den følger ikke strengen. Den har fortsatt litt refleks etter ca 40 skudd. Jeg laget denne mest på skøy. Tar den med på nm og ser hva den duger til. Ca 191 cm ntn og omtrent 45#.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Zeida »

Hvis buen knakk under gulvtilling må jeg si at du tillet den litt for hardt, i hvertfall i følge TBB 1. Det er sikker de som er uenig. Flotte buer er det i allefall!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Christian »

Knakk? Knakk den i hicken, eller krønsha den i teaken? Ser fin ut ihvertfall :)
Den "merra" ser jo ut som noe med seriøse elementer av handshock potensiale :wink: Slår den mye? Ser kul ut da! Surring er tøft :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Det var teak'en som knakk. Masse kompresjonsmerker. Hickoryen har en fibersvingning og det fulgte på der og. Men den knakk akkurat på midten og det tror jeg var en fordel. Minst stress akkurat der. Men den er ganske rask. 64# "Merra" gir ikke mye håndsjokk, men er ingen krigsbue akkurat heller. Tror den ligger på omtrent 45#. :mrgreen: Den ser rå ut. Får i ulveklær. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av MalaWolf »

Veldig tøff Meare Heath!! Regner med du har sett disse sidene ?

Bilde
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Jada. :D Det var denne artikkelen som inspirerte meg. Det finnes også en veldig fin diskusjon på Paleoplanet om Meare Heath buen. Den er verdt å lese. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Mohegan.

Bilde
Bilde
Og en osage som jeg har byttet til meg fra Terje Floberg. Synd at osage er så vanskelig tilgjengelig. Knallhard og knalltøft treverk. Jeg har gjort finishen på osage'n selv. Dekoren er inspirert av en osagebue fra osagestammen etter en tegning av Steve Allely. Skal det være osage, er det ekstra tøft med en native american bow.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Pene buer 8)

Er det hickory du har lagd Moheganen av? Disse er veldig kule, og egentlig ganske enkle å lage også, i alle fall i forhold til hvor stilig det blir med de store rekurvene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar