Nilstors buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

skinn

Legg inn av demian »

He he...synes jeg ser det..kje skinn med pelsen på. Måtte i såfall bli ryggstykket med haledusken ut mot ørene. Hva med en liten "bunny tail" av hare på tuppene.. :lol: Synes jeg hører bruset av pels når du slipper pila. he he
Hadde sikkert gått an dersom en barberer/klipper hårene helt ned mot skinnet. Det hadde blitt kult. Da slipper en jo å gre buen etter å ha vært på skyting :wink: men beholder fargene i skinnet. Mange flotte kjeskinn med både to og tre farger.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

HMMMM, nydelig bue og en klar insperasjon:-) Jeg liker denne type bue godt og kommer sikkeret til å lage en om noen stunder.
I love Mac!

Inongogaror
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Den forrige buen gikk til... , ja, dit dere vet, formedelst en liten skjevhet kombinert med ren og skjær uoppmerksomhet. Kort sagt, den vrengte seg på fullt drag. Sur opplevelse.

Nytt forsøk kommer her! 5 mm rogn til midtlaminat, jevntykt. 1 mm glassfiberarmering på rygg og buk. Håndtak av osage orange, og ører av bjørk. Bena er jevnbrede, 45 mm over den delen som bøyes.

Buen er limt opp med omtrent 7 cm motbøy, og medregnet ørene, er motbøyen på 23 cm. Håndtakssuringene er fiskesene nr. 50, surringer ved ørene mangler på bildet, men er kommet på nå. De er av slik tråd som fiskerne skyter garn med. Denne tråden i utgangspunktet mørkegrønn, men blir svart når den lakkeres med Trestjerners gulvlakk.

På bildet er ikke tilleren justert ennå, det nedre bente bøyer litt for lite (er i orden nå), buen mangler "forblendingssurringer" på hver side av håndtaket (grønn Abulon er ikke spesielt spennende!), og bena har ikke fått skinnbekledning.

Vekten er et sted mellom 55 og 60 pund, hastigheten er foreløpig ukjent, men rimelig bra. Den ser ut til å trives godt med piler spinet til 75 pund. Skal poste flere bilder når jeg har fått fotografert den i sin "fulle prakt".

Bilde

[/img]Bilde

På bildene vises glassfibertapen jeg la på for å ta brodden av eventuelle eksplosjoner. Har tatt den av nå, buen har ingen problemer med 30 tommers trekk. Total lengde er 63 tommer, og det virker som at den trives med en strenghøyde på 6,5 - 7 tommer (på bildet er den noe lavere)
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Så fin ut. Håper den får en bedre skjebne enn den forrige.
Du skriver totallengde på 63 tommer. Antar det er med ørene. Hva er lengden på selve rogn-laminatet?
mvh
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Har sagt det tidligere, men dette er ganske tøft :)

Håper på et bilde av fullt trekk også etterhvert. Med 7" strengehøyde og 30" trekk må det være en del bøy på gang der 8)


Har den selfnocks, eller har du forsterket bjørka på noe vis? - foruten surringa
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Kviljo:
Flere bilder kommer, men pga jobb går fredagstreninga fløyten, så det kan drøye litt med det bildet på fullt drag!

Ørene har self nocks, men når jeg har skutt med den en tid og vet at den holder, blir det nok til at jeg feller inn reinshorn, av det aller hardeste.

Jamar:
Det er totallengden som er 63 tommer, ja. Midtlaminatet er 125 cm, møysommelig karvet ut av en stokk med noe kronglete fiberretning. Samme hvilken vei jeg høvla, virket det som om høvelen fant motved å kjøre seg fast i. Løsningen var en lynskarp, finklaffet høvel og tålmodighet. Dessuten, å sage rogn kan være en prøvelse, i særlig grad å sage langved med tverrvedsag! :twisted:

Men, rogna ser ut til å tåle påkjenningene godt, før jeg kledde buen med skinn, så jeg nøye etter stressmerker. Jeg fant ingen.

Neste prosjekt blir nok en tyrkisk look alike. Du får sørge for at du har glassfiber på lager, Ola, 3,5 cm bred, av den tykkeste!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Fina grejjer.

Synd på den förra.

Glädjer mig till å se den på fullt ös :D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Flere bilder av buen i sin endelige form:

[imgBilde

Bilde
Bilde

Strenghøyden er litt lav på bildene, omtrent 15 cm. De ble tatt etter 40-50 pilers skyting med helt ny streng som har strukket seg en del. Må nok lage ny og litt kortere streng til den!

Tok også med et bilde som viser overgangen mellom surring og skinntrekk. Enkelt og greit!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det gjorde seg! 8) - og lekre bilder!

Du kan jo lage en tredelt streng, med separate looper og midtstykke. Da er det bare å ta opp en av knutene og korte den inn.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Er enig i prinsippet, men erfaringen sier noe annet ...

Har prøvd tredelt streng, og jeg kan love dere at de knutene er et skikkelig h...... å løsne etter noen skudd! Det tar ikke mye lenger tid å lage en ny streng enn det tar å løsne knutene. Dessuten går det ikke med så mange ukvemsord, og blodtrykket holder seg innenfor forsvarlige grenser!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, da er det mulig vi har brukt forskjellige knuter?

For å få opp mine er det stort sett bare å ta godt tak i loopen og strekke den motsatt vei av det den blir når den er på buen. Etter det er det ganske lett å få opp resten.

Finnes det forresten noen inngående beskrivelse av hvordan en slik knute skal knyttes?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Den buen ble jo skikkelig lekker. Pilene også, forresten - har du hjerte til å skyte med dem?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2384
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Flott bue Nils. Jeg liker å se arbeidene dine (buer/piler/bilder). Det er ingen estetiske tilfeldigheter hos deg :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Kviljo:
Jeg vet jeg har sett beskrivelse av en slik knute på ATARN, men jeg finner den ikke igjen!

jamar:
Piler er forbruksvare! Men det hjelper selvfølgelig på livslengden å la være å skyte dem i steinurda, murhus, rustninger og annet hardt stoff!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Takk for det, Are, man skal ikke kimse av det estetiske element i tilværelsen! Men som regel blir det jo slik fordi det skal tilpasses en funksjon, jeg tro det heter noe sånt som "Form Follows Function" på utenlandsk ...

Kviljo:
Jeg vet jeg har sett beskrivelse av en slik knute på ATARN, men jeg finner den ikke igjen! :evil:

jamar:
Piler er forbruksvare! Men det hjelper selvfølgelig på livslengden å la være å skyte dem i steinurda, murhus, rustninger, eller andre harde gjenstander! :wink:
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar