Bilder av bark ønskes!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Hardwood »

Jeg har aldri sett selje vokse som egen bestand / skog. Derfor ser jeg bare seljer som brer seg både i bredden og høyden. Men de blir helt klart over 15 m. Til og med kristtorn blir det ! Men alm skulle uansett ha sprukken bark når de er av en slik størrelse. Bilder ???
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1305
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av MalaWolf »

Vinterstid finner jeg det lettest artsbestemme etter flere ting:

1) Frø, mange trær feks lind, alm, ask og lønn har ofte frø hengende igjen.
2) Blader, tørt bladverk
3) Utforming av stamme: særlig eik og hassel er lette å kjenne igjen på utforming av stammen, og hvordan flere stammer sammen slik som hasselkjerrene gjør.
Eika kroker seg mer enn hva ask og lønn gjør. Aska har lange vekstskudd som er lette å kjenne igjen.
Lønn er ikke like lett å artsbestemme med stammen alene , men frøkapslene er lette å kjenne igjen...
4) I sørvendte lune lier og bakker er det større sjanse for å finne alm, lind og ask enn i nordvendte
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av nidrinr »

Etter å ha tråla skau etter bueemner i ganske mange år, kjenner man lett igjen trær om det er sommer eller vinter. Mange ting kan være til hjelp, men stort sett er det nok å se barken og treet i sin helhet for å se åssen tre det er.
Endel trær kan man også lukte seg fram til arten på.
tregubbe
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 28 mai 2010, 02:07
Bosted: MELHUS
Sted: Medalhus

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av tregubbe »

Her prøver jeg å legge ut noen bilder:

Alle skal være av trær som ligner på hverandre. Hvis dette er alm, så finnes det i haugevis...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Hardwood »

Alm ! I alle fall det nest siste bildet, der vi ser kappet stamme i tverrsnitt, med den mørke kjerneveden. Ser veeldig bra ut 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av nidrinr »

ingen tvil om at det er alm. Flott eksemplar :)
tregubbe
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 28 mai 2010, 02:07
Bosted: MELHUS
Sted: Medalhus

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av tregubbe »

Dæven, takk for kyndig hjelp! Da er det bare å hale de blytunge stokkene opp den sleipe sørvendte lia :twisted: ! Tror jeg skal prøve å klyve de først...
Alm 100m fra huset (bare plukk, sa grunneier), og ask på andre siden av dalen der tambarskjelve rauk på mjødfylla. Da er det bare å høvle seg fram til en god tiller...
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Hardwood »

Herregud... ja, med slike historiske omgivelse er du jo forpliktet :D Ja, kløyv i 4 og få dem hjem. Av med barken og lim på endene. Men lag nå en bue med en gang ! Av ferskt tre ! Grovforme først, så tørke et par tre uker, så finspikke 8) Funker fint, og så får du stilt den verste abstinensen så raskt som mulig :mrgreen:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1305
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av MalaWolf »

tregubbe skrev:Alm 100m fra huset (bare plukk, sa grunneier), og ask på andre siden av dalen der tambarskjelve rauk på mjødfylla. Da er det bare å høvle seg fram til en god tiller...
Noen veit å bosette seg på riktige steder ja :) Dette her ser veldig gromt ut. En sørvendt li denne almen vokser i eller?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av nidrinr »

..Se i bekkedaler og skråninger med god jord.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bilder av bark ønskes!

Legg inn av Hardwood »

Godt tips. Blir nok fete årringer av slikt 8)
Tregubbe : Lag en bue til grunneieren, av alm. Så har du sikret deg velvilje for en god stund :D Jeg vet om en kar som har en egen liten skog med gigantiske, rette kristtorn. Jeg fikk hugge der i fjor, og som takk lagde jeg en kristtorn recurve i heltre til ham. Han ble kjempeglad, og det var bare å komme igjen, sa`n.. 8) 8) 8)
Svar