Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

http://redhawk55.wordpress.com/2010/10/ ... -the-horn/
Vet ikke om det er noe nyttig her, kan jo hende.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

De nevner Kremer i Tyskland, ser at Kremer har fiskeblærelim til ca.600 euro pr kg. Hvor mange gram ca. går det til en hornbue? Ser han har laget seg en sak til å lage riller.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk for linkene, Oddbjørn ! Det størlimet ser veldig lekkert og fristende ut.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1860
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

Det er ikke sikkert du trenger å bruke så mye av det dyre størlimet.
Selv om hudlim og fiskelim har litt forskjellige egenskaper så er såvidt jeg har forstått svømmeblærelimet ikke veldig mye sterkere.
Det som er en forskjell er at svømmeblærelimet stivner (gels) saktere, og ved lavere tempratur. Det vil si at om du jobber i et relativt kaldt rom, og hudlimet stivner før du er ferdig med jobben (det er ikke bra) så kan du tilsette svømmeblærelim til hudlimet for å få limet til å holde seg flytende lenger.

Såvidt jeg har forstått arbeida de gamle tyrkiske buemakerne med sånt blandingslim, så det bør ikke være nødvendig å bruke reint svømmeblærelim til hele buen. Etter min erfaring skulle det ikke være nødvendig med svømmeblærelim i det hele tatt til senebelegging. Der det kan være mest nyttig tror jeg må være til å laminere horn til trekjernen, det kan ta litt tid å få på plass.

Selv jobber jeg i et forholdsvis kjølig verksted i en kjeller, og har til nå ikke brukt svømmeblærelim, så jeg har ikke erfaring med det. Vet at Ivar har laget eget lim av svømmeblære, som han har brukt, mulig han kan si noe. Hører gjerne om erfaringene dine hvis du prøver det.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ok, greit å vite. Jeg har samlet svømmeblærer selv, fra torskefisk. Så jeg tenker å bruke blandingslim for sikkerhets skyld.
Et annet spørsmål : Adam anbefaler å bruke litt tyngre trevirke til kjerne i tunge buer. Lønnen som jeg har er lett, ca. 0.60 g/cm3 og det er kanskje litt pinglete for Magne sin tyrker som skal bli 110 + pund.....Hva med kristtorn ? Tror dere det passer ? Egenvekta er 0.76 - 0.85. Det er veldig kløyvfast. Har noen fine emner. Adam snakket varmt om Hop Hornbeam, som jeg tror er ganske likt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det er nok ikke dumt. Det viktigste er jo at det er vrient å kløyve, og at det er mulig å varme-bøye. Lønn og kristtorn er jo ikke så veldig forskjellig uansett.

Om dere knekker noen kjerner i tupp-bøyen er det mulig å sage et v-spor i kasanen og lime inn en separat bit. 5-delers konstruksjon er jo like historisk riktig :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Flott, takk for tipset ! Kristtorn er faktisk fint å bøye ed varme, så da går vi for det !
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Her er dagens fremdrift : Laget tannet skrape og testet den på et stykke kristtorn, matchende spor selvsagt 8) :
DSC_0254.JPG
(94.42 kiB) Lastet ned 1878 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Fikk et par timer i verkstedet i kveld, så nå er kjernen klar til å limes sammen. Grepet er av eik.
DSC_0266.JPG
(109.59 kiB) Lastet ned 1832 ganger
DSC_0268.JPG
(137.85 kiB) Lastet ned 1832 ganger
DSC_0279.JPG
(140.23 kiB) Lastet ned 1832 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Cool! Det ser ut til at passformen er så bra at du nok vil slippe å bruke klemmer hvis du bruker rent hudlim.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1860
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

Møbelsnekkeriet på gang! Ser så fint ut! Skal du lime på ekstra tupper, eller er kjernen ferdig? Totallengde? Planlagt ntn?
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Så vi slipper å leve i spenning, hva med å ta fri fra jobben ei uke og sende kone og unger på ferie, slik at du får gjort noe fornuftig. :wink: Dette ser fint ut, lett å se at du er en nøyaktig håndtverker.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Haha ! Ja, det var en god ide, Oddbjørn. Vent litt mens jeg går og spør kona........ :? :lol: Jaja.. det er ekstra travelt nå med den fjerde ungen , men det er gøy, og så blir den lille tiden jeg får i verkstedet brukt desto mer fornuftig. Som feks til dette prosjektet. Takk for ros, folkens. Godt å høre at det ser bra ut. Jeg har prøvd å være nøye, siden deg er helt nytt for meg å lage en slik bue !
Lurz, det er et godt spørsmål ! Jeg mener, det ser jo akkurat ut som en klassisk tyrker før spleising av tuppene, ikke sant ? Men nei, kjernen er ferdig. Totallengde blir ca 1m / 40" !
I går kveld ble jeg heit i toppen gitt. Limte sammen kjernedelene, og det er første gang jeg bruker hudlim. Det var ikke lett ! Tror jeg burde brukt mer varme på delene, og på det tykkeste limet. Det gelatinerte før jeg fikk satt delene sammen :oops: Det endte opp med at jeg skrapte vekk mesteparten, vasket delene i varmt vann og begynte på nytt ! Denne gangen gikk det bra. Jeg presset delene sammen for hånd i ca et par minutter, så satt det. Håper det holder ! Hudlimet fra Ivar (Dick) virker glimrende, lett å blande ut, gelatinerer godt og virker sterkt ! Jeg skal i alle fall definitivt blande inn litt fiskelim på de neste trinnene. Hvordan bør jeg oppbevare kjernen for tørking, og hvor lenge, før jeg fortsetter ? (Ivrig :mrgreen: )
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Hudlim krever at logistikken er iorden ja. Det er sikkert. Dette er spennende Bjørnar. Jeg må nok igang selv etterhvert. Jeg tenkte jeg skulle starte med en indiansk hornbue. Prøver å få tak i et langt nok horn etterhvert. Mellom 30 og 35". Med så mange som bygger hornbuer, så burde det bli brukbart med gode råd etterhvert. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar