Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Flott. Spennende. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

I kveld laget Magne og jeg formene, og testbøyde et par stykker. Den skarpeste bøyen nær tuppene er kritisk virker det som. Først prøvde vi med et stykke i full tykkelse, 20 mm. Det knakk. Så tynnet vi et stykke til 16 mm i området der det er skarpest bøy, og det gikk nesten. Det virker som at når det skal bøyes over en radius på 6 - 7 cm som her, må stykket være tynnet ned til en tykkelse på godt under 16 mm. Kviljo foreslo 12 mm, men det virker så drastisk å redusere tykkelsen så mye akkurat der hvor den ferdige buen skal ha mest tykkelse ! ( 18 - 19 mm ) Vil det ligge sener over dette punktet ?
DSC_0153.JPG
(71.97 kiB) Lastet ned 2644 ganger
Så har jeg håndtegnet en skisse av hornbuen jeg skal lage : Den ligner på en mongolsk, men uten refleks i grepet :
DSC_0155.JPG
(45.88 kiB) Lastet ned 2644 ganger
Vedlegg
DSC_0156.JPG
(45.54 kiB) Lastet ned 2644 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Her er formen til denne buen :
DSC_0150.JPG
(72.05 kiB) Lastet ned 2644 ganger
Jeg planlegger at buen skal bli 80 - 85# / 26", og da er jeg litt usikker på hvor lang jeg skal lage den. Jeg antar at den kan være så kort som 40 - 42", det er greit om den stacker litt, det er en lengdebue og ikke blinkbue 8) Hva mener dere ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror bøyen ved kasan-øyet på tyrkeren er litt for skarp. Jeg ville gjort radiusen større og også lagt inn litt mer bøy i kasanen. Det er fornuftig å la salen være rett.


Den andre kan bli interessant :) På din kan du også bare bruke rette trebiter og legge inn bøyen med en v-spleis, men det kan tenkes at du får en lettere overgang om du damper det inn fra ett stykke?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Skal bli, jeg skal lage større radius på kasanøyet og litt bøy på kasan. Jeg syntes selv at bøyen så litt skarp ut, men den er faktisk en god del større enn på tuppen.
Å lime stykkene på buen min med V-spleis, det hadde jeg ikke tenkt på. Men du vet, jeg er glad i litt gradvise overganger. Hvis jeg klarer å koke inn bøyen uten å tynne stykket, gjør jeg det. Jeg stilte inn passeren slik at åpningen ble 11 cm, og tegnet bøyen. Tror du det går uten å tynne ? Har mine tvil.... :?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Sjekk denne linken, den har noen bilder av den første jeg lagde av denne typen. Den endte ikke opp med å bli skytbar, på grunn av feil design. For mye motbøy i grepet og i "kasan-øynene" og for kort totalt. Den viser uansett V-spleisen, som gjør det ganske enkelt å lage en slik trekjerne. Såvidt jeg har forstått kan man stort sett gjøre hva man vil for å spleise sammen trekjernen på disse. Senelaget holder det sammen nesten uansett, men det skal nok også sies at denne typen buer ofte er ganske tykke i bøyen.

http://198.170.107.188/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Det kan nok tenkes at du vil klare bøyen med full (20mm?) tykkelse, men det er nok ganske på grensen. Rund av innersvingen på emnet så mye du kan, slik at det kun er full tykkelse midt på laminatet, så vil nok ryggen kollapse og hindre sprekking på strekksida.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Herlig ! Tusen takk for tipset. Veldig lærerik tråd ! Designet er nesten det samme som min, med unntak av refleks grep, ikke sant ? Ja, jeg har tenkt på de tykke overgangene. Men.... først få til en skytbar bue, med nok kraft, SÅ får jeg tenke på vektreduksjon. Jeg tror jeg skal prøve å koke inn bøyen. Jeg har boken "Tre - naturens vakreste råmateriale" (tror jeg den heter). I den står det at lønn er ett av de beste til dampbøying, og--- at "med et spennbånd kan et 25 mm bord bøyes til en radius på 40 mm" :shock: :shock: :shock: Milde Moses, det må være feil ???
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Om spennbåndet er godt festa og materialen er helt gjennomvåt og ved 100 grader, så kanskje. På den indopersiske bøyde jeg 90 grader i en nær 40mm radius. Det var bare halvparten av tykkelsen, men uten noen forsterkning på strekksida. Men en så skarp bøy vil jo uansett bli temmelig maltraktert på innsiden, så jeg kan ikke helt forestille meg hva bruken skulle være?

Uansett, det er sikkert ikke dumt å rigge til med et bånd på yttersvingen. Jeg har knukket et par kjerner...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

Hvis du ser omtrent midt på denne siden så er det et bilde av to trekjerner.
http://www.bueforum.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=1381
Den nederste er lønn (fra deg, takktakk :D ) og er blitt til den ferdige buen i tråden. Syns ikke det ser ut som den har veldig mye mindre motbøy i grepet enn Ivar sin, så jeg tror det må være et annet problem der. Men ørene er jo en del brattere på Ivars bue?
Min er ca 122cm (48") ntn, og bøyer over ca 25cm på hvert bein. (tør ikke bruke ordet lem lenger, blir alt for mye morsomheter :) ) Den er omtrent 11mm midt på ______ :shock: Havna på rundt 53@28...
Den andre kjerna er hassel, og ser vel omtrent sånn ut enda :( . Men de viser to mulige konstruksjoner i håndtak og ører.
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Dette blir spennende. Jeg undres om rogn kunne være egnet til kjerne i en hornbue? Oddbjørn
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nilstor »

Nå er jeg blant feinschmeckere og tør knapt nevne dette, for jeg har dessverre ikke kommet opp på ekte hornbuenivå, men jeg har brukt rogn i et par moderne "sernestenutsomhornbuer".

Konklusjon: Rogna tåler ufattelig mye juling.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ivar : Jeg er helt enig, men jeg antar at opplysningene fra dampbøyetestene i boka er kun for å klassifisere egenskapene til treslagene. Jeg testet litt mer, og klarte å bøye en 20 mm planke over en radius på 75 mm. Dermed var jeg fornøyd !
Lars, Takk for linken. Veldig kjekt for meg at du og Ivar hjelper meg med info og erfaring ! Føler at jeg har en rimelig sjanse til å kunne få dette til. En må jo ha troen :D Buen din ble flott !

Oddbjørn og Nils : Godt forslag vil jeg tro ! Rogn er i alle fall seigt, kløyvfast og lett å dampbøye. Og så har det ikke så gal egenvekt. Hva tror dere, Ivar og Lars ? kanskje verdt et forsøk ?

I kveld har jeg endelig formet lemmene til kjernen ! Det gikk heldigvis bra. Plankene er 20 mm tykke, men jeg tynnet dem ned til 18,5 mm i området hvor det skulle bøyes, og rundet kantene etter råd fra Ivar. For sikkerhets skyld rundet jeg også kantene på strekksiden, dere kan sikkert se det på bildet. Dampet i 50 min. Radiusen jeg har på formen er ca 55 mm.
DSC_0159.JPG
(95.8 kiB) Lastet ned 2546 ganger
DSC_0161.JPG
(89.96 kiB) Lastet ned 2546 ganger
DSC_0163.JPG
(78.49 kiB) Lastet ned 2546 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Rogn vil nok kunne fungere fint som trekjerne. I min første brukte jeg ovnstørka kirsebær, som jo er forholdsvis sprøtt. Samtidig tror jeg nok at lønn er bedre egnet, men det kommer jo an på hvert enkelt tre også...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Moen »

nilstor skrev:jeg har brukt rogn i et par moderne "sernestenutsomhornbuer".
Konklusjon: Rogna tåler ufattelig mye juling.
Mine tanker går til glassfiber buer...? Tenker jeg rett, Nils?

Uansett... Jeg lagde for ett par år siden en R/D med 5 granlaminater, Wenge grep og 1,2mm sort glass forran og bak. Den bua er på drøye 90#@28" Den overlevde utrolig mye juling og ren misshandling. Grana var i tillegg full av svartkvist, og rygglaminatet telte ikke mindre enn 87 stk sorte rundinger. Da den ga opp, var det faktisk epoxyen som takket for seg, og ikke grana.
Jeg gjorde også ett forsøk med tre helt like buer, med forskjellige laminater. èn i am. ask, èn i norsk lønn og èn med actionboo. Alle havnet på samme pundstyrke, og alle var så å si like kjappe. Disse ville gitt forskjellige resultater om de var uten glass. KennyM på Tradgang har også gjort samme forsøk, men med 5 buer. Han fikk også samme resultat. Ikke alle de anerkjendte buebyggerene borti der ble like fornøyde for avsløringen. Og det blir ikke mindre morsomt når noen buekremmere her på bjerget selger stasjet sitt med følgende tekst; "Buen er laget av nøye tilpassede laminater av bambus for å gi ekstra pilhastighet" De forteller selvfølgelig kun det produsenten oppgir av info, men det gjør også selgeren lite troverdig.
Under glass overlever det aller meste. Det er kun to tresorter jeg har fått til å kolapse under glass, og det er hagebarlind og polsk furu :wink: Noe mer porøst skal man også lete lenge etter. Balsa er vel en selvskreven taper. Selvfølgelig kan man også få Osage eller andre "buetre" til å kolapse, men da må man bruke ett tykt laminat for å få det til.

Men nå skal jeg ikke forgifte tråden til Bjørnar med mere glasssvada på en stund...i alle fall ikke før han er ferdig med "hønnbågan" :wink:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Fine bøyejigger og dette gikk fint, var det slik å forstå at barksiden på treet var innersiden av bøyen? Jeg tror alle gleder seg til fortsettelsen. Oddbjørn.
Svar