Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

En råhudstrengalong ville blitt veldig kort. Noe slikt som dette:

1: Skjær/klipp en 2,5-5mm bred strimmel av råhud. Kan skjæres rett eller i spiral.
2: Legg råhuden i vann dersom den ikke allerede er fuktig
3: Strekk og tvinn strengen til den får et rundt tverrsnitt og mye av elastisiteten forsvinner
4: Tørk strengen i strukket tilstand
5: Fest til buen og bruk
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

0: Styr unna halvråttent steinbitskinn...

men råhudstrenger er tøffe! Ingenting som ser så "primitivt" ut som råhud. Bakdelen er at de trenger litt tjukkelse for å holde..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Ha...du kom meg i forkjøpet. :-) Denne er på planleggingsstadiet hos meg. Grom bue. Helt konge faktisk. Hva slags treslag har du brukt? Hadde tenkt å lage den i hickory :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Min er lagd av ask. Originalen står oppført som "white wood", som normalt betyr hickory, ask eller eik.



Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg bøyer meg i støvet. Helt KONGE. Jeg elsker de buene der. Får spørre Oddbjørn pent om jeg kan kjøpe et hickoryemne til. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Grauten »

Virkelig en artig sak Kviljo, og det var moro at noen endelig laget en. Jeg har lurt veldig på om de scalloperingene skulle holde, og nå har jeg fått svar! :D Men har du gjort deg noen tanker om hvorfor de er der, sånn rent bortsett fra pynt. Når du har laget og skutt med den, så får man som regel et inntrykk av designet. Vil du si at det er et effektivt design, eller er det et "kjøtt på bordet" design?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg tipper det bare er pynt, eventuelt en form for kamuflasje for å ta bort noen av de rette linjene på buen. De har i alle fall ingen positiv innvirkning på buen rent teknisk. Generelt er det jo et ganske tregt og lite effektivt design, siden tuppene er så store. Men den er solid og funker nok akkurat så bra som den skulle gjøre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Et av ryktene som går er jo at innskjæringene har innvirkning på tilleren, men med tanke på brederedusering kontra dybderedusering, så har jeg aldri satt noe særlig lit til den teorien.

men pynt/cammo, jepp jepp! Den mest effektive kamuflasjen er jo å bryte opp silhuetten så det kan absolutt ha noe for seg.

En annen ting er de store bøffelspydene som indianerne brukte. De var ofte opp mot 10' lange og hadde hele den ene siden utskjært med nogenlunde tilsvarende groper. Dette var jo for å gi bedre grep, men det kan jo hende man likte designen? :wink:

Bilde på side 51 i denna katalogen:
http://issuu.com/dreamedia/docs/catalog_148_comancheria
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Fantastisk katalog. Sjekk ut "sioux chief spotted tails" bue. Grei flatbue. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Grei pris også :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kjekk katalog. Mye artig.
Skaut et par skudd med buen i dag, og den fungerte forholdsvis greit selv på 18 meter. På sikt får jeg lage noen tilhørende korte piler til den, så blir det lettere å trekke den så langt den skal trekkes.

Har begynt på et annet prosjekt. Dere ser sikkert hva det er:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Ja det ser vi. Fikk du bæretillatelse på den forrige? :D Har du målt trekkstyrken på Potawotomien? Ser at det er avbildet noen muligens tilhørende piler med to fjør som er oppgitt til å være ca 60 cm lange. Realistisk trekklengde på bua som er litt i underkant av 140 cm burde vel da være en 22-23". Ikke sant? Jeg har startet i feil ende. Holder på å lage tre slike piler. Så blir det bue etterpå. Må ringe Oddbjørn. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

22-23" høres ganske rimelig ut. Pilene på den motstående siden er 23 og 25" lange, og med jaktpiss ble det sikkert ikke trukket helt opp heller.
Har ikke målt trekkvekta, men jeg tipper den er rundt 30# et sted mellom 20 og 25". Den kunne nok vært tyngre, men da ville jeg hatt et mer elastisk og kompakt emne. Den har fulgt strengen rundt to tommer i alle fall, så jeg ville ikke stressa den mer.

Tror ikke man trenger bæretillatelse for denne her. Den ser ut som en låsbue, men i praksis kan man ikke spenne den opp og så gå fra den eller gå med den oppspent. Den lagrer med andre ord ingen energi selv, og kommer derfor ikke inn under låsbue-definisjonen. Den er mer som en håndbue med magasin og en vektstang av tre som som man trekker buen med i stedet for en fingertab.

Ser ikke bort fra at jeg kommer til å lage et par for salg.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Zeida »

regner med du har sett denne? http://www.youtube.com/watch?v=D_UnsIN0mYg men synes det var litt idiot å bruke en så fin bue til det.
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av duckert »

Har sett et annet sted at du anbefaler å bøye bakover 2 tommer og varmebehandle en halv time med varmluftpistol.

I det siste har jeg begynt å bøye buen min litt bakover etter skyting for å ungå stringfollow. 1ikke hart, kanskje 3-4 kilo. Synes buen har rettet seg litt etter det.

Hva tror du?P
Mr. Dag, il norvegese
Svar