Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Krigsbue for de minste :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Coooool........:-) Hvor får du tak i osage? Privat import? Skulle gjerne lagd en Cherokee i osage. Eller en "plains" rytterbue.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Fra Hardwoods hardware store :lol:
Jeg fikk Osage fra den ungarske buemakeren Karl Kafka. Firmaet heter Flagella Dei. Er på ebay. Grei pris og god Osage
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Zeida »

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

Angående den 111# din Ivar. Har et brukt
bambusen i nesten lik tykkelse over hele lengden?
Ser liksom slik ut på bildet...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det stemmer det.

Det er ingen hensikt i å tynne bambusen ut mot tuppene som enkelte gjør om man har et bukmateriale som har riktig stivhet i forhold til bambusen. Man tynner ikke ytterveden ut mot tuppene på barlindbuer, så det ser mer riktig ut om man lar rygglaminatet være i jevn tykkelse. På en bambus-forsterket bue vil man også redusere vekten av tuppene ved å la bambusen være i full tykkelse, noe som gjør at man kan kombinere en mer sirkulær bøy sammen med lite håndsjokk. Dersom man tynner bambusen ut mot tuppene vil den få temmelig tunge tupper, og vil forutsette en mer eliptisk tiller om man ikke vil ha en bue med mye håndsjokk. - og Mary Rose-buene bøyer som kjent ganske rundt. Ergo... :)

Ville nok vurdert å tynne bambusen dersom jeg skulle limt barlind eller noe annet mykt på buken, men til slike buklaminater fungerer hickory, ask eller lønn bedre som rygglaminat.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Det er ganske oppklarende det du sier om at nedre lem er mer utsatt for stress enn øvre, slik at for å få riktig tiller iforhold til grep så er det fornuftig å tille buen litt på skrå. Men hva med flatbuer som har en litt bredere øvre lem enn nedre? Har det noe med dette å gjøre? Alle de indianske flatbuene i TTBB og også "Meare heath" buen har den øverste lemmen litt bredere. Fint om du kunne ta en runde på dette også. :-) Jeg prøver å få til dette på min nye sudbury.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det høres litt rart ut. Buen fra Meare Heath har bare ett buelem bevart. Prinsippene er like for flatbuer og langbuer, så da bør egentlig nedre lem være litt breiere eller tykkere dersom de ikke skal være like oppe og nede. Selv har jeg ikke sett noen flatbuer der man intensjonelt har gjort øvre lem breiere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Hvis du ser på målene på tegningene av indianerbuene i TTBB 2 så mener jeg det er forskjell på øvre og nedre lem, men det er muligens slik det har blitt tolket av tegneren. Det behøver jo ikke være riktig. Tegningen av meare heath buen baserer seg vel stort sett på tolkning, men hvis du ser på tegningen så virker øvre lem noe bredere. Men det du sier om tilleren og at nedre lem bør være stivere synes jeg er logisk. I forhold til grep og hvordan buen blir stresset når du trekker den opp. Takk for råd og verdifulle tips. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Såvidt jeg kan se er det kun Sudbury-buen som er oppgitt til å være breiest oppe? Siden den er tegnet slik ville jeg ikke nølt med å stole på det. Gi buen mer bøy på øvre lem, så stresser du likevel treet likt. Det er jo uansett bare små forskjeller.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Det er vel ikke snakk om store forskjeller nei, men det er fint å bli gjort oppmerksom på de detaljene som kan gjøre deg til en bedre buemaker. Man ønsker seg jo progresjon. Jeg skal følge anvisningene på sudburybuen og bli litt mer bevisst på at nedre lem generelt på buer bør være litt tykkere. Må jobbe mer med tiller for å få et optimalt resultat. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Spikka en indianer-replika denne helga. Datagrunnlaget er hentet fra "Encyclopedia of Native American Bows, Arrows and Quivers". Originalen skal visst stamme fra Potowotamiene.

Har ikke målt trekkvekt og slikt, men det er mindre viktig så lenge dimensjonene stemmer ellers. Hadde ingen problemer med at scallop-ene/innskjæringene ville hoppe av. Bøyebilder kommer kanskje når råhudstrengen har tørka om noen dager.

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Zeida »

NYDELIG! :D :D den er jo kjempe tjukk og veldig smal. gleder meg til å se den bøye! :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Der varn ja! Grisetøff :twisted: også råhudstreng...aaaaah nå klør det mer en det som som sunt er i spikkefingern ass :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av MalaWolf »

Ohh .. vakkert

Hva med en råhudstrengalong?
Svar