Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tenkte jeg skulle satse på kraftigst mulig så lenge den ikke begynner å få stringfollow. Så jeg tiller den nok slik den er nå, også ser jeg hvor mye den følger strengen underveis.

Kommer til å gi den et firekanta tverrsnitt, eller slik det er gjengitt i Hardys Longbow. Så da blir det nok samme krumming på buken som på ryggen. Men det avhenger jo også litt av hvor godt merbauen tåler presset. Om den tåler det bra kommer jeg nok til å runde av buken litt ekstra. Men av en eller annen grunn aner jeg at merbau ikke er optimalt buemateriale. Kanskje bare dårlig erfaring, hehe 8)

Uff... Er det noen som har en av/på-knapp for eksamen? Skulle mye heller lagd bue enn å sitte her og skrive :x
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Yes, da fikk jeg begynt å tille krigsbambusmerbaubuen.

Bilde
Den hadde i overkant av en tomme reflex etter liminga. Jeg måtte ta den ned 2-3mm i tykkelsen for å få den til å begynne å bøye, så reflexen begynte å nærme seg 1.5".

Bilde
Den ville heltst bare vri seg på tilleren, så jeg tvang den til å ikke vri seg. Her er den tilla til omtrent oppstrengt tilstand. Relativt fornøyd med tilleren. Siden den ikke viste tegn til å miste reflex under tillinga lot jeg den være rimelig kraftig. Den kjentes litt kraftigere enn en jeg har som er 95#, så den var nok litt i overkant av 100#.

Så etter fire timer iherdig arbeid med å få en gjevn taper og forhindre lemmene i å vri seg, skjedde dette:

Bilde

Den stod oppspent på tilleren to hakk lengre ned enn på bildet ovenfor, og mens jeg studerte tilleren gav den ene tuppen etter. Det vil si, trolig er det limfuga som gav etter. Aralditten satt igjen på bambusen, så jeg antar at jeg skulle gått over merbauen med aceton eller liknende for å fjerne eventuelt fett eller olje i treet.

Pokkers greie altså :evil:

Bilde

Som dere ser holdt den reflexen sabla godt, så det hadde blitt en killer bue om den bare hadde holdt seg sammen :x

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om merbauen. Det virker som et gromt buemateriale, om det hadde vært mulig å finne et emne med rette fibre.

Bambusen overlevde, så jeg er litt på grensen til å rive bort resten av merbauen, og gjøre et forsøk til. Eventuelt korter jeg den ned og prøver på en mindre flightbue.

ARG!
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Kviljo, alt som ikke tar livet av deg, gjør deg sterkere! Og det er bedre med brustne buer enn ditto håp! Det var da pokker så rart om det ikke skulle være laseggjørlig å lime den der? Det er iallfall et forsøk verdt, tror du ikke? Det er jo også på den del av buen der det er desidert minst press. Hvis det ikke går, kan du jo iverksette kriseplan B, og eventuelt C før du gjør peisved av det ...?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den gjorde ikke fingrene mine sterkere iallefall, for den smakk meg over trekkfingrene mine da den knakk. Det var ikke godt :shock:

Men du har kanskje et poeng. Merbauen sin oppgave er jo uansett bare å stive av bambusen, så om jeg varmet opp noe aralditt og klemte biten på plass igjen burde det kanskje være mulig. Hmm. Litt skeptisk til om det ville være like sterkt som uten knekken, men jeg kunne jo ta den ned litt. Det må prøves 8)
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Prøv! Lim den på igjen

Masse aceton, la den dampe av lenge og bruk noe lettflytene epoxy som du ikke trenger å varme for å få til å flyte.

Mange av de tropiske hardtreene er ¤$"¤# å lime. Masse aceton..

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Sikla bort de gamle limrestene på bambusen, og kjørte på med aceton på både bambusen og merbauflisa. Godt med aralditt på, og fem klemmer. Herda i 4-5 dager, og motet steig da jeg gjorde det reint i dag. Flott sammenlimt.

Så jeg tok den ned noen pund - sikkert 20-30. Tille tille. Relativt godt fornøyd. Knikk... knaak, og der fauk den av igjen :lol: Faktisk sprakk den ikke i limfuga, så det må være fibrene i treet i den tuppen som er helt på jordet, pluss at jeg nok kunne gått over flere ganger med aceton.

Bilde

I et febrilsk siste forsøk - før jeg korter den ned - fant jeg en ny bit merbau med ordenlig fiberretning, som jeg tilpassa og limte på. Har ikke allverdens tro på at det kommer til å holde, men så får jeg prøvd det også.

Synd at fibrene svinger så mye, for denne merbauen virker skikkelig grom. Buen tok ikke stringfollow mens jeg tilla den i dag heller, og duverden så tynn den ble i forhold til trekkstyrken! Ser jo ut som en 30 punds bue, mens den sikkert er 70-80 :lol:
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Resultatet av hickoryen din Oddbjørn :D

Bilde

Min første ordentlige post-200 måling 8) 8)

Noen høyere? :D
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Speedy Gonzales. Får vi se bilde av buen også?
Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Etter en liten brytekamp med kameraet fikk jeg tatt noen bilder.

Hickorybuen ligger helt til høyre. Om jeg husker rett, så lagde jeg den eksakt etter målene til Dan Perry. Tilleren skal også være ganske lik.

Buen helt til høyre er av bjørkeplank, med 2-3mm bukforsterkning av ask. Limte den med 4,5" reflex, og nå etter noen hundre skudd er den helt rett. Den er 66" lang og 40 pund ved 28", og skaut 150fps med omtrent 11 grain per pund.

Recurvebuen (nr.2 fra v) løfta opp enda ei flis etter at jeg hadde limt ned den forrige. Denne var litt stor, så jeg tror jeg må lime på litt ekstra tre rundt den. Den var fantastisk å trekke, nesten som en compound :lol:

Bilde

Som dere ser var jeg noe uheldig med varmlufta. Jeg la bare buen og varmluftspistolene flatt på bakken, så det er nok årsaken. Tror jeg klarte å ødelegge den ene eikebuen (nr. 4 fra v) på grunn av det. Har nå lagd meg et stativ til en pistol, slik at den kan blåse vertikalt nedover. Brukte det på den lang eikebuen midt i det øverste bildet. Funka mye bedre.

Men iallefall, hickorybuen følger ikke strengen mye, selv om jeg har trukket den helt til 27". Så det er helt klart at denne heat-treatinga har noe for seg. Har ikke målt hvor kraftig buen er, men tipper den ligger rundt 50 pund ved 26". Jeg skal gi den en omgang til med varmluftspistolene, og gå over tilleren på nytt. Så skal jeg ikke skyte den før jeg får mulighet til å skyte noen lengdeskudd med den. Forresten imponerende at den holder sammen, for ryggen følger ikke en årring, og den bøyer ganske mye der noen årringer fader vekk. Heftig treverk!

Bilde

Fikk tatt et bilde fra siden av eikebuen som ligger i midten på bildet øverst. 79" lang foreløpig, hehe. Gav den litt reflex. Skal bli moro å se hvor godt den beholder reflexen når jeg får spent den opp om noen dager når den har fått tatt til seg litt fuktighet igjen.

Bilde

Og ja, jeg klarte å knekke merbaubuen igjen. :lol: Liminga så ut til å holde bra, men så flippa den rundt på tilleren, og da sprakk jo selvfølgelig liminga. Det gikk litt utover bambusen også denne ganga, men jeg har limt den igjen. For tredje gang :twisted: Hehe, den ender vel opp med 10 pund istede for 100 :lol:
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Hickorybuen ligger helt til høyre. Om jeg husker rett, så lagde jeg den eksakt etter målene til Dan Perry. Tilleren skal også være ganske lik.

Buen helt til høyre er av bjørkeplank....
Jeg regner med en av buene ligger helt til venstre, eller ligger to oppå hverandre :D

Hvilke mål fra Dan Perry. Er det de fra artikkelen hans om lengdebuer?

Det er forresten imponerende å karre seg over 200fps. Du burde klare å komme langt over 200 meteren med den. Da er det bare teknikk og piler som gjenstår :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Aii, der sneik det seg inn en brainbug ja 8) Helt korrekt, hickorybuen er til venstre :)

Jepp, den følger målene han hadde i artikkelen "build your own flightbow...". Må si jeg var litt skeptisk, for den ble jo relativt smal, hehe.

Skal bli skikkelig moro å prøve den ordentlig. Noen 300-metersbue er det nok ikke, men 250 burde vel være mulig om jeg finner ei pil som passer og får til et skikkelig skudd.

Jeg lagde en ganske lik i eik, men den skulle jeg av en eller annen grunn bøye på rett etter jeg hadde gitt den reflex med varmluft. :oops: Den knakk ganske lett for å si det slik, hehe :roll:

Har ennå tilgode å prøve noen skikkelige piler på 86-punderen (72" pyramide) av ask. Den har holdt flere hundre skudd nå uten å følge strengen mer enn litt over en tomme.

Boka kom i dag forresten Are! Takker og bukker :D Moro lesing. 8) Er litt usikker på hvor bastant man kan være ut fra nokkstørrelsen, men om strengene ikke kan lages innenfor 1/8" og samtidig holde flere skudd med over 100#, har han jo et saftig godt poeng. Hva mener du?
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev: Boka kom i dag forresten Are! Takker og bukker :D Moro lesing. 8) Er litt usikker på hvor bastant man kan være ut fra nokkstørrelsen, men om strengene ikke kan lages innenfor 1/8" og samtidig holde flere skudd med over 100#, har han jo et saftig godt poeng. Hva mener du?
Dett burde kanskje være enn egen tråd eller gå som PM. Det Ivar henviser til er en bok jeg sendte ham skrevet av Pip Bickerstaffe om engelske krigsbuer (se anmeldelse på http://www.bueforum.no/viewtopic.php?t=205).

Jeg mener at argumentet hans er litt tynt. Jeg har selv skutt mye med 105# min med linstreng. Den røyk først i forrige uke :shock: Jeg har nå laget meg enn ny, litt tynnere enn den forrige og den har funka i rundt 100 skudd, like fin. Jeg mistenker strengemakerne til Pip for ikke å være dyktige. I tillegg kan det hende de hadde sterkere lin i middelalderen, og det skal vel også nevnes i en ganske stor bisetning at strengemakerne i middelalderen gikk i læra i sju år. Man opparbeider seg en viss kunnskap og teknikk på de sju årene. Det skal vel også nevnes at de neppe hadde 37,5 timers arbeidsuke. Jeg mener at nokkbredden på pilene ikke kan brukes som begrunnelse på at buene lå på rundt 100 pund.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Gode poenger!
Hvor tykke er/var strengene til 105-punderen din?

Nå har jeg forresten fått tillet merbaubuen til rundt 20" trekk :D I frustrasjon over at det ble så lite merbau igjen, for å ta dravekta ned til 50-60#, gjorde jeg buken rund, med den følgen at den fikk noen kompresjonsmerker. Utrolig! Så da var ikke Merbau spesielt gromt likevel. Men jeg tror faktisk det blir en brukbar bue av den, bare jeg får finjustert tilleren litt.
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Det ville nok vært større sannsynlighet for at Merbau ville holde hvis
du hadde laget en litt flatere bue.
Ser man i en trebok på styrkeskjemaet til Merbau burde treet være egnet
til en bue, men som med alle treslag varierer det jo mye. Jeg har noen
planker liggende og noen er veldig tunge mens andre er lettere.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Gode poenger!
Hvor tykke er/var strengene til 105-punderen din?
De lå/ligger på rett i underkant av 3 mm som tilsvarer rett i underkant av 1/8". Dette er inklusiv en surring av samme lintråd som strengen er laget av (25/3) Surringen er i tillegg satt inn med lim. Jeg liker ikke voks på surringen. Men jeg vet det er mulig å lage den enda tynnere, ved å øke forsterkningene i hver ende, og være ekstra nøye :wink:
Svar