Senjabuen
Re: Senjabuen
Glemte å nevne at det er en forbedra utgave av den store Gokstadbåten.
Flott, den der.
Hva slags treslag har dere brukt på den?
mvh jamar
Hva slags treslag har dere brukt på den?
mvh jamar
Furu fra Målselv hele veien.
- Truls med bogen
- Mester
- Sted: Son
Dæææven..så flott båt!! Men er det en seiler? Hva vet du om "Mjøsen lange" som jeg opplever som en trygg og grei båt, enkel mht hengertransport...hyggelige eiere.. Kai... Forskriftene mht forsikring krever jo motor(brønn)?....noe vi opplevde som nyttig på den ganske så tungrodde/seilede Gaia...du har vel fått med deg NL bueskytter-event under "Vikinger i Vestfold"...vi opplevde at det ville kreve gode og innøvde kommandoer...mht bueskyting under seilføring...man snur ikka akkurat på femøringen:-)
Mht bueskyting på Island har jeg truffet miljøet der...Reykjavik....tipper en 10-15 aktive tilsammen på øya...recurve og noen compund...bueskyting på Island er "underlagt" handicap-forbundet. Buer er underlagt samme regelverk som kruttvåpen, så kommer du til Keflavik med et trestokk med hakk i begge ender, blir du fratatt den umiddelbart av "Lovreglene" (Politiet).og den blir makulert...årsaken til dette strenge regelverk skyldes muligens compoundbuen, endel ulovelig reinjakt forteller noen islendinger meg...uansett islandsk økonomiforvaltning og bueregler...et fantastisk flott land...Hurra for Island....sjekk historisk museet i Reykjavik...der ligger en hva de mener er en tommelring for bue...for meg ser det ut som en stor serviettring av ben....men vikingene tørket seg ikke rundt munnen med servietter??...da er du ikke viking?....hestehale-holder?
Av pilspisser så jeg få, mindre jaktspisser med tange...
Mht bueskyting på Island har jeg truffet miljøet der...Reykjavik....tipper en 10-15 aktive tilsammen på øya...recurve og noen compund...bueskyting på Island er "underlagt" handicap-forbundet. Buer er underlagt samme regelverk som kruttvåpen, så kommer du til Keflavik med et trestokk med hakk i begge ender, blir du fratatt den umiddelbart av "Lovreglene" (Politiet).og den blir makulert...årsaken til dette strenge regelverk skyldes muligens compoundbuen, endel ulovelig reinjakt forteller noen islendinger meg...uansett islandsk økonomiforvaltning og bueregler...et fantastisk flott land...Hurra for Island....sjekk historisk museet i Reykjavik...der ligger en hva de mener er en tommelring for bue...for meg ser det ut som en stor serviettring av ben....men vikingene tørket seg ikke rundt munnen med servietter??...da er du ikke viking?....hestehale-holder?
Av pilspisser så jeg få, mindre jaktspisser med tange...
Det er en god seiler. Det har vi prøvd. Men det er jo en liten båt. Mjøsen Lange er både lenger og breiere, men blir tyngre å håndtere. Gaia blir jo i største laget for noen og enhver.
Når det gjelder buer på Island, kunne det jo vært artig å prøve å lage en av drivtømmer. En kompis på Fair Isle hadde laget en nydelig mast av drivtømmer. Da må det vel gå å lage en bue også?
Finnes det ikke noe arkeologisk buemateriale på Island?
Når det gjelder buer på Island, kunne det jo vært artig å prøve å lage en av drivtømmer. En kompis på Fair Isle hadde laget en nydelig mast av drivtømmer. Da må det vel gå å lage en bue også?
Finnes det ikke noe arkeologisk buemateriale på Island?
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Det var vel trær på Island før..?
Finnbogasson er da ikke et ukjent islandsk navn, så kontakt og handel med samiske buemakere har det da i alle fall vært
Finnbogasson er da ikke et ukjent islandsk navn, så kontakt og handel med samiske buemakere har det da i alle fall vært
Drivtømmer langs norskekysten er oftest furustokker fra russisk tømmerindustri. Har samlet mye opp gjennom tiden ute på hytta i havgapet. Når de har ligget en tid i saltvann, mister treverket nesten all elastisitet, og er dessuten ofte gjennomspist av tremark. Mast, javel. Byggetømmer og ved, javisst. Bue? Nope, har jeg ingen tro på.
mvh jamar
mvh jamar
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
-Om ikke treslagene som vokste på Island før ga noen muligheter, var nok buematerialer en såpass normal handelsvare at jeg tipper buemakere på sagaøya fikk det de trengte.
Inuittene lagde buer av drivved, men på de buene er det jo sener som gjør ~80% av jobben.