Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av GlennGB »

Hvor får dere tak i emner?

Jeg har hentet noe ask men hva annet er greit å få tak i norsk fauna?

Er bosatt på østlandet hvis noen har noen bra tips? oslo omegn?


Har også sett de har litt forskjellige ting av feridg tørka plank eks ask,bjørk,wenge,valnøtt osv.. på oslo finerfabrikk. Men Hvordan kan man finne priser på sånt? vet at de varierer litt og at i går i kubikk.. men må jo være et sted som råvareprisene er oppført? evt noen her inne som vet noen eksempler?

takker for all hjelp..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av Moen »

Råvareprisene er oppført nedi skuffen hos f.eks Oslo Finèrfabrikk... Du må spørre etter pris for hver gang du skal handle. Og noen prisliste kan du bare drømme om. Men slik som ask og eik ligger som oftest ganske rolig på priskarusellen, så de endrer seg ikke ofte/mye. Men alt annet av eksotisk trevirke har priser som fyker både hit og dit. Ett bra tips er å smiske litt med en trevarefabrikk, og få handle gjennom de med deres rabatter.

Jeg og Nidrinr var sist onsdag i Oslo på emnesanking. Hele Oslo og omegn er jo proppfull av gromme emner. Ask, alm, rogn og hassel over alt. Fant til og med en rundkjøring med barlind 8) Tviler på at de blir bueemner, men...
SilentG2
Mester
Innlegg: 377
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av SilentG2 »

I tilegg er det slik at vi som bor rundt tangen, klarte å få en kar dilla på pil og bue, så han henta et DIGERT lass med einer på vestlandet, i tilegg til at vi har en hasselskog som venter på hugst, og en del andre trevirke rundt oss som vi henter
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av Batstat »

Ikke sikker, men tror muligens det er enkelte restriksjoner på ta Alm fra Oslo og ut av Oslo, pga almesyken. Evt dette gjelder muligens bare syk alm (litt usikker der).
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av nidrinr »

Ikke hørt eller sett noe om almesjuke i Norge noen gang jeg.. Uansett, alm er stort sett en del av blandingsskog i Norge, og utgjør ikke egne skoger. Jeg har hørt et sted at det er derfor almesjuken ikke har fått spre seg her til lands. Skog er skog, og kan ikke eies. Stem steinalderpartiet om det noen gang kommer et.. :wink:
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av GlennGB »

hmm..

Jeg får bare ta fram den gamle naturfagboka og lære meg litt mer hva som er hva med andre ord. Har funnet noe hassel på noen av mine skogsferder. Fant noe perfekt på Hovedøya i oslofjorden, men blir vel kanskje litt vel mye bråk å begynne å hogge i et naturreservart :shock:

Takker for all info :D
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av Moen »

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av Christian »

Det er almesjuke i Norge, først og fremst i Oslo området. To sopptyper som utgjør sjukdommen trur jeg... Sjukdommen smitter først og fremst ved biller (noe vi ikke har så mye av her iforhold til andre land som er mer plaga) men kan også smitte ved menneskelig kontakt som f.eks. høgst. Jeg har ikke hørt om noen restriksjoner ved lov, men jeg veit at det anbefales å ikke frakte alm ut av områder med påvist almesjuke. Almetrær med påvist sjuke blir høgd ned og brent innen få dager :!:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av GlennGB »

treleksikon på nett er bra :D

Moen: hvordan går det med båndsagblad? ;)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hvor får dere tak i emner og annet trevirke?

Legg inn av Moen »

Å helsike...! De har jeg glemt. :oops: Skriver en svær reminder-plakat og henger på døra til i morgen.
Svar