Einer til helvedbue?
Moderator: GreenMan
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Einer til helvedbue?
Hassel er genialt.
Har aldri sett noe tekniske data om hassel (bortsett fra i TBB4), men jeg har heller aldri laga misslykka buer i hassel. Utrolig mye "spenn" i forhold til hvor lett det er i vekt. Har netopp "fylt opp" hasselseksjonen i emnehaugen. 8)
Har aldri sett noe tekniske data om hassel (bortsett fra i TBB4), men jeg har heller aldri laga misslykka buer i hassel. Utrolig mye "spenn" i forhold til hvor lett det er i vekt. Har netopp "fylt opp" hasselseksjonen i emnehaugen. 8)
Jeg har også kløvd opp mange hasselstokker, så der ligger det godt med emner nå og det kan vel kalles å hamstre før vinteren:-) Det er utrolig hvor mange forskjellige former/fasonger på denne tresorten og det at den vokser i klase, gjør du kan finne noen fine godt bøyde stokker.
I love Mac!
Inongogaror
Inongogaror
-
- Master bowyer
Her er en..
Tenk om flere trær kunne bestemt seg for å vokse i samma form som denne gjorde..
Tenk om flere trær kunne bestemt seg for å vokse i samma form som denne gjorde..
Jeg har også funnet noen som har slik fin naturlig bøy og om det er noe bedre en annet, er jeg usikker på?
I love Mac!
Inongogaror
Inongogaror
- bueeirik
- Mester
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Jeg har begynt med to eineforsøk, holder på å pisse på meg under tillinga jeglegger ut noen bilder av de to langbuene av einer.
- Vedlegg
-
- Bilde020[1].jpg
- (19.9 kiB) Lastet ned 2549 ganger
-
- Bilde021[1].jpg
- et emne med store kvister og en med mange små kvister
- (21.94 kiB) Lastet ned 2549 ganger
-
- Bilde022[1].jpg
- To ganske store kvister :S
- (19.46 kiB) Lastet ned 2549 ganger
- bueeirik
- Mester
- Kontakt:
litt flere bilder
- Vedlegg
-
- Bilde018[1].jpg
- (17.17 kiB) Lastet ned 2544 ganger
-
- Bilde019[1].jpg
- (25.07 kiB) Lastet ned 2544 ganger
Tror jeg også ville vært en anelse livredd med de to kvistene der
Jeg ville latt det området være helt stivt, også ville jeg fylt i masse tyntflytende superlim. Så kaaanskje den holder.
Jeg ville latt det området være helt stivt, også ville jeg fylt i masse tyntflytende superlim. Så kaaanskje den holder.
..og jeg som er litt små-nervøs når jeg holder på med rytterbuer.. Bruk for all del ikke superepoxy! Ikke alltid den fester hvis det er litt fet ved. Det kalles erfaring!
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
- bueeirik
- Mester
- Kontakt:
Den er ikke mer en 25 til 30 pund, rart egentlig, for den er jo veldig tykk til å være så svak. Huff, de kvistene der er veldig skumle ja Får se om jeg legger nedi no superlim
Alltid kult med noen kvister, bare se på indianerbua til nidrinr.
Driver å sjekker opp noen trær oppi skråningen her, men må felle dem når det er ingen som ser på, for det er visstnok fredet skog her.
Skal ta noen bilder av den fine furua som jeg tenker skal miste noen greiner..
Veit om en enorm thuja.. noen som veit om det kan brukes til noe?
Driver å sjekker opp noen trær oppi skråningen her, men må felle dem når det er ingen som ser på, for det er visstnok fredet skog her.
Skal ta noen bilder av den fine furua som jeg tenker skal miste noen greiner..
Veit om en enorm thuja.. noen som veit om det kan brukes til noe?
- bueeirik
- Mester
- Kontakt:
Du får luske deg ut i natt, ha med motorsaga med lyddemper så går det fint
-
- Master bowyer
Ytterveden på einer gir ikke mye #, men kjerneveden (spesielt hvis den er tettvokst) gir ganske mye # pr. volumDen er ikke mer en 25 til 30 pund, rart egentlig, for den er jo veldig tykk til å være så svak.
- bueeirik
- Mester
- Kontakt:
Men den buen som har de store kvistene var et emne jeg fikk av Jo på sjoa, den har veldig mye kjerneved i seg, men den ble VELDIG svak
Tar det som en selvfølge at du har fått sjekket fuktighetsprosenten på emnet. Du må være klar over at den type trevirke kan lure deg skikkelig med henblikk på fuktigheten. Har du for høy fuktighet, så blir det som gummi. Droppe fuktigheten en 2-3% kan gjøre kjempeforskjell.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
- bueeirik
- Mester
- Kontakt:
Det kan det være ! Men han som fikk den er kjempefornøyd( den buen med de to store kvistene), får se hvor lenge den holder Legger ut noen bilder av den andre bua, mangler bare finish Dårlige bilder men
- Vedlegg
-
- Einer 2.JPG
- (85.96 kiB) Lastet ned 2394 ganger
-
- Einer.JPG
- (76.3 kiB) Lastet ned 2396 ganger