Bhutan buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Bhutan buer

Legg inn av Grauten »

Så programmet "Last man standing" i går, hvor de konkurrerte i Bhutanesisk bueskyting.
Dette er en konkurranseform som bærer preg av ritualer dyktighet og tonnevis med tradisjoner.
Men det jeg la merke til, var hvordan buene var laget. Det var 2 stk bambushalvdeler, som var skjøtt ved å overlappe 20cm i håndtaket. Dette var surret med tråd og i mange tilfeller tape. En annen kuriositet, var at bambusen ble brukt med innsiden ut. Dvs. at den porøse innerdelen i bambusrøret, var brukt som rygg. Bambusen var bare splittet ut fra en mellomstor stokk, så den hadde beholdt "rørformen" som rygg. Det var mange av buene som var reparert med tape etc. antagelig på grunn av fiber på vei opp. Hele greia var et fargerikt skue, med masse engasjement. Store deler av publikum, befant seg i midten, mellom skytterne og "målområdet". Mao, så måtte skytterne skyte over publikum, for å nå målet. :shock:
Satt og drodlet litt over hvorfor bambusen ble brukt på denne måten, og kom fram til at de på denne måten ville få større effekt ut av materialet. Belastningen vil ligge i ytterkant på de delene med minst stress, og gradvis avta. Lemmene vil oppfatte det som om de er "fyllt ut med materiale" i fronten, og er backet med bambus. Dette vil gi buer med høy dravekt og lite fysisk vekt. Må jo være et funn for flightskytterne våre, eller hva? :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Bhutan buer

Legg inn av Griffin »

Man kan inte använda bambusen åt "rätt" väg för då får den enorm deflex direkt.

Jag har hört talas om detta förr.

Tim baker and friends har ju möte i Pasadena varje Söndag och en gång kom en kille och tejpade ihop 2st bambusbitar och skjöt tydligen väldigt platt pilbana gentemot gängets bästa bågar. :mrgreen:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bhutan buer

Legg inn av Grauten »

Ja, seff! :D Det tenkte jeg søren ikke på. Ubacket, vil den bløte delen opptre som kompresjonsved. :wink: Det er sånt en har et forum for. 8)
Jeg drodla meg et godt stykke ut på jordet(feil jorde også, når jeg får tenkt meg om :oops: )
Men vil det si at jeg hadde rett med hensyn til effekten? Som du skriver, så kan jo mye tyde på det (flatere pilbane enn standardbuer) :?:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar