Bambus-backing

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Bambus-backing

Legg inn av Brage »

Spørsmål angående bambus som backing:

Hvor mye kan pusse ned bambus-backingen fra ryggsiden. Jeg har allerede limt sammen buk og rygg.
Men synes det ble for mye bambus...Gjelder følg én "årring" her?
MartiN
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bambus-backing

Legg inn av Moen »

Jeg brukte sikling på en bue i dag. Altså på bambus-ryggen. Jeg tok den ned ca 0,5-0,7 mm i midtpartiet mellom grep/nock. Buen holder, ser det ut til. Men om det er så sunt, er en annen sak. Da ligger det ikke igjen mere enn ca 1 mm bambus der. Men jeg har også tatt av bambusen på en bue fordi det ble helt feil. Standly-kniv i limfugen. Brukte vanvittig lang tid, men jeg fikk det til. Kanskje en skal være forsiktig med å ta ned noe særlig på "knuten"???
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bambus-backing

Legg inn av Stein »

Dette har jeg vel egentlig ikke peiling på, men ser for meg at utseende blir redusert ved å skrape av den ytre delen av bambusen? Mtp den blanke finishen bambus har. Og knutene kan ikke være så enkle å behandle nedover.
Da kanskje bedre å demontere, og skrape på baksiden før ny liming?

Men som sagt, dette har jeg vel ikke peiling på.... :|
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bambus-backing

Legg inn av Moen »

Utseende på bambusen endrer seg lite. Den ser bare litt grovere ut. Knuten er ikke vanskelig å få ned, men hvis du pusser den helt ned, vil det være stor sjans for at hele greia skal brekke. Så som sagt, ville jeg vært forsiktig med den.
Men er enig med Stein. Når du likevel skal ha ned tykkelsen på bambusen, ville jeg demontert den, og heller pusset den ned til "riktig" tykkelse. Litt kjedelig hvis en har noe dyrt og flott i buken :? Hvis du har tilgang på en liten (eller stor) båndsag er jobben ganske raskt unnagjort...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bambus-backing

Legg inn av Kviljo »

Bambusen er utrolig tett ytterst, men ganske diffus på innsida. Sterkt er det uansett, og jeg har sett buer med helt flat-høvlet bambus som har holdt. Det er godt mulig den ville holde, men det beste er nok å justere på buken og sidene av buen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bambus-backing

Legg inn av Grauten »

Den ytterste delen på bambusen består av et vokslag, så kommer "action fibrene", så kommer den langt mere porøse innerdelen. Det du kan fjerne, er vokslaget. Når du passerer det, så vil du kjenne at siklingen sklir "glattere" på underlaget. Graver du dypere, så vil du ødelegge de fibrene som gir styrke og kraft, samt at de kan slå seg ut og splintre. Dersom du skal lage en bambusbacka bue, så må du skjære til buklaminatet først. Få dette i riktige proposjoner, og så kapp til bambusbacking etter denne. Så kan du redusere den porøse innerdelen på bambusen.
Når du så limer det sammen, så vil backingen ligge som en tynn ytterkant. Rådet fra Moen er det eneste saliggjørende her: splitt buen og lim på nytt! Ps. du kan dra ned nodene en hel del, men jeg ville ikke slipt de helt ned.
Ferdig høvlet bambus, er etter mine opplysninger først varmet og så "flatet" under press, før de høvles. Vet at de selges som backing, men er usikker på hvor mye av de sterke fibrene som er med i disse. Derfor har jeg aldri brukt de. 8)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Bambus-backing

Legg inn av Griffin »

Obehandlad:
Bilde

Avtagen snett i kanterna och sandpapprad lite smått bara:
Bilde

Sandpapprad tills det gula kommer fram:
Bilde


Jag brukar inte gå längre än nr.2 och har hört att tyngre bågar 50# och mer kan knäcka om man går så långt som till nr.3

Det blir glatt och fint dock :)
Ska göra nästa båge sån.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bambus-backing

Legg inn av Grauten »

Jepp, jeg har knekt bambusbacka bue også, men den var bare på 35#, en reflex deflex sak som ble hastebestillt fra Unaiten for noen år siden. Den var "grovspikka" og jeg fikk de til å kappe den i 2, og sende med en sleeve. Buen ble pen som fy den, men etter en 2000 skudd så døde den brått. Dette er den eneste buen jeg har knekt, som jeg ikke har skjønt hvorfor har tatt kvelden :evil: Jeg har sleiva ihopes en del bambusbackinger etter dette, og ikke i nærheten av de tilpasningene mellom laminatene som var på den første, og har ikke hatt et dødsfall på noen av de. Mange av de har vært videreført til "steg 3", og en er på nesten 60#.
Holder i hop som bare det. Men det viktige er at man ikke graver seg ned i actionfibrene, får du et sår i disse, så kan ting skje. Dersom du ser på det som en "selfbow" ytterved, og behandler det der etter, så er bambus utrolig seigt. 8) Men vær klar over at det er mange bambusarter som ikke egner seg som backing til buer, det er noen få arter som virkelig er egnet.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Bambus-backing

Legg inn av Brage »

Takk for svar! Jeg går ned litt til. Skal komme med bilder etterhvert.
Dette prosjektet er bambus/osage. (blir ikke så mye osage igjen dessverre :oops: )

Skal kjøpe meg en ny høvel som funker til bambus; noen som har noe å anbefale?

Har laget to bambus/eik tidligere. Den ene av disse ble på 28#... men er for tiden min foretrukne bue for 18m blinkskyting.
Med ganske lette piler (gran) er den overaskende kjapp. Også med for mye bambus og lite eik... Jeg lærer visst seint.
MartiN
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Bambus-backing

Legg inn av KEn »

Bruker en helt vanlig Stanley fra Jernia http://www.jernia.no/Produkter/Produktv ... ageid=3463 eller enhver høvel nesten.
Den må stilles litt fint, og må være SKARP. Kvess jernet først (før bambushøvling) og hold det "barbere håndflaten"-skarpt så er det ingen problem. Med sløvt jern, er det et helvete.

K
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Bambus-backing (flere spørsmål)

Legg inn av Brage »

Har begynt på et nytt bambus/osageprosjekt. Mulig det kommer inn et tynt laminat av noe annet også - er ikke helt sikker.
Skal prøve å lime inn om ikke defleks, så i hvertfall refleks i tuppene.

Er det smart å varmebehandle bambusen (før den limes på!)? Jeg antar at det er for å gjøre den noe stivere?
Noen som har erfaring med det?
MartiN
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bambus-backing

Legg inn av Grauten »

Jeg har ikke prøvd varmebehandling, da jeg har vært nervøs for å skape ujevnheter i materialene. Skal du varmebehandle bambus, så tror jeg du må benytte en varmekilde, som gjør at du kan varme hele eller ihvertfall halvparten av emnet i en sleng. En annen ting er at med bambus, så tror jeg forskjellen mellom varmebehandlet og karbonisert er kort. :? Har egentlig liten tro på en varmluftpistol som verktøy her. :( Har ikke så stor tilgang på bambus at jeg tør eksperimentere heller, så er det noen som har testet ut dette, så skulle det vært artig og hørt om resultatet. 8) Skal du bruke det som buklaminat, så tror jeg nok at du kan slippe unna med ganske mye varmebehandling.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Bambus-backing

Legg inn av Oddbjørn »

E.Sigurd Hansen sier han allierte seg med en vennligsinnet baker og hang bambusen inn i bakerovnen
175 grader i 7 minutter. Oddbjørn.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bambus-backing

Legg inn av Grauten »

Nå snakker vi seriøs baking! :twisted: Ps. Det skulle stå: total karbonisering i mitt forrige innlegg. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Bambus-backing

Legg inn av Brage »

Ok. Jeg dropper varmebehandlinga - for denne gang. Viktigere kanskje å få høvla bambusen tynn nok. Er på 3mm på det tykkeste nå.
MartiN
Svar