Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Grauten »

Jepp, fullt mulig, men føler at ved middelhavsgrepet, så vil strengen "rulle" mot venstre ved slipp, og at pila har en tendens til å trekke bort fra buen. Dette er en ren subjektiv oppfatning, men jeg føler at ikke jeg har den samme kontrollen over pilbanen. :?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Christian »

Stemmer, glemte å nevne det. Trefingergrepet vil trekke pila bort fra bua hvis den ligger på høyre sia, men hvis du skyter med tommelring eller andre grep som gjør at du kan legge litt finger på pila går det bra.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Truls med bogen »

På samme blad jeg refererer til ovenfor er det på forsiden en asiat på hesteryggen galopp, han har et meget fint primærgrep, kun tommel og pekefinger og med pila på "feil" side, tommeltotten som pilhylle (med nummer..han konkurrerer tydeligvis og er proff) ikke så mye tilting av kort "mongolerbue" tipper det er en meget lett bue på 20-25 pund...men jeg bare tipper..Arnt Johnny Alme skyter jo ganske "vanlig" ...selv om han også bedriver hurtigskyting fra hesteryggen..men jeg lurer på om ikke "pila på feil side skyting" er ment for hurtigskyting? 95% av alle bilder jeg har sett (uforbindlig) historiske som moderne...er med pil på "vanlig rett" side..
Bilde
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nilstor »

Primærgrepet m/varianter presser naturlig pilen mot venstre - hvis du er høyreskytter - og da er det naturlig å legge pilen på høyre side av buen, da ligger den stødig mot buen i trekket. Dette blir desto tydeligere med tommelring. Det er vel snarere dét som er grunnen til at pilen ligger på "feil" side, og ikke hurtigskyting.

Kantingen er vel et spørsmål om tradisjon, tykkje og teft. Koreanerne kanter ganske mye, mens mongoler og kinesere kanter mindre (mener jeg å ha sett, men tar store forbehold! Noen som kan gi sikre opplysninger om dette?).
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hmm.. mange meninger om trekk og "pilside".. Er vel i grunn ganske vanskelig å komme fram til anna enn "gjør det du føler fungerer best". Med mindre man føler for å kopiere en eller anna stil fra et eller anna sted. (Om man da kan si at alle gjorde det likt noe sted.. :) )
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

kommer du til Moss på hist.NM?
-Har fått signaler om at det skal la seg gjøre nå, så da ser det ut til at det blir tur til Moss. :)
har et bilde av en veldig naken fyr fra Amazonas...skyter slik,
-Jeg stiller ikke med historisk rett antrekk i forhold til det...
Hmmm...skulle vært artig å sett hvor presis man kan skyte på denne måten...
-Jeg skyter ikke grådig presist uansett :roll:

Men det skal bli artig å være der og skyte litt. Må bare spikke meg passende utstyr, tipper det ikke er så populært med for mange # og historiske jakt/krigsspisser på pilene.. :P
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Skal vi se hvem som tør stille med tyngst bue til presisjonsskytinga?
Den som skyter tyngste bue, med største spredning vinner :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jeg er med på den 8)
Er det noe regler for spisstyper som er lov og ikke??

Blir vanskelig å skyte med primærgrep på den måten da.. Får spare det til noe anna.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Det står ikke annet enn at det oppfordres til bruk av spisser som ikke ødelegger blinkene, og at det er opp til arrangøren å vise skjønn.
Så det spørs vel om jaktspisser er lurt. Brynjebrytere må tillates.

Nilstor - kommer du? I så fall kan vi andre bare gå hjem og legge oss, hehe :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nilstor »

Vi slår vel ganske enkelt fast at enhver skyter med den stil han har, poenget er å treffe! Ishi - "den siste ville indianer" - skjøt med en stil som så veldig krøkkete ut, likevel traff han regelmesig fugler i flukt.

Hva angår tunge buer med stor spredning, stiller jeg sterkt på området, men dessverre, jeg kommer nok ikke til Moss, selv om jeg ganske sikkert kunne ha hevdet meg bra i den skisserte konkurranseform ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Truls med bogen »

God ide Ivar, alle med over 100 punds bue får et poeng ekstra for hvert pund over 100? Med en 200punder får man "gratis" 100 poeng..med en 700punds bue vinner man med full score 600poeng..?
Ellers er det flott at alle synger (skyter) med det nebbet man har...mht pilspisser må man selvsagt være høflig med Moss BS og deres skiver...skiver er en ganske stor utgiftspost...mht NM var jeg i Moss i går for å forberede en morsom aktivitet. Vi kan kåre en "Jegermeister" nå, bevegelig "løpende" villsvin...får håpe det blir tid til litt galskaper som konkurranser som "Running arrow" og den nye "Svin på skogen"...

Apropos sang: for to år siden hadde vi obligatorisk "Ja vi elsker" før NM" (karaoke-jukselapp-system) før NM, de som ikke sang fikk ikke være med...synes vi bør få til noe tilsvarende i år..dette er høytidelige greier nemlig...
I NBF SandefjordNM- i sommer med mange hundre bueskyttere var det ingen som sang bare en kvinnelig operaforsanger....pinlig...
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hadde i grunn avskrevet jaktspisser, de er uansett et sant strev å få ut igjen av blinken.. Får se hvor kraftig bue jeg rekker å snekre sammen før NM. Har ikke noe i 700#-klassa liggende, så jeg kommer nok ikke i nærheten av de 600 poengene. :lol:

Må vel spikke ut et par-tre piler også, så blir det vel innskyting av nytt utstyr på NM tenker jeg :wink:
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjøsbuer

Legg inn av SilentG2 »

jaja..

Je gkan nok desverre ikke komme til nm da min kjære venter tilskudd av ny bueskytter om trent da.

MEN, jeg skal være så elskverdig å supplere nidrinr med godt mjød, slik at jeg kan være der i annen tilstand.


lykke til folkens
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Da har jeg endelig fått surra meg til å dele opp litt emner..

Einer:
Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Og litt ask, alm,lønn og hassel i tilegg til einerbitene:


Bilde


Bilde
Svar