Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Askeplankbue, også varmebehandla. 63#@30". Grep er saueskinn surra med ulltråd. Se bua oppstrenga på bildet over.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Tok noen samlebilder av disse buene, med bua minstejenta har vært med å spikke sjøl. Den er 81,5cm ntn, ca 9#@11".

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Også den nyeste, holmegårdsbue av lønn. 55#@26", 67"ntn. Denne er av en stamme på ikke mer enn litt over 2".

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Og bua i trekk:

Bilde

Bilde


Og et par bilder av siste sjekk av bua :)


Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hmmm, krangler litt med siste spikk på et par buer.. Ei av einer, og ei av hegg. ("Det vil a sikkert ha, da blir a sikkert gla osv".. tillerpirk er i blant litt langtekkelig, så det hender at det går på bekostning av noen #.. :| )
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Griffin »

Mycket häftiga saker i denna tråden.

Manligt 8)

Jag gillar bilden på dig lite snett underifrån.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Truls med bogen »

Flotte bue-bilder...på et par av dem holder du pila på "feil" side?? Jeg vet det kan gjøres, men aldri sett noen praktisere det...hurtigskyting..eller hva??
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hehe, jeg har alltid skyti med pila på "feil" side.. Kom instinktivt første gang jeg dro opp ei bue med pil på en eller anna gang i barnehagealder, og har i grunn aldri sett noen grunn til å bytte om på det. Det foreligger vel et lite fortrinn ved hurtigskyting, men ellers er det muligens grunnen til at jeg aldri har hatt problemer med at strengen slår inn i underarmen. Greit å slippe underarmsbeskytter :wink:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Truls med bogen »

Hmmm...skulle vært artig å sett hvor presis man kan skyte på denne måten...har et bilde av en veldig naken fyr fra Amazonas...skyter slik, fisk med lang pil..mht underarmsbeskytter vet du at damene er mer utsatt enn oss gutta boys..dameunderarmer har mer "vinkel ut"..et tips jeg så i en av DVDene "Masters of the barebow" det var å holde buen slik som man slår "en rett venstre" (jeg bokset noen år når jeg var sprek ung voksen")....altså ikke rett frem men en liten bøy på buearmen, slik moderne buelære forfekter...ørlite fjæring, mindre fare for handshock og rapp på underarmen..kommer du til Moss på hist.NM?

PS.førskolelærer...jeg treffer og underviser av og til barn som legger pila slik, noen nekter plent å legge den vanlig...jeg tenker er dette bare barnslig stahet eller noe underliggende genetiske mystiske greier?
Bilde
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nilstor »

Du burde jo absolutt prøve å skyte med en eller annen form for primærgrep! Da er det naturlig - og logisk - å ha pilen på "feil" side av buen.

Bruken av tommelring har kanskje - eller kanskje ikke ...? - utviklet seg fra primærgrepet, og i allfall gir primærgrepvariantene utrolig effektive slipp. Har prøvd det litt selv, og det er innmari artig, men nå prøver jeg å få skikkelig fasong på trekk og slipp med tommelring, så det får vel greie seg med det.

Men du burde absolutt gjøre et forsøk!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Skyter gjerne med primærgrep + langefinger på streng hvis bua er lett nok til det. (under 40#) Det er ikke så lett å få til med tyngre buer, men hadde jeg fått det til ville jeg foretrukket primærgrep der også. Har i grunn aldri gått noe særlig i lære, har vel bare lært meg sjølv ut fra instinkt..
For meg er det forresten kav umulig å skyte med pila på andre sida av det jeg er vant til, da ender det stort sett med total fiasko :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Øhhh... Hva er primærgrep? Klype på pila?
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, klype til i pila..."barnegrepet" slik vi alle gjorde i barndommen..uhyre effektivt grep som ikke forstyrrer pila...men akk..hvem klarer å dra opp en 30-40-50 punder på denne måten? Ok..en "klump" for å holde på pilnocken...hjelper vel litt..
Nils: Apropos tommelring ...Henrik Wiethase i bladet "Traditionell Bogenschiessen" 2008 nr. 50,har en fin artikkel om alle mulige historiske "realeasere"...utrolig mye rart... f.eks Afrikanske "tommelringer" med innebygget kniv!!
Pga av dummhet og ørlite latskap kvier jeg meg for ...å legge ut bildene...scanning osv er jo grei skuring..

ps..veldig bra blad forresten..
Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Grauten »

Jeg skøyt også på "feil" side av buen før, og opplevde det som instinktivt rett. I "voksen" alder, måtte jeg lære meg den "riktige" siden, og nå er det naturlig. Men jeg er fortsatt ikke sikker på hvilken side av buen som er riktig. Jeg er høyreskytter, og legger jeg pila på venstre side(den korrekte), kan jeg tilte buen mye mer enn dersom jeg legger pila på den andre siden. Legger jeg pila på høyre side, så bruker jeg tommelen som pilhylle, og jeg føler at "linjeringa" faller lettere inn. Ved skudd med pil høyre, så mener jeg at du forstyrrer pilbanen mindre med buehånden, enn ved pil venstre. Og at du samtidig har bedre klaring til underarm og klær.
Det er dessuten mye lettere å nocke en pil som skal på høyre side. Men går du over til skyting fra hest eller bevegelig underlag, så faller høyresiden bort, på grunn av dårlig "tiltningsgrad". Alt i alt, så tror jeg at om du skyter på høyre eller venstre side, har en historisk forklaring, og hvor vi henter historien vår fra. Det er vel heller ikke å komme bort i fra, at vi bygger mesteparten av vår oppfattelse om bueskyting på ganske "snevert" grunnlag.(blinkskyting de siste 2-300 år) Men sånn som det ligger an nå, så holder jeg en knapp på venstre side, da jeg "tilter" buen mye under skyting utenfor bane. :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Christian »

Det går fint å skrå bua med pila på undersida også. (tilting mot høyre med pil på høyre side) Du må bare klemme pila litt mer inntil bua med trekkhånda.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar