2-komponent lim-spørsmål

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av KEn »

"Hundebein" blir til variable størrelser, tjukt og ujevn råhud, når bløtt opp, tvilsomme greier. Kjøp råhud på Skinnlåven. Et reinskinn holder til mangfoldige buer.

Ville ikke blanda naturfiber og epoxy (selv om det sikkertt virker), fordelen med naturfiber er jo at det virker så fint med vanlig lim, dvs. hvitt snekkerlim eller hudlim.

Kabelbue, hva med å få ei kjerring til å spinne linkvasten/rørleggerhåret, eller spinne det selv. En kan jo spinne kabel av sener men DET er ihvertfall kvinnfolkarbeid.

Moderne kabel lager en visstnok veldig bra av B50 dacron buestreng, den er jo bra elastisk.

K
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Christian »

Kvinnfolkarbeid?!?!?! F**N! jeg som nettopp har spinni 10m senetråd på håndtein.... også er det bare kjerringarbeid :(
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Christian »

lin får du forresten på Panduro hobby også.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Grauten »

Jeg har forsøkt hamp/lin og snekkerlim, og må si meg enig at det er noe klin. Etter denne seansen, tenkte jeg gjennom hele saken på nytt, og kom fram til følgende: neste gang(dersom det blir noen), så vil jeg bruke klar aspik(hudlim) fra butikken, lage den så tynn som suppe, og så duppe hampen oppi kjelen.Da oppnår jeg at hampen får tilført nok fuktighet, og at bindemiddelet begrenses til et minimum. Vel, det var teorien. Dersom noen har noen smarte triks, til hvordan få hampen på, uten at du tilfører 10kg snekkerlim for mye, og uten at det oppstår luftlommer mellom fibrene, så spytt ut! :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Christian »

Gelatin er topp! Mye mindre klin en snekkerlim. En ting jeg tenkt, men ikke har prøvd selv... Hva om du gredde ut fibrene på ei lita fjøl, kanskje fukta de litt så de holdt seg nede, også strøyk på lim? Laga "fiberteip" liksom, også la de over på bua etterpå(mens limet er vått da)... hm.. bare en tanke
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Det virker som de fleste av oss har prøvd ut de samme tingene og kommet frem til omtrent det samme.
Som Hr. Moen vet, så klarer jeg å lage en bue på 10 minutter, ikke særlig pen, furulist, 2 cm kantbånd av lin som backing men den kan skyte piler. Problemet er enkel og pen backing: Det beste til nå er rådet om epoxy/dacron/epoxy/Takling oppe og nede...enig?

PS. Satt med beltet mitt i går..grublet litt...1 mm tykt...har prøvd litt garvet lær som backing før...kom aldri til noen konklusjoner...kan dere hjelpe meg? noe å prøve ut videre?

Gelatin?? Kan man ta den buen ut i regnvær?
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Christian »

gelatin eller hudlim er ikke no særlig glad i regn nei :(
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av nidrinr »

Jeg har til gode å finne noe som er kjappere og enklere å legge på enn trelim + linstoff, hvis man ser bort fra sportstape..
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Linstoff...jeg ble lei av alle frynsene...lurer på om ikke 8 dacrontråder i full lengde innebakt i west-system?
Hva du mener om beltet?
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Kviljo »

Dacron er satt inn med voks, så det vil fungere dårlig, foruten som kabelbacking der den er bundet fast på buen.

Men hvorfor styre med linbacking? Slik jeg ser det er det langt bedre å bruke den tida på å justere en bedre bøy på buen og på den måten unngå at fliser løfter seg. Man slipper å tilføre buen dau vekt, det ser penere ut, og buen vil følge strengen mindre. = en bedre bue på alle måter.

Den eneste fordelen med linbacking er at flisene ikke fyker så langt dersom buen knekker. Til en viss grad kan man vel også lage bue av dårligere materialer om man backer med lin, men det vil jeg tro er temmelig marginalt.

Tenker det samme om råhudsbacking. Hvorfor bruke tid på det?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Christian »

Vil ikke linbacking styrke ryggen og dermed tillate lengre trekk av kortere buer? Eller er det bare de magiske senene som har den egenskapen?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Kviljo »

Det er nok en grunn til at man ikke lager lin-backede hornbuer :D

Lin vil styrke ryggen, men det er temmelig minimalt. Glassfiber er "noe" sterkere, men selv der har jeg hatt buer der treet har knukket under glassfiberen. Dårlig fiberretning. Unngår man det, unngår man også å måtte jalle det til med slike uhumskheter :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Christian »

Jojo, lin er jo ikke like aktiv bidragsyter som sener, det er klart. Men jeg mente det stod ganske rosende om linbacking i tbb#ettellerannet..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av jamar »

Fant den. TBB1. Tim Bakers "Bow design and performance" ss. 107-9. Han hevder at med tilstrekkelig lintykkelse er buen nesten umulig å knekke. Regner med det er vevd linlerret han har brukt.
mvh jamar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av KEn »

nesten umulig å knekke
Har en askebue som beviser det, har dradd den til minst 36", lemmene så ut som i Christian Kroghs illustrasjon av Einar Tambarskjelve ved Svolder, og den VAR vel 40@28" før det.. 66" lang er den, og ser ut som et krakelert maleri bak.
Men skyter gjør den.

K
Svar