Arcos buefanteri!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Arcos buefanteri!

Legg inn av arco »

Javel.. Som sagt så gjort. Da ta jeg bilder av fremgangen mens jeg venter på TBB. Håper dere bærer over med maset mitt. Jeg har ikke buebyggekurs eller lest et kvekk om buer annet enn det jeg mast meg til her . Har 12 tommeltotter, størrelse 50 i sko, og alt verktøyet er kjøpt på biltema! Ugh.. Men buer blir det! Målet fremover blir å lage noen som ikke brekker.

Den første flervedsbuen begynner å ta form. Den består av ask, eik og ask i ryggen. Den er 196 cm lang. 23mm tykk på midten. 32 mm bred på midten. Den har avrundet rektangulær form. Limt inn ca 1 tomme motbøy Har akkurat begynt å tille den. Den er utrolig spenstig, men foreløpig ganske tung. Har tillet vekk mest i buken. Har latt ryggen være mest mulig urørt )Har laget meg en fjerntiller, og rettet ut, med et smell) øyeskruen som fungerte som trinse). Jeg har lyst til å ha den 60-70 ". Noen meninger om prosjektet?
Vedlegg
bue1.JPG
Jada.. Den flekken er blod! Etter at jeg kjørte en spiss pil langt inn i kroppen.. Fortsatte selvsagt uberørt !! Ugh
(28.75 kiB) Lastet ned 242 ganger
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av arco »

.....
Vedlegg
bue4.JPG
(27.74 kiB) Lastet ned 235 ganger
bue5.JPG
(10 kiB) Lastet ned 231 ganger
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av nidrinr »

Blod på bua er bare tøft. Må ikke pusses bort 8)
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av arco »

man skulle nesten bare årlate seg nok til å farge buen med blod og hive på danish etterpå ? :evil:
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av arco »

Blåbær bør vel også gi en fin farge, men blodflekker er tøffere..
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av nidrinr »

Riss inn noen magiske runer og fyll dem med blod. Da vinner du garantert "barsk bue- konkurranser"
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av arco »

Noen som har noen innvendinger eller motforestillinger mot denne buen? Tør nesten ikke sette tennene i den..
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av nidrinr »

Hvis du mener den skal ende på 60-70#, lat som om du skal lage ei bue på 80#... Lettere å ta av 10# enn å måtte legge det på seinere hvis den ender på 50#. Ikke dra den for langt på tilleren mens den er veldig tung, da vil den sansynligvis følge strengen ganske mye. Er den tung å dra på tiller kan du bruke ei bøtte med 20 kg stein e.l. som hjelp ved å hekte det på strengen. Da får du ganske mye "drahjelp".
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av Are »

Et tips er å prøve¨å bende buen litt før du hiver den på tilleren. Det gjør du ved såkalt gulvtiller. Det vil si at du setter den ene tuppen av buen mot foten og holder buen opp langs kroppen. Så bøyer du buens nedre lem mens du sikter langs det. Sånn kan du forholdsvis snill og grei måte finne ut om buen bøyer sånn nogenlunde riktig. Dette gjentar du så på andre lemmet. Når du mener disse begge bøyer riktig kan du hive den på tilleren.

Og skaff deg en trinse/blokk når du skal lage såpass kraftige buer :P

Er du i tvil, kan du bare legge ut bilde her på forumet, så får du innspill.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av arco »

Vel, da har jeg fikset fjerntilleren, men har valgt å kun bruke et tau og håndmakt slik at jeg kan holde den litt under oppsikt. Nå er jeg så langt at jeg skal prøve med strengen. Jeg prøvde å få den ganske løst på, men.. Altså tidligere har jeg slåss med 40-50 # buer bak leggen, og det har funket rimelig greit.. Men denne.. No F#¤%&/ng way! Er det noen metoder man kan bruke for å få på strengen på tunge buer???! Familiens haabefulde har en slik strekkfiskgreie som fulgte med recurvesaken sin. Kan man lage noe tilsvarende? Ser for meg bruk av et tau, men kan jo ikke være en glatt løsning. Ser umiddelbart for meg 80 # løpsk bue på vei opp i lysken.. :mrgreen:
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av nilstor »

Når det blir rettelig tungt, er det vel bare stringer/oppstrenger som hjelper.

Lag doble strenghakk på buen, og så trenger du et solid tau, litt lenger enn buen, med løkke i hver ende. Legg løkkene på oppstrengeren i de ytre strenghakene, legg den ene løkka på buestrengen i det indre hakket på den ene enden, sett foten på tauet, trekk buen til deg, og skyv den ledige løkka (som skal være tredd nedover buebenet) på buestrengen inn i hakket på andre enden. (Eller enda bedre, få noen til å gjøre det for deg i tilfelle buen ryker!)

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av arco »

En buemaker etter min smak! Alltid fint å sette andre til slike ting.. Hah.. Eller bruke jekketalje. Har en erfaring med 100 # som brakk i ansiktet på meg på liiiiitt trekk. Traff halsen og gjorde j"#¤%&la vondt. Forøvrig har jeg sett en metode hvor man trekker med ryggen?
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Arcos buefanteri!

Legg inn av KEn »

Arco, du kan få se stringeren jeg bruker. Du trenger ikk edoble strenghakk. Det er en "pose" på ene enden og en gummikloss i andre. Bruker knærne når du du bøyer buen og det er nokså mye makt..

K
Svar