Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Da gjorde jeg et forsøk.. Tok en tur i skøvven å skrapa opp litt kvae, rota fram terpentin og kokte i hop no rart. Spenna opp bua, fant fram den gamle hybelplata, og plasserte bua over varmen. Funka fint på den ene sida, men så skulle jeg starte på den andre da.. Syns ikke kjempegodt på bildene, men det endte med brudd. Bua må nok inn til reprasjon. Får se hva det er mulig å redde med litt lim og et par biter "ekstraask".
Bortsett fra bruddet virker det som alt gikk bra. Kvaemixen virker som om den funker veldig fint, satt inn den brente buken med det.

Bilde

Bilde

Bilde Ikke verdens beste bilder, men på det nederste bildet skimtes sprekken. :evil:
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Fine buer på bildene:-) Hvordan lim brukte du til å lime sprekken med?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Brage »

Jeg har også hatt endel av de bruddene der :oops: de kommer av en eller annen grunn gjerne på det siste lemmet... :?:
Men jeg har erfart at dersom de ikke går for dypt, funker det å fylle dem med tyntflytende superlim.
Jeg skyter i hvertfall fortsatt med noen slike buer.
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Har ikke limt med noe enda, men smurt på ekstra med kvaeblandinga i håp om at den skulle trekke seg litt inni sprekken. Har planer om å lime på en trebit oppå sprekken, pusse den til litt og så fortsette å varmehehandle. Så tenkte jeg å legge på mer kvaeblanding, og surre over med lintråd etterpå. Da bør det i alle fall holde. Har ikke tenkt å bruke noe mer avansert lim enn vintertrelim :wink:
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Brage »

Vet ikke helt hvor heldig det er å fortsette å varmebehandle etter at man har limt ?
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Ikke sikker jeg heller... Mulig det er lurt ignorere bruddet foreløpig, varmebehandle ferdig først, for så å lime på forsterkning.. :roll: :?:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Moro :)

Jeg ville varmebehandla ferdig først og så limt med superlim. Sprekker på buken pleier ikke å være noe problem.

Det kan nok tenkes at du kan hente enda litt mer fart ved å spenne den opp i mer motbøy. Det er jo gjerne mer risky, men for å få skikkelig effekt av varmebehandlinga må man helst gi buen noe motbøy.

Jeg har ikke prøvd kokeplate før, men det kan nok tenkes at det er hakket bedre enn varmluftspistol faktisk. Kokeplate tørker sikkert ikke ut treet så mye, også er det sikkert enklere å få behandlinga jevn.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Frua har foreslått å kaste den gamle hybelplata mange ganger, men jeg har klart å lure den unna de store "rydd-og-kast dagene" hvert år. Man ender ofte opp med å få bruk for det meste til slutt.
Denne bua er for min del et aldri så lite prøveprosjekt, så får jeg ta det med mer motbøy på neste bue. Kokeplata gir veldig jevn og fin varme, og det tar ikke så lang tid. Holder med et par minutter på samma sted før det ser ut til at det er lurt å legge neste del over varmen.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Den ene sida ferdig.


Bilde


Bilde
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Brage »

Det der så veldig bra ut! Tror jeg skal tråle noen bruktsjapper på leit etter en kokeplate!

Fordelen med pistol dog at den er ganske hendig og kjapp og trekke... 8)
Og skal man bare lage litt refleks i tuppene, er det jo ikke så store områdene som skal behandles.
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Har aldri prøvd å varme med noe anna, men med plate blir det nesten unødvendig å bare ta tuppene. det tar ikke mer enn 8- 10 min. så er hele den ene sida ferdig.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Brage skrev:Det der så veldig bra ut! Tror jeg skal tråle noen bruktsjapper på leit etter en kokeplate!
Du får passe på neste gang kona til nidrinr har den årlige kastedagen.. :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hehe, forklarte at alternativet var å bruke komfyren på kjøkkenet, og da ble det ingen tvil om at hybelkomfyren er freda :mrgreen:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Gjettekonkurranse: Hvilken tresort er dette? :wink:

Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

gu-gullregn?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar