Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Da har jeg vært å skutt på bilpanser. MORRO!
Hadde bare "vanlige" blinkpiler og 50# bue, men det ble fine, store hull i panseret 8)

Ganske solid panser var det visst også. Er overhodet ikke bilinteressert, så jeg husker ikke typen bil, men det var fra en eldre amerikansk bil av typen tung og solid. Skal få ordna med noen piler med mer passende spisser og kraftigere bue, i håp om at pila går lenger gjennom. :twisted:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Noe av det jeg liker med å lage bue, er å gå i skogen å se etter emner. Hadde for en gangs skyld med meg kamera på tur, men når jeg fant gull var selvfølgelig batteriet på kameraet tomt..

Uansett, her er noen bilder av skogen. Fantastisk at det fortsatt er skog fri for tømmerdrift. Det skulle det vært mye mer av.


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Mye god ask, alm og lønn her, men det beste er når man kommer fram til hasselskogen. Her inne er det masse hassel med stammer opp mot 15-20 cm. diameter. Ulempen er at det er tungt å bære stokker i den størrelsen og opp mot 2,5 m lengde opp igjen gjennom tett, bratt skog.. Kanskje det resulterer i god form.. :wink:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Oioii.. Kan jo ta med fiskestanga òg.. Ser ikke ut til å være den dårligste elva.. :wink: Gromme emner har en tendens til å befinne seg, enten langt fra veien, eller laaaangt nedi ei bratt li. Noen steder langs mjøsa bla. kan det med fordel brukes båt, og "angripe" fra stranden.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Enmetur i båt langs mjøsa.. Høres ikke dumt ut. Det burde kunne la seg ordne det :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Har bare redningsvest og svømmeføtter... :lol: Så hvis du vet om en båt...?

BTW Har vært å sjekket jordet her borte i dag. Bare korn og sinna elgku (ælj-kølle) der :? Men er nok ikke lenge før.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jeg har båt, så det bør kunne la seg ordne. Må bare få ordna med en motor som funker.. Den er ikke noe særlig å ro.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Mulig jeg får lånt en gammal 20 hester til båten... Da blir det mulig med emneturer i båt. Kjente ikke du et par av bøndene som eier oppover stangestranda? Da kunne vi jo gi en advarsel om at vi gjør strandhugg, så får de ta stilling til om de vil forsvare seg eller ikke.. Om fler skulle ønske å ta turen til Mjøsa å henge seg på er sikkert ikke noe problem å være 4 stk pluss en god del emner i båten. (Gammal Buster alubåt, flyter så og si uansett..)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Jeg skal ta en telefonrunde. Men mye av den strekka er fredet. Og det meste av det som er igjen, eier Ringnes = 0 emne. (Øl-mannen, vet du :D ) Tenkte også på strekningen Tangen-Espa-Strandlykja. NSB som eier grunnen nesten hele veien. (Vegvesenet som eier resten) Står mye grom hassel og ask bl.a bortover der. Da slipper vi å spørre :wink: . NSB var bare glad noen gadd å hugge litt ned mot Mjøsa.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Sørover er lurt. Mye bra emner der. En anna mulighet er og krysse fjorden og leite under skreifjella også. Men jeg trur ikke det er nødvendig å dra langt, det vokser gode emner så og si rundt hele Mjøsa.. :mrgreen:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Ikke hver dag jeg får besøk av andre buemakere, men idag kom det besøk fra helt nord i Mjøsa for å hente noen emner. Det ble tid til å teste noen buer han hadde med, og jeg fikk tatt noen bilder:

Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Fra toppen:

nr.1: Ask, ca 70#
nr.2: Lønn, +/- 75#
nr.3: Barlind, +/- 55#
nr.4: Ask av plank, +/-65#

-Askebua øverst vant den unge, lovende buemaker NM for junior med, så det er sikkert fler som har sett den i bruk. Gjorde ca 160 fps gjennom kronografen med surra historiske piler og "vanlig" drag på pila.
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Mjøsbuer

Legg inn av arco »

Flotte buer :) Skikkelige "dræbere" som vi sier her i byen. Ugh
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Har et par buer jeg ikke er helt fornøgd med (altfor lette), som jeg tenkte jeg skulle prøve å varmebehandle buken på.. Leste litt om det i TBB4, og at det ble brukt en terpentin/(spruce gum) kvae(?)- blanding på området som ble utsatt for varme. Noen som har prøvd dette og kan gi noen tips? -Jeg har ei "studentplate" jeg tenkte jeg skulle montere opp ute og skru på full styrke med bua ca 10 cm unna. Kvae er ikke vanskelig å oppdrive, og terpentin kan jeg alltids rote fram fra farligskuffa i kjellern. Blandingsorhold på omtrenten tipper jeg.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nilstor »

Benarolje er også bra. Spenn gjerne buen opp med en liten motbøy, stryk på og varm! La buen få ligge i motbøy og ta seg igjen de neste fjorten dagene, så går det bra. Brukte denne metoden på Hasselmonsteret, og det funket så det suste!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar